• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173350
+
-

تخصیص اعتبار مصوبه‌های سفر کهگیلویه ‌و بویراحمد

پیگیری
تخصیص اعتبار مصوبه‌های سفر کهگیلویه ‌و بویراحمد

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری هفته گذشته برای پیگیری و نظارت مصوبات سفر استانی مهر۱۴۰۰ هیأت دولت سیزدهم به کهگیلویه‌وبویراحمد سفر کرد؛ سفری که علاوه بر پیگیری مصوبه‌ها یک خبر خوب هم برای مردم داشت و آن، اختصاص ۵۵۰میلیارد تومان برای تسریع در روند اجرایی مصوبات سفر با هدف محرومیت‌زدایی تا پایان مهر و همچنین اختصاص همین مبلغ تا پایان سال بود. به گزارش همشهری، سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از معاون اجرایی رئیس‌جمهوری علاوه بر این اعتبار، درخواست افزایش سهم مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در کمک‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار این استان و اختیارات بانک‌های استانی را هم مطرح کرد. سیدصولت مرتضوی نیز وعده داد در سفر دوم رئیس‌جمهوری به این موضوع توجه ویژه و جدی بشود.

پیگیری مشکلات مصوبه‌های سفر
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در سفر خود به کهگیلویه‌وبویراحمد اعلام کرد که برای این استان ۲ گروه مصوبه‌وجود داشت که گروه اول شامل مصوبه‌های سفر و گروه دوم، مصوبه‌های متمم سفر رئیس‌جمهوری است.
به‌گفته سیدصولت مرتضوی، منابع خوبی در سال۱۴۰۰ به این استان تخصیص داده شد و در سال۱۴۰۱ نیز منابع و تسهیلات برای استان پیش‌بینی شده است.
او با بیان اینکه بعضی از مصوبات سفر موانعی در مسیر اجرا داشته‌اند تأکید کرد که مشکلات مصوبه‌های سفر از مرکز استان و تهران به‌صورت ویژه پیگیری و تمام موانع برداشته خواهد شد.
مرتضوی معتقد است با توجه به اقدامات خوبی که طی یک سال گذشته با حضور مدیران جهادی صورت گرفته، این استان به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

یک هزار میلیارد تومان: مصوبه‌های سفر
خرداد امسال بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هر یک از استان‌های کشور ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات محرومیت‌زدایی تخصیص دادند. با وجود این اعتبار، اما بخشی از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به هر استان نیز در راستای محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار می‌گیرند.
کهگیلویه‌وبویراحمد نیز در دور اول سفر ریاست‌جمهوری 73طرح به‌عنوان مصوبه‌ استانی داشته است که مشاور اقتصادی و مسئول پیگیری مصوبات سفر هیأت دولت به استان در این‌باره به همشهری می‌گوید: اعتباری که معاون اجرایی رئیس‌جمهوری اعلام کردند در واقع همان اعتبار مصوبه‌های سفر است که حالا تخصیص یافته است.
سید حشمت‌الله صمیمی‌دوست با بیان اینکه مجموع اعتبار تعیین شده برای مصوبه‌های دور اول سفر از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر نهادها 3700میلیارد تومان بوده است، می‌افزاید: امسال یک‌هزار میلیارد تومان از این اعتبار در 2مرحله تخصیص می‌یابد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه پروژه‌های سفر دولت به استان در بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حوزه زیرساخت بوده است، می‌گوید: در حوزه اقتصادی کارخانه‌هایی که در گذشته راکد بود به چرخه تولید بازگردانده شد و طرح‌های کلانی هم در دست اجراست. سید علی احمدزاده با اشاره به بخشی از اقداماتی که به‌صورت جهادی در استان صورت گرفته است، می‌افزاید: روند کار در استان در یک سال گذشته روند جهشی و جهادی بوده است، اما روند ایجاد تحول باید سرعت بیشتری به‌خود بگیرد و زمان اجرایی پروژه‌ها باید کم شود. وی ادامه می‌دهد: در رویکرد جهادی یک سال گذشته برای مثال، مدرسه‌ای که در 10سال گذشته احداث نشده بود در مدت 4ماه کلنگ‌زنی، احداث و افتتاح شد یا پروژه مدرسه‌سازی دیگری که با گذشت چند سال فقط 50درصد پیشرفت فیزیکی داشت طی چند ماه 50درصد دیگر احداث و پروژه تکمیل شد.

مهم‌ترین مصوبه‌ها
پیشرفت قابل توجه سد کوهبرد که با آبگیری ۳۵۰هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را آبیاری خواهد کرد، پروژه آبرسانی به شهر لیکک که در دهه فجر۱۴۰۲ بهره‌برداری خواهد شد، جاده پاتاوه به دهدشت با ۱۳۶کیلومتر طول و ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی، احیای کارخانه قند یاسوج با 65درصد پیشرفت فیزیکی، کمربندی حادثه‌خیز یاسوج، افتتاح فاز دوم پروژه راه ارتباطی یاسوج و پیگیری فاز سوم این طرح بخشی از طرح‌های مهم استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که در قالب مصوبه‌های دور اول سفر رئیس‌جمهوری به استان پیگیری می‌شوند. آن‌طور که صحبت‌های مسئولان استانی و معاون اول رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد طی یک سال گذشته، تعهدات مالی مربوط به مصوبه‌های سفر از محل منابع عمومی بیش از ۱۲۵ درصد اجرایی شده و از سایر محل‌ها نیز تامین منابع می‌شود و تسهیلاتی که برای ازدواج دیده شد بیشتر از ۱۵۰ درصد پرداخت شده است.
سفرهای استانی در دور اول به پایان رسیده و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری برای پیگیری اجرای مصوبات تاکنون به 11استان سمنان، خراسان جنوبی، یزد، شیراز، اردبیل، قم، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است. ۳۱سفر استانی و ٧سفر موضوعی رئیس‌جمهوری در مجموع بیش از ٩٠٠ مصوبه در برداشته است که حدود 5002طرح عمرانی که بیشتر آنها نیمه تمام هستند را در بر می‌گیرد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید