• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173037
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48xv0
+
-

منتظر واقعی امام‌زمان عج باشیم

اولین شرط انتظار، معرفت است تا انسان مهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. کسانی که امام‌زمان(عج) را نمی‌شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته‌اند. چنان‌که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».بنابراین نخستین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام‌زمان (عج) است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان (عج) بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد.
شناخت امام زمان(عج) دو گونه است. اول، شناخت از راه دل که این راه، استوار بر عمل به دستورات دین و پیشه کردن تقوای الهی و انجام واجبات و ترک محرمات و اخلاص عمل برای رضای خداست و دوم مطالعه کتب معتبری که در مورد امام زمان‌(عج) نوشته شده و می‌تواند انسان را تا حدی با مقام و عظمت امام زمان‌(عج) آشنا سازد. کتبی چون «امامت و مهدویت، لطف‌الله صافی گلپایگانی»، «جست‌وجو و گفت‌وگو پیرامون امام مهدی نوشته شهید سیدمحمدباقر صدر»، «قیام و انقلاب مهدی اثر شهید مطهری»، «ظهور نور، نوشته علی سعادت‌پرور» و.... محبت به اهل‌بیت و خصوصا امام زمان (عج) وظیفه دیگری است که منتظران آن حضرت باید در خود ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. تا محبت به امام زمان(عج) در وجود انسان شکل نگرفته و شعله‌ور نشده باشد نمی‌تواند به وظایف منتظران واقعی عمل نماید. محبت به امام‌زمان(عج) وظیفه‌ای است که پیامبر اکرم(ص) نیز به دستور خدا از ما خواسته است. ایجاد سنخیت با امام زمان(عج) هم مسئولیت دیگری است که بر دوش منتظران قرار دارد. منتظران واقعی وضعیت روحی و فکری و عملی خود را به‌گونه‌ای سامان می‌دهند که سنخیت کاملی با امام‌زمان (عج) داشته باشند. ایجاد سنخیت با امام زمان(عج) از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقی و درجات معنوی حاصل می‌شود.
 تنها در این صورت است که می‌توان ادعای محبت به امام زمان(عج) را داشت.منتظر واقعی هر لحظه انتظار محبوب را می‌کشد و از خدا می‌خواهد که هر چه زودتر او را برساند بنابراین دعای فراوان برای فرج آن حضرت از وظایف همیشگی منتظران حضرتش است. دعای برای تسریع در فرج امام زمان(عج) توسط خود حضرت نیز توصیه شده است. و آخر اینکه منتظر امام زمان(عج) وقتی موفق به زیارت آن حضرت نمی‌شود از طریق خواندن دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین، دعای عهد که از طرف بزرگان بسیار توصیه شده است و نیز از طریق رفتن به مسجد جمکران ارتباط خود را با آن حضرت حفظ می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید