• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173699
+
-

افزایش 11درصدی فوتی‌ها در تصادفات

به‌گفته رئیس بیمه مرکزی، کروکی‌ها تا ۲ ماه آینده در سراسر کشور الکترونیکی می‌شوند

افزایش 11درصدی فوتی‌ها در تصادفات

 فوتی‌های تصادفات در 4ماهه اول امسال 11درصد نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل رشد داشته و این گویای بالا بودن آمار مصدومان و فوتی‌های ناشی از تصادفات در کشور است.
رئیس بیمه مرکزی با بیان این مطلب در اختتامیه جشنواره کروکی‌های برتر که با حضور عوامل پلیس راهور برگزار شد، آمار سالانه کشته‌های ناشی از تصادفات را حدود 17هزار کشته برشمرد و گفت: در 4ماهه ابتدای سال 6هزار و 279نفر در تصادفات فوت کرده‌اند که این آمار 11درصد نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
مجید بهزادپور با اشاره به سهم بیش از 40درصدی بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه گفت: ‌سال گذشته بیش از 24.6میلیون بیمه‌نامه صادر و بیش از 23هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.
این طور که رئیس بیمه مرکزی می‌گوید تعداد مصدومان حوادث رانندگی هم در 4ماهه اول امسال 20درصد نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل رشد داشته و سهمی برای خود در دریافت خسارات از بیمه‌ها داشته است. او گفت: «به موجب قانون، 10 درصد از بیمه شخص ثالث برای درمان مصدومان به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود؛ به طوری‌که از سال 84 تا 1400بالغ بر 16هزار میلیارد تومان به‌حساب وزارت بهداشت برای این منظور واریز شده و آمارها حکایت از این دارد که این مبالغ برای درمان مصدمان هزینه شده است.»
بهزادپور تصادفات را حوادثی پیچیده و سخت توصیف می‌کند و معتقد است با توجه به پیچیدگی تصادفات هر چقدر از تکنولوژی روز استفاده کنیم، هم سریع‌تر می‌توان به مردم خدمت ارائه کرد و هم از تصادفات جعلی جلوگیری می‌شود. و پروژه کروکی برخط می‌تواند به ما در این بخش کمک کند.

الکترونیکی شدن کروکی‌ها تا 2ماه آینده
رئیس پلیس راهور هم در ادامه این جشنواره پیرو صحبت‌های رئیس بیمه مرکزی وعده الکترونیکی شدن کروکی تصادفات را تا 2ماه آینده داد و گفت: 9هزار تبلت و 3هزار دست‌افزار سپهر به این منظور تهیه شده است.
سردار سیدکمال هادیانفر، با اشاره به اینکه طرح کروکی الکترونیکی برای نخستین بار در سال 98مطرح و سال 99اجرایی شد افزود: ‌نرم‌افزار کروکی‌های الکترونیکی طراحی و تولید شده و به‌صورت آزمایشی در استان قم به‌کار گرفته شده که خوشبختانه نتایج خوبی هم در پی داشته است.
به اعتقاد رئیس پلیس راهور انتظامی کشور مدیریت ترافیک در گرو توسعه انضباط ترافیکی در شهرها و جاده‌ها و همچنین اقدامات مؤثر در پیشگیری از تصادفات است. او مدیریت را مهم‌ترین عامل تصادفات برشمرد و افزود: برای همین در کشورهایی که در کاهش تصادفات موفق بوده‌اند یا برخی از کشورهای اروپایی که طرح «زیرو» را انجام می‌دهند و توفیق هم داشتند به‌دلیل ورود دولت به این موضوع بوده است که یک راننده به تنهایی نمی‌تواند ترافیک را به نوعی مدیریت کند که تصادف ایجاد نشود.
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در ادامه از پیشنهاد کاهش 50درصدی تصادفات در برنامه پنجم توسعه خبر داده و گفت: در بحث تصادفات ۳۲ دستگاه نقش دارند و باید از همین دستگاه‌ها درباره اجرای وظایف‌شان توضیح خواسته شود؛ حدود ۵۰ درصد جانباختگان در همان لحظه اول، ۶ درصد حین انتقال و ۴۴ درصد به‌دلیل تروما جان خود را از دست می‌دهند. سردار کمال هادیانفر در ادامه با اشاره به تعدد و تکثر قوانین در حوزه راهنمایی و رانندگی افزود: قانون باید بازدارندگی و مجازات‌های اجتماعی داشته باشد چیزی که در کشورهای پیشتاز در این حوزه اتفاق می‌افتد. ما نیازمند مجازات جایگزین هستیم. بعضا از قوانینی که در حوزه راهور وجود دارند، نیازمند بازبینی، تغییر و حتی حذف هستند که باید بازنشست شوند و قانون اثربخش دیگری جایگزین شود. به‌گفته او در بحث پیشگیری از تصادفات و کاهش خسارات ناشی از آن نمی‌توان چشم روی نقش عامل انسانی بست؛ عاملی که 32دستگاه به ویژه دستگاه‌های آموزشی در برابرش مقصرند. او ادامه داد:« در هر ساعت 2 نفر در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند که سالانه ۱۷ هزار نفر می‌شود و به ازای هر جان‌باخته ۲۵نفر مصدوم می‌شوند. همچنین ۱۵تا۲۰درصد مصدومان حوادث ترافیکی قطع نخاع می‌شوند. ما در کشورمان سازوکاری برای جبران خسارت معنوی نداریم و هیچ کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم.»
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد و باید شرایطی فراهم شود تا این آمار به حداقل برسد، ادامه داد: ‌در دولت یازدهم، دوازدهم و دولت سیزدهم تاکنون جلسه شورای ‌عالی ایمنی مدیریت ترافیک با حضور رئیس‌جمهور برگزار نشده است. آسیب تصادفات کمتر از کرونا نیست و اگر یک فرد در تصادف فوت کند، ۵.۳ میلیارد تومان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کشور زیان می‌رساند.

کاهش 19درصدی تصادفات در اربعین
رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۹ درصدی تصادفات فوتی در اربعین امسال نسبت به سال ۹۸ خبر داد.
 سردار سیدکمال هادیانفر همچنین با اشاره به افزایش 35درصدی تردد‌ها در نیمه نخست امسال گفت:‌ همچنین بیشترین ترددهای خودرویی نیز در شهریورماه انجام شده است. این موضوع دلایل مختلفی داشته که یکی از آنها مراسم اربعین بود.
او پایان سفرهای تابستانی، نزدیک شدن به ماه مهر و شروع مدارس و گذشت 2سال از شیوع ویروس کرونا را نیز جزو عوامل دیگری دانست که علاوه بر اینکه منجر به افزایش ترددها در نیمه اول امسال شده است، افزایش ترددها در شهریورماه را نیز رقم زده است تا جایی که شهریورماه 1401یکی از بی‌سابقه‌ترین ماه‌ها از نظر تردد در کشور طی سال‌های اخیر تاکنون بوده است.
هادیانفر ادامه داد: خوشبختانه با مدیریت خوب همکاران در پلیس راهور این ترددها مدیریت شد و حادثه جدی و خاصی گزارش نشد. تصادفات در ریتم معمول خود بود و در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز حادثه جدی و خاصی رخ نداد. البته از نظر پلیس وقوع حتی یک مورد تصادف رانندگی هم زیاد است و باید از آن جلوگیری کرد. اما توجه داشته باشید که در این زمینه دستگاه‌های مختلفی دارای مسئولیت هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: برابر آمارها ۱۳.۵ میلیارد تردد در کشور و بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تردد در ماموریت اربعین به ثبت رسیده است. همچنین ۹۷ درصد و معادل حدود 3.5میلیون‌نفر از زوار نیز از مرزهای زمینی کشور، تردد کرده‌اند. در چنین شرایطی باید بگویم که همکاران من در پلیس راه و راهور مدیریت خوبی در معابر و مسیرها داشتند و اگر مسیری نیز در مقاطعی مسدود شد، ‌علت آن بسته‌شدن مرز توسط طرف عراقی بود.
هادیانفر با اشاره به آمار تصادفات فوتی در کشور نیز گفت: تصادفات فوتی اربعین امسال نسبت به سال ۹۸ که بدون محدودیت و مانند امسال برگزار شد، ‌۱۹ درصد کاهش داشت. این در حالی است که در سال ۹۸ نیز تعداد زوار اربعین تقریبا ۳.۵ میلیون نفر و نزدیک به تعداد زوار در اربعین امسال بود.

توقف شماره‌گذاری بعد از اعلام سازمان استاندارد
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره شماره‌گذاری خودروهایی که تولید آنها متوقف شده است، گفت: از زمانی که سازمان استاندارد ساخت خودروهای تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف اعلام کرد، شماره‌گذاری این خودروها نیز متوقف شد.
به‌گفته او اما خودروسازان تعدادی از این خودروها را در گذشته از طریق قرعه‌کشی به مردم فروخته بودند به‌طوری که شرکت سایپا ۳۰ هزار خودرو را از همین طریق به مردم قبلا فروخته بود. او یادآور شد:« تحویل این خودروها از تعهدات شرکت‌های خودروساز به مردم است و امکان تغییر آن نیز وجود ندارد، با هماهنگی صورت گرفته تقریبا ۲۴ هزار دستگاه خودرو پلاک شده است.» هادیانفر تصریح کرد: تقریبا حدود ۶ هزار دستگاه خودرو باقی مانده و هنوز شماره‌گذاری نشده است و ما منتظر دریافت اطلاعات این خودروها هستیم.
اوادامه داد: فروش این خودروها قبل از ممنوعیت فروش بوده است. فقط حدود ۶ هزار خودرو شماره‌گذاری نشده و هر زمانی که اطلاعات به ما ارسال شود و مشخص شود این خودروها به نام چه‌کسی شماره‌گذاری باید شود، این تعداد خودروی باقی مانده نیز انجام خواهد شد.
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی پلیس راهور گفت: ۶۱ میلیون و ۳۷۶ هزار خدمت در سال گذشته از سوی پلیس راهور ارائه شده است. شاید بیشترین خدمت در بین همه پلیس‌های تخصصی فراجا توسط پلیس راهور به مردم ارائه می‌شود. گفتنی است شرکت‌کنندگان در جشنواره کروکی‌های برتر ۵۲۳ کروکی به جشنواره کروکی‌های برتر ارسال کردند که از این تعداد ۱۲۳ کروکی برای داوری پذیرفته شد. همچنین طی ۶ ماه از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، ۲۹۶هزار کروکی به‌صورت کاغذی و 3 هزار و ۸۱۲فقره کروکی الکترونیکی ثبت شد.
در این جشنواره از 3کروکی تصادفات درون‌شهری، 3کروکی تصادف برون‌شهری، 3اثر کروکی برتر الکترونیکی درون‌شهری و 4اثر الکترونیکی برون‌شهری تجلیل شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید