• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173708
+
-

شهردار تهران در حاشیه جلسه دیروز پارلمان شهری در جمع خبرنگاران به سؤالات مطرح‌شده پاسخ داد

ظرفیت‌های مدیریت شهری در مسیر توسعه فناوری

شهری
ظرفیت‌های مدیریت شهری در مسیر توسعه فناوری

 دیروز برنامه‌ای برای حضور شهردار تهران در صحن شورا پیش‌بینی‌نشده بود، اما باتوجه‌به اهمیت تأسیس سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر تهران که بررسی اساسنامه تشکیل این سازمان مهم‌ترین دستور جلسه شورای شهر تهران بود، ساعت 11و 25دقیقه علیرضا زاکانی به صحن آمد تا توضیحاتی درخصوص اهداف سازمان ارائه دهد. او پس از اتمام جلسه در جمع خبرنگاران به سؤالات مطرح شده این‌چنین پاسخ داد:
  ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر تهران: تمام ظرفیت‌های شهرداری با اولویت حل مشکلات شهری به سمت فناوری پیش می‌رود. ظرفیت بالای فناوری در تهران باتوجه‌به حضور دانشگاه‌ها و همچنین بازارهای مختلف، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که در مسیر توسعه از این ویژگی بهره‌مند شویم. درحقیقت جهش و کار عظیمی را باید برای حوزه نوآوری و فناوری‌ها انجام دهیم.
  ورود اتوبوس‌های جدید به چرخه خدمت‌رسانی: هدف‌گذاری ما اضافه‌شدن ۷۰۰دستگاه اتوبوس در آغاز سال تحصیلی بود که حدود 590دستگاه بازسازی و 10دستگاه هم نوسازی و در مجموع 600دستگاه اضافه شدند. مابقی هم که بیش از 250دستگاه اتوبوس است مراحل تحویل را طی می‌کنند که قطعاً پس از تجهیز و رسیدن به چارچوب‌های مشخص مورداستفاده قرار می‌گیرند. در مجموع مهر، دی و اسفند حدود 1400دستگاه اتوبوس از محل بازسازی، وارد ناوگان اتوبوسرانی و چرخه خدمت می‌شوند.
  اتمام احکام برخی از شهرداران مناطق: همه احکام یکساله است. ما در مجموعه پروژه‌ای را برای یک سال پیش‌بینی می‌کنیم که این پروژه‌ها برای تحول در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است و ارزیابی‌های مختلف هم صورت می‌گیرد. توسعه فعالیت‌های جدی برای ما در سال اول موضوعیت داشت و بر این ‌اساس احکام معاونت‌ها صادر و برای مناطق هم آغاز شده است که البته اکثریت آنها همچنان برقرار هستند و شاهد فعالیت‌شان خواهیم بود.
  جمع‌آوری مخازن در برخی از نقاط شهر: جمع‌آوری مخازن موقتی است؛ چراکه آشوبگران از مخازن و زباله‌ها برای ایجاد راهبندان استفاده می‌کردند؛ بنابراین مخازن معابر اصلی که ممکن بود مورد سوءاستفاده این‌چنینی قرار گیرند، تأکید می‌کنم موقتاً جمع‌آوری شدند.
  میزان خسارت‌های وارده به اموال شهری: ناجوانمردانه‌ترین کار در آشوب‌ها سوءاستفاده از اموال عمومی و آسیب‌زدن به خادمین شهر بوده است. آشوبگران به آتش‌نشانان و پاکبانان متعرض شدند و این جایی برای سخن نمی‌گذارد. لیست اموال خسارت‌دیده تهیه و در راستای احقاق حقوق شهروندان به دستگاه قضایی ارسال می‌شود. تا 10روز پیش حدود ۴۳دستگاه اتوبوس، ۲۵دستگاه خودروی آتش‌نشانی، ۶۰۰مخزن زباله و 54ایستگاه اتوبوس توسط آشوبگران خسارت دیدند.
  مناسب‌سازی بوستان‌ها برای حضور خانواده‌ها: تعداد پارک‌ها پس از انقلاب از 72به 2هزار و ۳۴۶بوستان در سال‌جاری رسیده است. نخستین اقدام برای مناسب‌سازی پارک‌ها این است که نیازهای مردم را طوری پاسخ دهیم تا حضورشان در بوستان‌ها افزایش یابد. در این راستا برای تأمین امنیت با فراجا هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و هم‌اکنون مناسب‌سازی بوستان‌ها و تأمین روشنایی آنها در دستور کار قرار گرفته است.
  بررسی حمل و نقل عمومی: طرح کلی استفاده از دوچرخه در مدیریت‌های شهری قبلی وجود داشت، اما فرهنگ عمومی شهروندی برای استفاده از دوچرخه و ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه چندان تقویت نشده بود. مدل‌های مختلف حمل‌ونقل در حال بررسی است تا قدرالسهم حمل‌ونقل عمومی را برعکس کنیم؛ چراکه هم‌اکنون ۳۰درصد به حمل‌ونقل عمومی و ۷۰درصد به وسایل نقلیه شخصی اختصاص دارد و با تغییر این رویه و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی قطعاً اتفاقات خوبی در تهران رقم خواهد خورد.
  ساماندهی وضعیت مترو اعم از تأمین واگن و مقابله با متکدیان: به‌دنبال تکمیل 7خط فعلی مترو هستیم. در کوتاه‌مدت روی سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی تمرکز می‌کنیم و همزمان به مترو هم می‌پردازیم. برای توسعه خطوط وارد عمل شده‌ایم تا بتوانیم خط7 را تکمیل و اقدامات ۱۲ایستگاه را نیز تا پایان سال انجام دهیم. موضوع تأمین ۶۳۰دستگاه واگن که از سال ۹۵ تصویب شده بود تا از طریق فاینانس وارد شود را پیگیری کرده‌ایم و اکنون به مراحل انتهایی رسیده و یکی از شرکت‌های شهرداری از طریق صندوق توسعه ملی این اقدام را انجام می‌دهد. مدارک از سوی سازمان مدیریت تهیه و از وزارت کشور درخواست کرده‌ایم تا شرایط تسهیل شود. همچنین ۱۱۳دستگاه واگن با مشارکت مجموعه‌های توانمند داخلی ساخته خواهد شد و اکنون مقدمات ساخت در حال ایجاد است. در سفر معاونت مالی به روسیه مقرر شد که امکانی فراهم شود تا از این طریق هم‌ظرفیت‌های ویژه‌ای وارد کنیم تا میزان جابه‌جایی مسافر را افزایش دهیم. مترو دچار یک عقب‌افتادگی تاریخی است و ما در حال جبران هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید