• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173743
+
-

اقدام برای نوسازی 10میلیون موتورسیکلت و خودروی فرسوده

با موافقت نهایی مجلس خودرو‌سازان موظف می‌شوند درصورت نبود گواهی اسقاط خودرو 1/5درصد به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه پیشرفته صنایع واریز کنند تا این منابع صرف نوسازی خودرو‌های فرسوده شود

نمایندگان مجلس دیروز کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون ساماندهی صنعت خودرو را که مربوط به اسقاط خودرو است، تصویب کردند. این، گام نخست برای نوسازی 10میلیون خودرو فرسوده در کشور است.
به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس صبح دیروز با کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند. با این حال قرار است جزئیات بیشتر این لایحه ظرف روز‌های آینده در کمیسیون صنایع مجلس بررسی شود.
این طرح به این منظور در مجلس دنبال شد که تعداد خودرو‌های فرسوده روزبه‌روز در حال افزایش است و قوانین قبلی نمی‌تواند جوابگوی نوسازی خودرو‌های فرسوده باشد. مطابق قوانین فعلی هم‌اکنون به ازای شماره‌گذاری هر خودروی تولیدی، ۴ خودرو باید اسقاط شود که این موضوع موجب بروز مشکلاتی شده است زیرا با نبود خودروی فرسوده برای اسقاط، تولید متوقف می‌شود و در عین حال روند نوسازی خودرو‌های فرسوده نیز دچار مشکل می‌شود.
 در واقع مرتبط کردن روند تولید خودرو به اسقاط، موانعی ایجاد می‌کرد که برای رفع این موضوع دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد که دیروز نمایندگان مجلس با کلیات آن موافقت کردند. دولت در این لایحه پیشنهاد کرد درصورت نبود گواهی اسقاط و توقف تولید، اجازه داده شود که خودروهای تولیدی شماره‌گذاری شود، اما تولیدکنندگان یک درصد از قیمت خودرو را به‌ حساب صندوقی واریز کنند تا منابع به‌دست آمده صرف نوسازی موتورسیکلت و خودروهای فرسوده شود که در کمیسیون صنایع و معادن، عدد یک درصد به ۱.۵ درصد افزایش یافت.
به این ترتیب با طرح جدید، تولیدکنندگان باید ۱.۵ درصد به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت واریز کنند تا این منابع صرف پرداخت تسهیلات بانکی و یا کمک‌های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده شود.

جزئیات بیشتر
وزیر صنعت، روز گذشته در جریان رسیدگی به کلیات این لایحه گفت: در قانون ساماندهی صنعت خودرو یک خلأ وجود داشت؛ به این معنا که اگر به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشته باشد، تولید متوقف می‌شود که این اتفاق افتاد و در 2ماه گذشته تولید موتورسیکلت متوقف شد.
رضا فاطمی‌امین با بیان اینکه در گذشته دولت برای حمایت از دارندگان خودرو‌های اسقاطی وام می‌داد تا انگیزه لازم فراهم شود، ادامه داد: برای حل این مشکل و قطع ارتباط تولید و گواهی اسقاط، لایحه‌ای ارائه دادیم که اگر به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت، تولید‌کننده یا وارد‌کننده یک و نیم درصد به‌ حساب صندوقی واریز کند که منابع آن فقط برای اسقاط خودروهای فرسوده استفاده می‌شود. این کار برای ایجاد انگیزه انجام می‌شود تا مالکان نسبت به اسقاط خودروی خود اشتیاق داشته باشند.
او در مورد سهم یک و نیم درصدی صندوق نوسازی گفت: قیمت یک گواهی اسقاط ۵ میلیون تومان بود، در این قانون گفته شده است برای هرخودروی تولیدی باید یک چهارم خودرو اسقاط شود؛ پس اگر گواهی اسقاط ۵ میلیون تومان باشد باید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان دریافت شود، این یک و نیم درصد بیش از قیمت گواهی اسقاط بوده و عادلانه است. وزیر صنعت تأکید کرد: این منابعی که در قالب صندوق صنایع پیشرفته واریز می‌شود برای اسقاط و نوسازی به‌کار گرفته می‌شود. از سال ۹۰ تا امروز عملا کار ویژه‌ای برای اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشده است، دولت در آن زمان از اسقاط خودرو حمایت می‌کرد و انگیزه اسقاط وجود داشت که در سال‌های بعد حذف شد. باید منابعی برای اسقاط خودرو تعیین شود که اختصاص یک و نیم درصد بر همین اساس است.
او تأکید کرد: زمانی که بنده در سال 85اسقاط خودرو را آغاز کردم پیش از آن تنها 45هزار خودرو اسقاط شده بود که پس از اجرای برنامه‌ها طی 10ماه بیش از 225هزار خودرو اسقاط شد و این امر نشان‌دهنده اعتقاد بنده به روند اسقاط خودرو است.

چه تعداد خودروی فرسوده وجود دارد؟
طبق گفته نمایندگان مجلس هم‌اکنون 10میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که این موضوع هم مصرف سوخت را به‌ شدت افزایش داده و هم به آلودگی شدید هوا منجر شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در ایران روزانه 110میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما ترکیه با داشتن جمعیتی برابر جمعیت ایران، روزانه 10میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد باید هرچه سریع‌تر فکری به حال خودرو‌های فرسوده کرد و انتظار می‌رود با لایحه جدیدی که از سوی مجلس پیگیری می‌شود، مسیر برای نوسازی خودرو‌های فرسوده باز شود.
روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در همین باره گفت: یک چهارم خودروهای موجود در کشور باید به ‌دلیل فرسوده بودن اسقاط شوند.
او افزود: برای مدیریت مصرف بنزین باید خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مردمی خارج و خودروهای نو جایگزین شوند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات نیز نمایان می‌شود.
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در این‌باره گفت: 10میلیون خودرو، موتوسیکلت و کشنده در سن فرسودگی داریم، اما آیا امکان جایگزینی این 10میلیون را داریم؟ آیا اکنون که سازوکاری برای سهمیه دقیق برای خودروهای اسقاط وجود دارد، خودروسازان اجبارا باید سهمی را به‌ خودروهای اسقاطی بدهند؟
او اضافه کرد: در کشور، بازار مکاره برای خودرو ایجاد شده و از طرفی ۱۰ میلیون خودروی اسقاطی داریم. چطور می‌توان این شرایط را شکست. ارائه این لایحه به مجلس برای ساماندهی این بازار مکاره موفق بوده است.
او تأکید کرد: با تمهیدی که در این لایحه ایجاد شده، چرخه خودرو و اسقاط انجام خواهد شد. البته برای خودروهای سنگین در این لایحه اشاره‌ای نشده است که باید در بررسی جزئیات تعیین تکلیف شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید