• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173700
+
-

چگونه از «طلاق‌های صوری» پیشگیری کنیم؟

گزارشی از نشست کمیته زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس

 طلاق‌های صوری، موضوعی که این روزها صحبت درباره‌اش بسیار است. به‌طوری‌که لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از طلاق‌های صوری موضوعی بود که در نشست کمیته زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد. طلاق‌های صوری اگر چه در گذشته به‌منظور استفاده از امتیازات معافیت خدمت سربازی برای پسران از سوی خانواده‌ها دنبال می‌شد اما این روزها بیشتر به بهانه بهره‌مندی خانواده از خدمات سازمان‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. رام‌پناهی، دبیر کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق در این نشست با ارائه گزارشی از استان‌هایی که بیشترین میزان آمار طلاق در کشور را داشته‌اند، افزود: عواملی که باعث طلاق زوجین می‌شود بین اقشار کم‌درآمد و متمول متفاوت است. ضمن اینکه کاسبان طلاق گروه‌هایی از افراد ذی‌نفع و کارگزاران طلاق هستند که در این زمینه نقش دارند، مانند افرادی که طلاق‌های صوری منفعت‌طلبانه می‌گیرند که برای جلوگیری از آن باید راهکاری ارائه شود.

اعتیاد مهم‌ترین عامل طلاق
فاطمه قاسم‌پور، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه اعتیاد همچنان یکی از علل اصلی طلاق در جامعه است، افزود:‌ تاکنون اقدامات درخصوص کاهش آمار طلاق به امر آموزش و مشاوره محدود شده است؛ درحالی‌که مهم‌ترین عامل طلاق همچنان اعتیاد است که لزوما این روش‌ها در رفع آن تأثیر چشمگیری ندارد. از سوی دیگر در حوزه آموزش به موضوع سلامت جنسی توجه نشده است و این در حالی است که این مبحث مهمی است که باید به آنها توجه شود.

 برای آینده زنان مطلقه کسی فکر نکرد
علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه موضوعات در این حوزه باید دسته‌بندی و اولویت‌بندی شوند تا به نتیجه مطلوبی منتهی شوند، افزود: یکی از مواردی که در حوزه طلاق از آن غفلت شده، این است که بانویی که طلاق می‌گیرد چگونه ازدواج خواهد کرد؛ آیا ما برای آینده این سرپرستان خانوار تدبیری اندیشیده‌ایم؟ رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه بر ضرورت برنامه‌ریزی محله‌محور برای ازدواج زنان سرپرست خانوار توسط افراد امین تأکید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید