• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173349
+
-

امسال 8500صیاد به دریا می‌زنند

صیادان گیلان، مازندران و گلستان با آغاز فصل صید از 22مهر فعالیت خود را در دریای خزر از سر می‌گیرند و تا 15فروردین 1402مشغول به کارند

گزارش
امسال 8500صیاد به دریا می‌زنند

فصل صید در دریای خزر معمولا بین 15تا 20مهر آغاز می‌شود. امسال اما برای حفظ ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر فصل صید در استان‌های شمالی 2روز دیرتر از همیشه و از 22مهر آغاز خواهد شد.
 به‌گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، سال گذشته 9714تن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر صید شده ‌بود که نسبت به سال قبل از آن(1399) به دلایل شرایط آب و هوایی، توفانی بودن دریا و کاهش دریا روی صیادان کمتر بود. 
امسال 8500صیاد در استان‌های شمالی امیدوارند بتوانند صید بیشتری از دریا بگیرند. در این گزارش شرایط و وضعیت فصل صید امسال را بررسی کرده‌ایم.

فعالیت 54تعاونی صید پره در مازندران 
تور صیادان مازندرانی هم مانند 2استان دیگر شمالی از 22مهر در دریای خزر پهن می‌شود تا رزق و روزی امسال خود را از دریا بگیرند. 
مدیرکل شیلات مازندران به همشهری می‌گوید: صید ماهیان استخوانی در منطقه میانکاله امسال از 17مهر و صید در مابقی مناطق مازندران از 22مهر آغاز می‌شود.
قاسم کریم‌زاده با بیان اینکه امسال بیش از 4هزار صیاد در قالب 54تعاونی صید پره مشغول فعالیت خواهند شد، می‌افزاید: امسال برای صیادان تسهیلات 100هزار میلیارد تومانی تهیه ادوات صیادی درنظر گرفته‌شده است.
در استان مازندران سالانه 100میلیون قطعه بچه ماهی در انواع مختلف سفید، خاویاری و کپور تولید و در دریای خزر رها‌سازی‌ می‌شود که بخشی از آنها به شکل تکثیر طبیعی تولید شده‌اند. کریم‌زاده با توجه به این رهاسازی درباره وضعیت صید امسال می‌گوید: درصورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی و وزش باد، پیش‌بینی این است که بیش از 3هزار تن انواع ماهی استخوانی در سبد جامعه صیادی مشاهده شود.

بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در گیلان 
3700صیاد گیلان در قالب 49شرکت صیادی فعالیت خود را در نوار ساحلی از آستارا تا چابکسر دنبال می‌کنند.
مدیرکل شیلات گیلان به همشهری می‌گوید: به‌دلیل حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر ازجمله گونه کفال ماهیان، امسال در گیلان هم 2روز دیرتر فصل صید آغاز می‌شود و صیادان از 22مهر به آب می‌زنند.
حمیدرضا تقی‌نصیری در توضیح بیشتر درباره دیرتر آغاز شدن فصل صید امسال ادامه می‌دهد: بررسی و مطالعات در بحث ارزیابی گونه کفال ماهیان نشان می‌دهد این ذخایر در دریای خزر روند نزولی داشته ‌است. در راستای اقدامات اصلاحی و از آنجایی که فصل تکثیر و تخم‌ریزی اینگونه ماهی در شهریور است و عمدتا در دریا تخم‌ریزی می‌کند، تصمیم سازمان شیلات بر بازسازی ذخایر دریا و دیرتر آغاز شدن فصل صید امسال است.
از سویی دیگر در حوزه غربی گیلان برای کاهش بحران اقتصادی صیادان پره، اقداماتی صورت گرفته که تقی‌نصیری اینطور توضیح می‌دهد: در راستای سیاست‌های حمایتی از جامعه صیادی پره به‌ویژه در شهرستان تالش، امسال شیلات استان تصمیم به صدور مجوز صید پیش از موعد برای تعداد 3تعاونی صیادی با 200صیاد در منطقه تالش گرفته است تا عملیات صید را از 20شهریور شروع کنند.
ماحصل تلاش این 3شرکت تعاونی صید پره تا پایان دهه اول مهر، صید 4526کیلوگرم ماهی بوده‌ که با این حال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 63درصد کاهش داشته‌است.
مدیرکل شیلات گیلان علت کاهش صید نسبت به سال گذشته را توفانی بودن دریا و همچنین پره‌کشی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در سبد صید صیادان این 3شرکت عموما 2گونه سفید و کفال بود که 27درصد به مقدار 1231کیلوگرم مربوط به ماهی سفید و 70درصد به میزان 3140کیلوگرم مربوط به‌گونه ماهی کفال و 3درصد هم مربوط به ماهیان دیگر است. ارزش ریالی نیز حدود 70میلیارد ریال برآورد شده است.
در استان گیلان 30فروند شناور صیادی کیلکاگیر نیز با حدود 240نفر صیاد فعالیت می‌کنند که از اوایل تیر سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کردند و تا دهه نخست مهر 2763تن کیلکا صید شده است. این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نیز 36درصد کاهش داشته و ارزش فروش این مقدار صید هم معادل 320میلیارد ریال برآورد شده است.
در استان گیلان، در فصل صید سال گذشته، 1600تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان در سواحل گیلان صید شده بود که ۸۸۱ تن آن از گونه ماهی سفید بود. تقی‌نصیری با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۴۰میلیون قطعه ماهی پرورشی و بومی در تالاب انزلی رهاسازی شده است، می‌گوید: رهاسازی ۱۵۹میلیون قطعه ماهی استخوانی و ۲میلیون قطعه ماهی خاویاری در سال۱۴۰۱ برعهده گیلان است که تا‌کنون ۱۱۹میلیون و ۷۴۱هزار ماهی استخوانی و ۹۱۹هزار و ۸۸۰قطعه ماهی خاویاری رهاسازی شده است.

آسیب به ذخایر دریا در گلستان 
فصل صید تا 15فروردین ادامه دارد و امسال 18تعاونی صید پره با 800صیاد در گلستان فعالیت می‌کنند. مدیرکل شیلات گلستان درباره میزبان صید صیادان گلستانی در سال قبل به همشهری می‌گوید: سال گذشته فصل صید از 18مهر آغاز شد و در مدت 7ماه، 850تن صید داشتیم.
اسماعیل جباری ساعت پره‌کشی روزانه در تمامی شرکت‌های تعاونی صید پره را از طلوع آفتاب تا ساعت ۲۳ اعلام می‌کند و می‌افزاید: یگان حفاظت از ذخایر آبگیر حفاظت می‌کنند. این حفاظت برای این است که صیادان با خیال راحت بتوانند به‌کار صیادی خود برسند تا صیادان غیرمجاز به ذخایر دریا آسیبی نرسانند.
صیادان غیرمجاز با صید ماهی‌های مولد زمانی که برای تکثیر و زاد و ولد به رودخانه‌ها می‌آیند، به ذخایر دریای شمال آسیب می‌رسانند و آمار صید صیادان در فصل صید را با کاهش مواجه می‌کنند. جباری در توضیح بیشتر می‌گوید: تورهای صیادان غیرمجاز استاندارد نیست و حتی بچه‌ ماهی را به دام می‌اندازد. 90درصد از گونه‌های ماهی دریای خزر روزکوچ هستند و برای زاد و ولد باید به بالادست رودخانه مهاجرت کنند، مثل ماهی سفید. ماهی کفال به‌عنوان مهم‌ترین گونه بومی دریای خزر از ماهی‌های استخوانی است و در دریا تخم‌ریزی و تکثیر طبیعی انجام می‌دهد و زمان تخم‌ریزی آن از اواخر شهریور تا آبان است. صیادان گلستانی بیشتر گونه‌های کپور، سفید و کفال صید می‌کنند. صید 68درصدی ماهی کفال در سال گذشته نشان می‌دهد گونه غالب ماهی کفال است که در آب شور تکثیر می‌شود. مابقی گونه‌ها برای تکثیر به سمت رودخانه‌ها هجوم می‌برند.
صید پره یا تورگستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی ازجمله ماهی سفید در حاشیه جنوبی دریای خزر در گیلان و مازندران است که قدمتی چند صد ساله دارد. بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر که شامل 15گونه می‌شود به صید گونه‌های سفید، کفال و کپور اختصاص دارد. بخش عمده ماهی صید شده دریای خزر در3استان شمالی به فروش می‌رسد و بخشی نیز به استان تهران وارد می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید