• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 19 مهر 1401
کد مطلب : 173579
+
-

ماه عسل ایرانی

خاطره‌نگاری تاریخی
ماه عسل ایرانی

کتاب «ماه عسل ایرانی» با زیر عنوان خاطرات کنسول آلمان در تبریز (15-1914) نوشته «ویلهلم لیتن» را پرویز رجبی به فارسی برگردانده و از سوی نشر ماهی منتشر شده است.
ماه عسل ایرانی بیشتر یک دفتر خاطرات است تا یک سفرنامه. گزارش‌های روزانه  ویلهلم لیتن، دیپلمات آلمانی، گاهی چنان بی‌شائبه و خودمانی می‌شود که گویی او را در حضور داری. لیتن در سال ۱۹۱۳ در تهران با دوشیزه‌ای آلمانی ازدواج کرد. اما وقتی می‌خواست به ماه عسل برود، از سوی سفیر آلمان مأمور تأسیس کنسولگری این کشور در تبریز و تصدی آن شد. و این درست زمانی بود که ایران روزهای بحرانی انقلاب مشروطیت را از سر می‌گذراند و در چنبره  دولت‌های بیگانه که آتش جنگ جهانی اول را برافروخته بودند، فریاد بی‌طرفی سرمی‌داد. پیداست که مولف کتاب مسائل ایران را به‌گونه‌ای دیده است که یک سیاستمدار خارجی می‌تواند ببیند. چون او کتاب را برای انتشار در برلین نوشته بود.
ویلهم لیتن (زاده ۵ اوت ۱۸۸۰ در سن پترزبورگ- ۲۸ ژانویه ۱۹۳۲ در بغداد) دیپلمات، شرق‌شناس، نویسنده و مترجم آلمانی بود. در طول جنگ جهانی اول، در اوایل سال ۱۹۱۶، او شاهد راهپیمایی مرگ ارامنه در امپراتوری عثمانی بود. گزارش او به نام مسیر وحشت منبعی در مورد نسل‌کشی ارامنه است. از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ کنسول در لیباو و از سال ۱۹۲۸ در بغداد و همچنین کاردار رایش آلمان پس از برقراری روابط دیپلماتیک با عراق در آنجا بود.
نشر ماهی این کتاب 302صفحه‌ای را به بهای 78هزار تومان منتشر کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید