• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173256
+
-

34ساعت تا دوستی

دانشمندان کشف کرده‌اند که همنشینی معمولی، در طول ساعات کمی می‌تواند به یک دوستی پایدار تبدیل شود





برای خیلی‌ها دوست پیدا کردن و دوست‌شدن با دیگران، یکی از کارهای نشدنی و غیرممکن است و ممکن است انسان‌ها سال‌ها زندگی کنند، بدون اینکه حتی یک دوست پیدا کنند. اما دوست پیدا‌کردن و دوست‌شدن با دیگران، چندان هم پیچیده نیست. در واقع، شما برای اینکه بتوانید با کسی دوست شوید، کافی است ساعات مشخصی را با او مصاحبت و همنشینی داشته باشید. آنطور که دانشمندان کشف کرده‌اند، این ساعات مشخص باید 34ساعت باشد.
دانـشــمـنـدان در یک تحقیق جدید، جدول زمانی و کیفی دوست‌یابی را مشخص کرده‌اند؛ براساس این تحقیق، فرمول طلایی برای پیداکردن دوست جدید اینطور است: شما باید به‌صورت میانگین 11بار با کسی که هم‌صحبت و همنشین شماست و با هم رابطه‌ای صمیمانه دارید، وقت بگذارید، بیرون بروید و کنار هم باشید، و هر کدام از این تعامل‌های صمیمانه، باید به‌صورت میانگین 3ساعت و 4دقیقه طول بکشد. نکته مهم این است که این 11بار تعامل، باید در باز‌ه‌ای حدودا 5ماه و نیمه انجام شود. به‌عبارت دیگر، ما به 2هزارو40دقیقه زمان نیاز داریم تا دوست جدید پیدا کنیم.
 این تحقیق بین 2هزار داوطلب برگزار شده و داده‌های آن توسط یکی از استادان سرشناس دانشگاه آکسفورد انگلیس که در زمینه دوستی تحقیقات مفصلی داشته تأیید شده است. در این تحقیق، مشخص شده که هر کسی، ‌5دوستی نزدیکی که می‌تواند راحت جلوی آنها درد‌دل کند و همه‌‌چیز را به زبان بیاورد، دارد. افرادی که درنظرسنجی شرکت کرده‌اند، در توصیف دوست نزدیک و خوب گفته‌اند که افرادی را دوست نزدیک خود می‌دانند که می‌توانند در سختی‌ها و مصایب، بدون تردید و نگرانی به آنها مراجعه کنند و آنها را در این دوران سخت در کنار خود داشته باشند. همچنین دو‌سوم افراد حاضر در این نظرسنجی گفته‌اند به‌صورت فعالانه‌ای به‌دنبال دوست جدید هستند و برای اینکه احساس رضایت از زندگی داشته باشند، به تعداد نسبتا زیادی دوست نیاز دارند.
رابین دانبار که روی این تحقیق نظارت کرده، چندین تئوری در زمینه دوستی دارد. او در این زمینه، عددی به نام عدد دانبار را مطرح کرده که ثابتی برای تعیین دوست‌های نزدیک و دور انسان است. براساس تئوری او، ‌انسان‌ها تنها می‌توانند با افراد محدودی رابطه اجتماعی پایدار داشته باشند. این روانشناس تکاملی در این نظریه معروف اینطور مطرح کرده که هر انسانی، می‌تواند حدود 150هم‌صحبت داشته باشد. از این میان 5نفر دوست صمیمی هستند، 15نفر دوستان نزدیک ‌ و 50نفر دوستان اجتماعی هستند. آن 150نفر افرادی اند که هم‌صحبت و به‌اصطلاح، آشنا به‌شمار می‌روند.
این یافته‌های جدید در حالی به‌دست آمده که در یک تحقیق در سال2019 در آمریکا مشخص شده بود به‌صورت میانگین، زمان پیدا کردن یک دوست برای مردم این کشور، حدود 5سال است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید