• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173268
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxkRN
+
-

پای صحبت‌های نویسنده زندگی‌نامه شهید عبدالحمید حسینی از شهدای شاخص شیراز

بوی شیرین فرهاد

گفت‌وگو
بوی شیرین فرهاد

شهره کیانوش‌راد _ روزنامه‌نگار

طاهره کوه‌کن در کتاب «بوی شیرین فرهاد» زندگی شهید عبدالحمید حسینی را در 9فصل روایت کرده است. شهید حسینی یکی از شهدای شاخص شیراز و فرمانده گردان ۹۱۴ در عملیات تک پشتیبانی بیت‌المقدس بود. این عملیات نقش مهمی در آزادسازی خرمشهر داشت. طاهره کوه‌کن، علاوه بر روایت بخش‌های مختلفی از زندگی و مبارزات شهید عبدالحمید، خواننده را با 2شهید دیگر و یک جانباز انفجار تروریستی حسینیه سیدالشهدای شیراز آشنا می‌کند. این نویسنده معتقد است هنوز بخش‌ها و زوایای مختلفی از دفاع‌مقدس وجود دارد که به آنها پرداخته نشده‌ و این مهم با روایتگری رزمندگان و فرماندهان دفاع‌مقدس و با همکاری هنرمندان و نویسندگان ممکن خواهد شد. با طاهره کوه‌کن درباره آخرین کتابش «بوی شیرین فرهاد» که در هفته دفاع‌مقدس در شیراز رونمایی شد گفت‌وگو کرده‌ایم.

 کتاب«بوی شیرین فرهاد» مربوط به چه دوره‌ای از زندگی شهید حسینی است؟
 در کتاب به خاطرات دوران‌های مختلف زندگی شهید از کودکی و زمان قبل از انقلاب گرفته و بعد از آن پیروزی انقلاب، درگیری شهری با گروهک‌های مختلف داعیه‌دار انقلاب، خاطرات جهادسازندگی، دفاع‌مقدس، جبهه شمال‌غرب، درگیری با گروهک‌های کومله و دمکرات و درنهایت هم به خاطرات جبهه جنوب ایشان و بخشی از عملیات فتح‌المبین و عملیات تک پشتیبانی بیت‌المقدس پرداخته شده‌است. همچنین به حادثه تروریستی انفجار در کانون رهپویان وصال شیراز در سال ۱۳۸۷و شهید محمد مهدوی که یکی از 14شهید آن حادثه بود گریزی زده شد. شهید مهدوی علاقه زیادی به شهید حسینی داشت و می‌خواست کتاب زندگی‌نامه ایشان را بنویسد که عمر دنیایی‌اش کفاف این کار را نداد. ان‌شاءالله که این کتاب مورد‌رضایت‌شان باشد.

چه شد که سراغ این سوژه رفتید؟
این سوژه پیشنهاد انتشارات روایت‌فتح بود و بنده هم از آن استقبال کردم. شهید حسینی در میان هر قشری شناخته شده هست و مریدهای زیادی دارد. خودشان را فدایی امام‌زمان(عج) می‌دانستند و الان هم بین مردم به همین صفت شناخته شده هستند. شهید حسینی مثل هر جوانی شادابی و هیجان جوانی خود را داشت اما نسبت به اوضاع و احوال پیرامون خودش بی‌تفاوت نبود و با شجاعت تمام نقش خودش را در هر برهه‌ای از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس ایفا کرد. یکی از مواردی که در زندگی باعث رشد او شد، معاشرت با افراد زنده‌دلی مثل شهید فرهاد شاهچراغی بود به‌طوری که ایشان شهید شاهچراغی را مراد خودشان می‌دانستند.

چه زوایایی از دفاع‌مقدس پنهان یا مغفول مانده و به آنها پرداخته نشده‌است؟
به‌نظرم درمورد نقش زنان، چه در دفاع‌مقدس و چه بعد از آن کمتر پرداخته شده‌است. حتی به نقش زنان بعد از جنگ تحمیلی هم کمتر پرداخته شده‌است به‌ویژه زنانی که با از‌خودگذشتگی حاضر شدند از جانبازانی که تمام هستی‌شان را در جنگ داده بودند و با بدن‌های مجروح و بعضا نقص‌عضو برگشته بودند پرستاری کنند و با آنها ازدواج کردند. همینطور در مورد خود جانبازان و پیامدهایی که جنگ در جسم و زندگی و خانواده‌شان داشت کمتر پرداخته شده‌است. معتقدم درمورد نقش گروهک‌ها و توطئه‌های آنها در دوران جنگ تحمیلی هم خیلی کار نشده و همچنان این ضرورت وجود دارد که به ابعاد این موضوع پرداخته شود.

از چه راه‌هایی می‌توان نسل جوان را با تاریخ دفاع‌مقدس آشنا کرد؟
راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها چاپ کتاب و مستند‌نگاری است. به‌نظر بنده باید شهدا را برای جامعه الگوسازی کرد. بر همین اساس با فیلمنامه‌نویسی درمورد دفاع‌مقدس، معرفی سبک زندگی شهدا و تبدیل آن به فیلم، نمایش‌، تئاتر و انیمیشن‌های جذاب می‌شود نسل جدید را با تاریخ دفاع‌مقدس آشنا کرد. این وظیفه بر دوش کسانی است که در آن دوران حضور داشته‌اند تا خاطرات و مشاهدات تاریخی خود از آن دوران را ثبت کنند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید