نظریه روانکاوانه فیلم
کتاب «نظریه روانکاوانه فیلم و قاعده بازی» نوشته: تاد مکگوان با ترجمه علی قاسمی از سوی نشر نو منتشر شد.
پیوند میان اندیشه روانکاوانه و سینما بهوضوح نمایان است. اینکه هر دوی آنها در یک سال آغاز شدند تماماً تصادفی نیست. سال۱۸۹۵، فروید و یوزف برویر «مطالعاتی در باب هیستری» را منتشر کردند و لویی و آگوست لومییر، نخستین فیلمهایشان را در گراندکافه در پاریس نمایش دادند. نظریهپردازان فیلم اغلب این تقارن تاریخی را مورد التفات قرار دادهاند، اما فصل مشترک روانکاوی و سینما تنها سال سرآغازشان نیست. از خلال تحلیل رؤیاهاست که روانکاوی به مهمترین کشفیات خود نایل میشود و تا امروز، سینما همچنان یک کارخانه رؤیا، صورتی از رؤیاپردازی جمعی، باقیمانده است. «نظریه روانکاوانه فیلم و قاعده بازی» درآمدی است موجز و عاری از دشوارگویی که نشان میدهد چگونه این نظریه را میتوان در تفسیر فیلم کلاسیک ژان رنوار بهکار گرفت. این کتاب پیدایش نظریه روانکاوانه فیلم را از سرچشمههای آن در اندیشه زیگموند فروید و ژاک لکان و نیز از خلال نمودهای معاصرش در آثار نظریهپردازانی همچون اسلاوی ژیژک و جون کاپجک پی میگیرد. این درآمد تاریخی برای دانشجویان و پژوهشگرانی که مشتاق آشنایی بیشتر با این حوزه مهم از نظریه فیلم هستند، سودمند است و مفاهیم نظریه روانکاوانه فیلم را از خلال تفسیر موشکافانه فیلم به عرصه کاربرد عملی میآورد. نشر نو این اثر ۲۳۵ صفحهای را به بهای 96هزار تومان منتشر کرده است.