• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173370
+
-

دستگیری سارقان بانک ملی نتیجه هوشمندسازی پلیس

یادداشت
دستگیری سارقان بانک ملی نتیجه هوشمندسازی پلیس

سردارحسین رحیمی-رئیس پلیس پایتخت

هوشمندسازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پلیس برای تسهیل در انجام ماموریت‌ها، سرعت در رسیدگی به پرونده‌های ورودی و به سرانجام رساندن آنها در کمترین زمان است. با تکیه بر همین هوشمند‌سازی‌ بود که پلیس پایتخت موفق شد سارقان صندوق امانات بانک ملی را تنها ظرف 48ساعت شناسایی و آنها را دستگیر کند. پلیس همواره با رویکرد پیشگیری و اقدامات پیشدستانه، به‌دنبال برنامه تحولی در استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های روز در راستای هوشمندسازی است؛ چراکه بهره‌گیری از ابزارهای نوین در هر سطحی می‌تواند «امنیت پایدار» را به ارمغان آورد، امنیتی که در هرلحظه از شبانه‌روز و با استفاده از تجهیزات مدرن اطلاعاتی و مدیریتی قابل کنترل و ردگیری است و می‌تواند آرامش روانی را برای جامعه و شهروندان به همراه داشته باشد. پس «امنیت پایدار» را می‌توان نتیجه هوشمندسازی و حرکت اجتناب‌ناپذیر پلیس به این سمت دانست که البته در این مسیر نیازمند تهیه زیرساخت‌ها، آموزش نیروی انسانی و البته بخش‌های تحقیقات و توسعه (R&D) سازمانی هستیم؛ هوشمندسازی پلیس می‌تواند خلأهای ناشی از نیروی انسانی را پوشش داده و «تحول سیستمی» که پیش‌زمینه آرمان «امنیت پایدار» است را جامه عمل بپوشاند.
پلیس در راستای اجرای قانون و برقراری نظم و امنیت عمومی نیازمند اقتدار است، هوشمندسازی پلیس و حرکت کردن در لبه علم و فناوری نیز می‌تواند ترجمان وجه دیگری از اقتدار باشد، اینکه پلیس در استفاده از علوم روز و تجهیزات مدرن، پیشگام باشد «اقتدار فناورانه» و «تفکر هوشمندانه» است که می‌تواند سدی در برابر نیت‌های شوم مجرمان و تبهکاران باشد.
به روز بودن و هوشمند‌سازی یکی از مهم‌ترین ارکان محوری «پلیس نوین» آن هم در جامعه رو به پیشرفت امروزی است که با فراگیری و افزایش دانش نیروی انسانی داخل سازمانی و هم‌افزایی برون‌سازمانی با نخبگان دانشگاهی و دیگر نهادهای علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، نقطه‌ای قابل دسترس خواهد بود.
تقویت سیستم‌های هوشمند، افزایش تجهیزات مدرن که موجب کاهش برخورد مستقیم مردم با پلیس می‌شود، توسعه سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی و مهیا کردن زیرساخت‌هایی که امکان اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه را به پلیس می‌دهند، همه و همه به پیشگیری از جرم و شناسایی دقیق نقاط ضعف و قابل نفوذ توسط مجرمان کمک کرده و در نهایت پلیسی که نماد «اقدام عقلانی» است را می‌سازد چراکه مدیریت، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ نسبت به هر موقعیت، نیازمند اشراف، تجربه و داشتن سازوکارهای هوشمند و البته هوش هیجانی بالای نیروی انسانی است که این برکات جز با هوشمندسازی پلیس، آموزش‌های لازم و فراهم بودن زیرساخت‌ها، شدنی نیست؛ پلیس هوشمند کسی است که با توجه به موقعیت مکانی و زمانی که در آن واقع است و با استفاده از تجهیزات به روز خود، اثربخش‌ترین رفتار را انتخاب کند. امروز بیش از هر روز دیگری نیازمند اقدامات عقلانی در حوزه‌های اجتماعی و حتی انتظامی هستیم تا مأمور پلیس هنگام برخورد با شرایطی متفاوت، دچار سردرگمی و تشویش نشود و با یک اقدام اشتباه خود، مجموعه سازمان را زیر سؤال نبرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید