• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173261
+
-

سیلی نفتی اوپک به‌صورت بایدن

تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت نشان‎دهنده شکست آشکار قمار سیاست خارجی دولت بایدن در قبال ریاض است

سیاست‌های سازش‌کارانه دولت آمریکا در برابر عربستان سعودی در چند ماه گذشته برای ترغیب ریاض به افزایش تولید نفت نتیجه‌ نداد و سازمان اوپک اواخر هفته گذشته از کاهش تولید 2 میلیون بشکه نفت در روز خبر داد؛ تصمیمی که با توجه به تلاش‌های بی‌وقفه رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعدکردن شریک قدیمی‌اش به افزایش تولید، باعث شد بسیاری آن را توهین آشکار و مستقیم دولت سعودی به جو بایدن تلقی کنند.
واشنگتن‌پست نوشته: یک مقام کاخ سفید تصمیم اوپک را برای دولت آمریکا فاجعه خوانده و دیگری این تصمیم را اقدام عامدانه برای دخالت در انتخابات آمریکا و افزایش شانس جمهوریخواهان برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای و حتی ریاست‌جمهوری 2 سال دیگر می‌داند.
کاهش تولید نفت اوپک در شرایطی است که جو بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای قرار دارد و به‌دلیل افزایش تورم با محبوبیت پایینی در بین رأی‌دهندگان آمریکایی روبه‌روست. او در سفر 3ماه پیش خود به عربستان که با انتقادهای گسترده‌ای نیز همراه شد، از ریاض خواسته بود تا با افزایش تولید نفت به کاهش قیمت آن کمک کند.
رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام دولت سعودی گفت: «تصمیم کاهش تولید نفت ناامیدکننده بود و نشان می‌دهد که در روابط واشنگتن ـ ریاض مشکلات جدی وجود دارد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس در این‌باره نوشته: «جو بایدن به شکست یکی از بزرگ‌ترین و تحقیرآمیزترین قمارهای سیاست خارجی خود اعتراف کرد. او پذیرفت که سیاست احوالپرسی به شیوه زدن مشت به یکدیگر در قبال ولیعهد سعودی، کارساز نبوده است. نتیجه این قمار بزرگ، سیلی‌ای بود که محمد بن‌سلمان در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز آمریکا به‌صورت دولت بایدن نواخت، چرا که با کاهش تولید نفت و افزایش قیمت آن در بازارها، بار دیگر قیمت سوخت در آمریکا بالا خواهد رفت و این مسئله خشم رأی‌دهندگان آمریکایی را درپی خواهد داشت؛ شرایطی که چشم‌انداز پیروزی احتمالی بایدن و دمکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو را بیش از پیش تیره و تار خواهد کرد.»
در این میان، نمایندگان خشمگین حزب دمکرات در کنگره خواستار اقدامات شفاف دولت آمریکا علیه عربستان هستند؛ ازجمله توقف فروش تسلیحات و پایان حمایت نظامی از ریاض. گفته شده، تام مالینوفسکی، نماینده دمکرات ایالت نیوجرسی، به همراه 2 نماینده دیگر طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی و تجهیزات مربوط به موشک‌های پاتریوت متعلق به آمریکا از خاک عربستان به کنگره ارائه خواهند کرد. وبگاه خبری اکسیوس نیز در گزارشی با عنوان «استراتژی جدید بایدن در قبال سعودی‌ها» نوشته: بایدن ابتدا تلاش کرد تا با عسل، سعودی‌ها را راضی کند که نفت بیشتری تولید کنند؛ حالا باید سرکه را امتحان ‌کند. او در آستانه انتخابات مجبور است برای آرام کردن دمکرات‌های خشمگین گام‌های عملی در رابطه با ریاض بردارد؛ به‌عنوان مثال، می‌تواند با تعیین ضرب‌الاجل برای تغییر تصمیم ریاض، درصورتی که عربستان بر کاهش تولید نفت پافشاری کرد از طرح دمکرات‌ها برای توقف فروش تسلیحات حمایت کند.
بلومبرگ می‌نویسد: 3 ماه پیش، زمانی که بایدن غرور خود را زیر پا گذاشت و به عربستان رفت تا با محمد بن‌سلمان دیدار کند، به افزایش تولید نفت این کشور بسیار خوش‌بین بود، اما شرایط کاملا برعکس آنچه تصور می‌کرد پیش رفت. برای مقام‌های آمریکایی که یک هفته گذشته به سختی تلاش کرده بودند تا با لابی‌های گسترده ریاض و دیگر تولیدکنندگان نفت، سازمان اوپک را متقاعد کنند که تولید نفت را افزایش دهند، بیانیه پایانی اوپک یک معنای روشن دارد: تشدید جنگ انرژی میان روسیه و غرب و در این میان، عربستان سعودی با رد درخواست دولت بایدن، تصمیم گرفته تا به روسیه کمک کند. تصمیم اوپک ضربه‌ای جدی به موقعیت بایدن است؛ کسی که در طول مبارزه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود تا عربستان را به‌دلیل سابقه‌اش در نقض حقوق بشر و نقش بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، تنبیه کند، اما افزایش قیمت سوخت در آمریکا او را مجبور کرد که با عقب‌نشینی از این وعده‌ها و با هدف تامین منابع نفتی در سال‌جاری به‌دنبال اصلاح روابط با ریاض باشد.
نیویورک‌تایمز نیز تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت را به خنجری تشبیه کرده که عربستان از پشت به دولت آمریکا زده است. در این گزارش آمده: در آستانه انتخابات، پرسشی که پیش‌روی دولت بایدن قرار دارد این است که با خیانت عربستان چه باید کرد؟ تصمیم اوپک برای دولت بایدن از این جهت مهم است که قیمت سوخت حتی پیش از تصمیم اوپک هم در حال بالا رفتن بود، اما نگرانی اصلی مقام‌های آمریکایی از این است که بحران واقعی انرژی در ماه دسامبر آغاز شود؛ زمانی که سقف تعیین شده دولت آمریکا برای فروش نفت از سوی روسیه اجرایی شود و اتحادیه اروپا ممنوعیت خرید نفت خام روسیه را آغاز کند.
دین بیکر، سیاستمدار نزدیک به کاخ‌ سفید و مشاور اقتصادی مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست نیز به واشنگتن‌پست گفته است: «تصمیم سعودی‌ها برای کاهش تولید نفت تنها چند هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای، مانند پرتاب کردن آب دهان به‌صورت بایدن است. هر کسی که 3 ماه پیش فکر می‌کرد ایده سفر بایدن به عربستان سعودی برای درخواست نفت ایده خوبی بوده است، حالا باید برای این کار توضیح بدهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید