• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173196
+
-

رسیدن به سکوی قهرمانی با دوچرخه‌های بی‌رکاب

به مناسبت روز جهانی کودک نخستین لیگ دوچرخه‌سواری تعادلی ویژه کودکان 3 تا 5سال برگزار شد

امروز روز جهانی کودک است که امسال شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برای آن انتخاب شده، اما در پایتخت به مناسبت این روز اتفاق ورزشی جالب و جدیدی رقم خورد و نخستین لیگ دوچرخه‌سواری تعادلی ویژه کودکان 3 تا 5سال با شعار «دوچرخه، زندگی، سلامت کودکان» در بوستان آموزش ترافیک منطقه16 برگزار شد. 30شرکت‌کننده از 6منطقه (3،2، 4، 8، 12و 15) در این رقابت شرکت کردند و در نهایت منطقه3 روی سکوی قهرمانی تیمی ایستاد. همچنین رزا طاووسی از منطقه3، حسنا مدنی از منطقه15 و رادمان شمس از منطقه3، به‌ترتیب مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.
به‌گزارش همشهری، چندمتری مانده تا از خیابان 21بعثت وارد بوستان آموزش ترافیک شدیم؛ صدای خنده و فریاد کودکان به گوش می‌رسید؛ خردسالانی که همراه پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ‌شان آمده بودند تا در مسابقه‌ای هیجان‌انگیز شرکت کنند. بزرگ‌ترها هم برای شروع یک رقابت متفاوت با رنگ و بوی کودکانه لحظه‌شماری می‌کردند. پس از اندکی تمرین، شرکت‌کنندگان پشت خط شروع مسیر 80متری به صف شدند. آخرین نکات توسط والدین و مربیان گفته و با علامت داور، مسابقه شروع شد و همان لحظه صدای تشویق والدین بالا گرفت. یکی داد می‌زد: «بردیا، بردیا» دیگری فریاد می‌کشید: «یارا برو تو اول می‌شی» و... . همه والدین در اینکه استفاده از دوچرخه‌های تعادلی به تعادل بیشتر کودکان کمک می‌کند و برگزاری چنین مسابقاتی سبب افزایش انگیزه در آنها می‌شود، متفق‌القول بودند. خودروهای اورژانس و آتش‌نشانی هم در تمام مراحل مسابقات حضور داشتند تا استانداردهای لیگ، کاملا رعایت شود.

ترویج دوچرخه‌سواری با مشارکت کودکان
آموزش دوچرخه‌سواری به خردسالان با استفاده از دوچرخه‌های تعادلی (دوچرخه‌های بدون رکاب) شیوه‌ای مرسوم در شهرهای بزرگ دنیا ازجمله آمستردام، کپنهاگ و... است؛ شیوه‌ای که از سال گذشته مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گرفت که به‌گفته یعقوب آزاده‌دل، معاون توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، استفاده از این شیوه نه‌تنها منجر به ترویج دوچرخه‌سواری (مد حمل‌ونقل پاک) می‌شود، بلکه ارتقای رفتارهای صحیح ترافیکی در میان نسل آینده و کاهش آلودگی هوا و ترافیک را به‌دنبال دارد. آنطور که او عنوان کرده: «کودکان شهروندان آینده هستند و قطعا آموزش آنها به‌نوعی سرمایه‌گذاری است که در بلندمدت شاهد نتایج آنها (نهادینه‌شدن رفتارهای صحیح ترافیک) خواهیم بود.» برای دست‌یافتن به موفقیت در طرح‌ها و برنامه‌ها باید تجارب موفق را مدنظر قرارداد. این یک اصل است که آزاده‌دل در راستای تأیید آن گفت: «در شهر آمستردام کودکان کنار خانواده مسیر خانه تا مدرسه را با دوچرخه‌های تعادلی طی می‌کنند و در حیاط مدرسه هم با استفاده از این دوچرخه‌ها برنامه‌های سرگرمی اجرا می‌شود. این یک تجربه موفق است که می‌توان برای تحقق آن در کلانشهری چون تهران، لحاظ کرد. علاوه ‌بر آن چنین اقداماتی نیازمند تلاش و ممارست است؛ گرچه با چنین آرمانی فاصله زیادی داریم، اما غیرممکن نیست و با برنامه‌ریزی بلندمدت حتما دست‌یافتنی است.»
در هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، دوچرخه تعادلی موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفت و در راستای حمایت از تولید ملی 30دستگاه از آنها خریداری و به بوستان‌های آموزش ترافیک مناطق اختصاص داده شد. آنگونه که معاون توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، گفته: «با این اقدام، برنامه‌ریزی‌ها برای آموزش خردسالان در دستور کار قرار گرفت و در درازمدت شاهد نتایج مطلوب این اقدام خواهیم بود.»

سهیم‌شدن شهروندان در کاهش آلودگی هوا
یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، استفاده از مدهای حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل پاک (دوچرخه) است که در این میان علاوه بر فراهم‌کردن زیرساخت‌ها توسط سازمان‌ها و نهادهای متولی، شهروندان هم با استفاده از این مدها می‌توانند سهمی در کاهش معضلات ترافیکی و آلودگی هوا داشته باشند. به‌گفته زهره مسکنی، مدیر اداره آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، برخورداری از هوا و محیط‌زیست پاک، حق همه شهروندان است که مردم با استفاده از دوچرخه و ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌توانند در تحقق این حق سهیم شوند. دوچرخه‌سواری ازجمله مدهای حمل‌ونقلی است که همواره مورد استقبال خانواده‌ها بوده و آنطور که مسکنی گفته: «می‌توان از این ظرفیت در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و سوق دادن شهروندان به رعایت رفتارهای صحیح ترافیکی استفاده کرد؛ چراکه با این کار شاهد کاهش آمار تلفات جانی و مالی در تصادفات خواهیم بود.»

مکث
برگزاری رقابت‌های ملی

کورش قاسمیان، دبیر برگزارکننده لیگ و دبیر هیأت دوچرخه شمال‌غرب تهران: استفاده از دوچرخه مختص یک گروه سنی نیست و در تمام کشورهای دنیا هم محدودیت برای استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک وجود ندارد، اما در برخی از کشورها مانند ژاپن و کره‌جنوبی به موضوع دوچرخه توجه ویژه‌تری شده است و لیگ رسمی مسابقات دوچرخه‌سواری تعادلی ویژه کودکان برگزار می‌شود؛ چراکه باور دارند رقابت در یادگیری و نهادینه‌شدن فرهنگ استفاده از دوچرخه تأثیر دارد. در حوزه دوچرخه‌سواری تعادلی اقدامات خوبی با حمایت و مشارکت شهرداری در پایتخت آغاز شده است و برای ترغیب شهروندان و ترویج استفاده از این دوچرخه‌ها فدراسیون هیأت دوچرخه‌سواری شمال‌غرب هم پیشقدم شده تا کارهای آموزشی و رقابت‌ها در سطح استاندارد انجام شود. به‌هرحال آرزو داریم استفاده از این وسیله (دوچرخه تعادلی) چنان موردتوجه و استقبال مخاطبان و خانواده‌ها و همچنین مسئولان ورزشی و مدیران شهری قرار گیرد که هر روز شاهد برگزاری رقابت‌های ملی در کشور باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید