• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173504
+
-

شاخص بورس در آستانه ورود به کانال جدید

درصورت تداوم روند نزولی با شدت روزهای گذشته، امروز شاخص بورس وارد کانال یک‌میلیون ‌و200هزار واحد خواهد شد

بورس
شاخص بورس در آستانه ورود به کانال جدید

روند نزولی بازار سهام دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران به محدوده یک میلیون و 305هزار واحد رسید. این پایین‌ترین سطح شاخص از ابتدای امسال تاکنون است که به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم روند نزولی با شدت روز‌های گذشته، امروز شاخص بورس وارد کانال یک‌میلیون‌ و200هزار واحدی شود. قرار است روز سه‌شنبه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیح درباره آخرین وضعیت بازار سهام به کمیسیون اقتصادی مجلس بروند.
به‌گزارش همشهری، دور تازه روند نزولی شاخص بورس که از خرداد ماه امسال آغاز شده همچنان ادامه دارد و آمار‌ها نشان می‌دهد در این مدت شاخص کل بورس تهران 20درصد افت کرده است. اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد در این مدت 25هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج و راهی سایر بازارها شده است. این روند نزولی همچنین تمایل سهامداران را برای سرمایه‌گذاری در بورس کاهش داده و موجب شده ارزش معاملات خرد به سطح 2هزار میلیارد تومان برسد که 4برابر کمتر از میزان معاملات در ابتدای سال است. در چنین شرایطی ظرف چند روز گذشته شدت نزول در بازار سهام بیشتر شده و این روند دیروز هم ادامه یافت؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین به محدوده یک‌میلیون ‌و 305هزار واحد رسید که پایین‌ترین سطح شاخص از ابتدای سال تاکنون است. دیروز همچنین رکورد خروج نقدینگی از بورس شکسته شد و نسبت خروج نقدینگی به ارزش کل معاملات خرد به 28.5درصد رسید که بالاترین میزان از ابتدای سال تاکنون بوده و بیانگر آن است که سهامداران خرد دیروز 630میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کرده‌اند.
به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم روند نزولی شاخص با شدت روز‌های گذشته، امروز شاخص کل بورس وارد کانال یک‌میلیون ‌و200هزار واحد شود. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که درصورت نزول شاخص به زیر یک‌میلیون ‌و300هزار واحد، شدت نزول شاخص بیشتر خواهد شد. به همین دلیل ظرف چند هفته گذشته سازمان بورس چندین نشست ویژه با سهامداران حقوقی بزرگ، هلدینگ‌ها و بازارگردان‌ها برگزار کرده تا مانع از نزول بیشتر شاخص بورس شود. در آخرین نشستی که روز شنبه با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و هلدینگ‌ها برگزار شد این شرکت‌ها موافقت کردند منابع مالی را برای حمایت از بورس در قالب اوراق تبعی به بورس تزریق کنند تا مانع از نزول بیشتر شاخص شوند. با این حال این اقدامات و برگزاری نشست‌های ویژه تاکنون کارساز نبوده و قرار است وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیح درباره آخرین وضعیت بازار سهام به کمیسیون اقتصادی مجلس بروند.

دلایل نزول
تحلیلگران بر این باورند که عوامل مختلفی ازجمله رکود اقتصاد جهانی، کاهش قیمت مواد پایه و رشد نرخ بهره بین بانکی در نزول بورس نقش داشته‌اند و این عوامل به خروج نقدینگی از بازار سهام منجر شده است، با این حال کارشناسان تأکید می‌کنند مشکل اصلی بازار سرمایه افزایش تردیدها برای سرمایه‌گذاری در بورس به‌دلیل افزایش ریسک‌ها و ابهام‌ها است؛ به همین دلیل لازم است دولت اقدامات حمایتی تازه‌ای را برای حمایت از بازار سرمایه آغاز کند. مصطفی امید قائمی، مدیرعامل گروه مالی ملت در این‌باره گفت: با وجود وضعیت خوب بنگاه‌ها هنوز سایه ابهام بر سر بازار سهام، سنگینی می‌کند؛ بخشی از این ابهامات از سمت دولت و برخی دیگر ناشی از رکود اقتصاد جهانی و کاهش قیمت مواد پایه است که این ابهامات مانع رشد و حرکت روبه‌جلوی آن شدند. او با بیان اینکه دولت باید تصمیمات عاجل و حمایتی برای بازار سهام بگیرد، اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد گزارش‌های مالی 6ماهه شرکت‌های بورس گزارش‌های خوبی باشد که می‌تواند روی بازار سهام تأثیر بگذارد، اما دولت نیز باید تصمیم‌های جدیدی برای حمایت از بورس بگیرد؛ به‌طور مثال باید برنامه‌های بودجه سال بعد و افزایش یارانه تعیین‌تکلیف شود.
او با اشاره به افزایش قیمت دلار ادامه داد: افزایش نرخ دلار به ‌نوعی به روند بازار سهام کمک می‌کند زیرا بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه، مشغول به صادرات محصولات پایه هستند که افزایش قیمت دلار می‌تواند سودآوری را بالا ببرد و در نهایت منجر به رشد ارزش سهام شرکت‌ها شود.
امید قائمی تأکید کرد: با توجه به شرایط رکودی فعلی و جذابیت قیمت در بازار سهام احتمالاً در ماه‌های آینده و از آبان و آذر، رونقی را تجربه کنیم. اگر این رونق رخ دهد صنایع پتروشیمی، پالایشی، بانک‌ها، سازندگان و تولیدکنندگان محصولات داخلی می‌توانند از آن دست صنایع با پتانسیل صعودی باشند. از سوی دیگر گروه معدنی، بسته به میزان تولیدات خود می‌تواند وضعیت خوبی داشته باشد.
بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره وضع فعلی بازار سهام گفت: شاخص کل بازار سرمایه از 2میلیون‌ و۸۰ هزار واحد به یک‌میلیون ‌و۳۰۰هزار واحد سقوط کرده که در تاریخ بازار سرمایه این مقدار سقوط بی‌سابقه بوده است. به همین دلیل، ترس از این بازار افزایش یافته است و سهامداران فکر می‌کنند که بازار سهام همچون تله‌ای بوده است که در آن گرفتار شده‌اند. او افزود: به‌دلیل افزایش تورم، بازار‌های رقیب بازار سرمایه سودآور‌تر شده‌اند به همین دلیل فعالان بازار سهام به‌دنبال آزاد کردن نقدینگی خود هستند و این موضوع موجب شده است تا سهامداران، سهام خود را بفروشند تا سرمایه‌های خود را به بازار رقیب منتقل کنند.
این تحلیلگر بازار‌های مالی تأکید کرد: احتمالا شاخص کل بازار سرمایه تا حدود کانال یک میلیون واحد کاهش خواهد یافت، در آن زمان به‌دلیل اینکه شاخص کل بازار سهام و همچنین بسیاری از شرکت‌های بورس به کف قیمت خود رسیده‌اند، رونق به بازار سهام باز خواهد گشت؛ به‌طوری که می‌تواند شاخص کل بورس را با قدرت به سمت جلو حرکت دهد. حسینی‌هاشمی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه هم‌اکنون حبابی نیست، گفت: هم‌اکنون قیمت بسیاری از سهم‌ها منطقی شده است و در کف قرار گرفته‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید