• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173122
+
-

توافق برای انتقال منابع ارزی آزاد شده ایران به کشور همسایه

 «نورنیوز»، رسانه نزدیک به شورای‌عالی‌امنیت‌ملی عصر دیروز در گزارشی اعلام کرد با تداوم گفت‌وگوهایی که با واسطه میان ایران و آمریکا انجام شده، بانک مرکزی یکی از کشورهای منطقه به‌عنوان بانک عامل برای واریز وجوه آزاد شده ایران در کره‌جنوبی مورد توافق قرار گرفته ‌است.
این رسانه که در روزهای اخیر از آزادسازی ۷میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در کره‌جنوبی خبر داده بود، در گزارش جدید خود تصریح کرده‌است مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان و آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای خارجی، ماه‌ها قبل انجام شده بود، اما طرف آمریکایی پس‌از چندبار کارشکنی، اخیرا برای اجرای توافق‌های قبلی اعلام آمادگی کرده‌است. تنها مانع دراین زمینه، تعیین حساب و بانک عامل مورد پذیرش طرفین بوده که گفته می‌شود این بانک هم در یکی از کشورهای منطقه تعیین شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته‌است.
ازسوی دیگر، دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات خبر آزادسازی ۷میلیارد دلار گفت: خوشبختانه با هماهنگی و همکاری وزارت امورخارجه، پیشرفت خوبی دراین زمینه به‌دست آمده و در روزهای آینده خبرهای خوبی منتشر خواهد شد.
در روزهای اخیر و پس ‌از انتشار خروج باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی از ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره روند تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن افزایش یافت و بحث‌ها درباره آزادسازی منابع مسدود شده در برخی کشورها، دوباره بالا گرفت؛ موضوعی که اگرچه مقام‌های آمریکایی به تکذیب آن پرداختند، اما سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان از مذاکره با کره‌جنوبی در این زمینه خبر داد.
به‌گزارش همشهری، ناصر کنعانی در نشست ‌خبری دیروز خود درباره آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی گفت: موضوع آزادسازی منابع مالی مسدود شده جمهوری‌اسلامی در برخی از کشورها، ازجمله در کره‌جنوبی، همواره یکی از موضوع‌های مورد مطالبه ایران بوده و این موضوع را در روش‌های دیپلماتیک در قالب مذاکرات سیاسی، مذاکرات اقتصادی و مذاکرات بانکی و تجاری همواره پیگیری کرده‌ایم و جزو هدف‌های مهم ماست.
وی افزود: معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ملی ایران در آنجا وجود دارد، بر مبنای مناسبات دوستانه و قوانین و مقررات بین‌المللی موظفند منابع مالی و دارایی‌های جمهوری‌اسلامی را آزاد کنند و در اختیار طرف ایرانی بدون هیچ قید و شرطی قرار دهند و آزادسازی منابع مالی ما را مشروط به هیچ رخداد و موضوع دیگری خارج از چارچوب مناسبات دوجانبه نکنند.
کنعانی ادامه داد: این رویکرد در ارتباط با کره‌جنوبی مصداق دارد. مذاکرات جدی در سطوح مختلف صورت گرفت و در حاشیه اجلاس مجمع‌عمومی سازمان ملل‌متحد نیز گفت‌وگوی خوبی میان مقام‌های 2کشور در سطح وزیران امورخارجه انجام شد. این تلاش‌ها در جریان است و پیشرفت‌هایی نیز داشتیم و امیدواریم شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم و اخبار تکمیلی را بعد از پیشرفت گفت‌وگوها در مقاطع بعدی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی همچنین با بیان اینکه باقر نمازی داخل زندان نبوده، بلکه ممنوع‌الخروج بوده‌ و از طریق کانال‌های دیپلماتیک یک کشور دوست به خارج از کشور انتقال داده شده‌است، گفت: پرونده تبادل زندانیان از ابتدا در دستورکار ایران بوده و این موضوع به بحث مذاکرات هسته‌ای پیونده نخورده‌است.

ضرورت پاکسازی عراق از گروه‌های تروریستی
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های تروریستی در اقلیم کردستان‌عراق و اقدام‌های ایران در این زمینه گفت: سیاست اصولی ایران، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و وحدت عراق است. در سخت‌ترین شرایط زمانی که عراق در معرض هجوم گروه‌های تروریستی، ازجمله داعش قرار گرفت، ایران نخستین کشوری بود که به کمک عراق رفت تا از امنیت شهروندان این کشور دفاع کند.
کنعانی افزود: با وجود این، ایران به ضرورت عدم‌تبدیل سرزمین‌های مجاور به تهدیدی برای خودش، همواره توجه دارد، اما متأسفانه سال‌های طولانی است که گروه‌های تروریستی پایگاه‌هایی را در جوار مرزهای ایران ایجاد کرده‌اند که امنیت کشور را مورد خدشه قرار داده است و در جریان این اقدام‌ها، بسیاری از نیروهای مسلح و شهروندان خود را از دست داده‌ایم.
وی ادامه داد: پاکسازی عراق از وجود گروه‌های تروریستی ضروری است. در این زمینه یادداشت رسمی نیز به مسئولان عراقی داده شده‌است. در مذاکرات سیاسی و غیرسیاسی همواره به دولت مرکزی عراق و مقام‌های محلی این کشور در این زمینه تذکرهای لازم داده شده‌است.

کارخانه‌های دروغ‌سازی علیه مردم ایران
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره اقدام‌های خارج از عرف برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور گفت: ما در شرایط اخیر متأسفانه شاهد اقدام‌های خارج از عرف برخی از شبکه‌ها بودیم که مدعی‌اند رسانه هستند و وظیفه اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند. اینگونه رسانه‌های مدعی، به کارخانه دروغ‌سازی و اتاق عملیات علیه مردم ایران تبدیل شده‌اند. البته نه فقط اتاق عملیات رسانه‌ای، بلکه تبدیل به اتاق عملیات تحریک‌آمیز، تشویق خشونت، ترویج قتل، تحریک برای حمله به اماکن‌عمومی، مرکز آموزش درست کردن کوکتل مولوتوف، نحوه هجوم به اماکن دولتی، نحوه ایجاد آشوب و بی‌ثباتی شده‌اند.
ناصر کنعانی درباره تعرض به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز گفت: در جریان تحولات اخیر، در برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی، مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم‌وجود حفاظت کافی و بی‌توجهی اولیه ازسوی برخی نیروهای تامین امنیت، بعضی از نمایندگی‌های ما را مورد تعرض قرار دهند.
وی با بیان اینکه براساس کنوانسیون وین، کشورها موظفند امنیت سفارتخانه‌ها را برقرار کنند، ادامه داد: بر مبنای کنوانسیون وین، کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است. براین اساس، وزارت امورخارجه طی تماس‌های تلفنی، بر لزوم حفظ امنیت سفارتخانه‌ها تأکید کرده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید