• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1729
+
-

وظایف حقوق شهروندی روحانی برای وزرا

روز گذشته مدیریت اجلاس حقوق شهروندی را باتوجه به اهمیت موضوع، رئیس جمهور شخصا برعهده داشت. حسن روحانی بعد از گزارش‌های ارائه شده از سوی هر کدام از معاونان و وزرای حاضر در اجلاس، پیشنهاد‌ها و توصیه‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌کرد تا در دستور کار این وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها قرار گیرد؛ در زیر به مهم‌ترین پیشنهادهای رئیس جمهور به هر کدام از وزرا و معاونانش در ارتباط با اجرای منشور حقوق شهروندی می‌پردازیم:

پیشنهاد به دستیار ویژه حقوق شهروندی: در حضور جمع می‌گویم مسئولیت بسیار سخت و سنگینی را خانم مولاوردی بر دوش دارند. وظیفه ایشان پایش مستمر همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و گزارش‌گیری و اعلام به مردم است. ایشان براساس منشور حقوق شهروندی باید به‌صورت منظم به رئیس‌جمهور گزارش دهد. ایشان همزمان با رئیس‌جمهور باید به کل مردم ایران گزارش دهد که دستگاه‌های مختلف و حتی نهادهای عمومی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند در اجرای حقوق شهروندی چه اقداماتی انجام داده‌اند و در چه مواردی عقب‌ماندگی دارند.  پس از صحبت‌های معاون حقوقی: اگر بخواهیم حقوق شهروندی مورد رسیدگی قرار گیرد باید معاونت حقوقی و معاونت اداری استخدامی و سایرین در ارتباط باشند و طرح‌هایی تهیه شود و برای شخص رئیس‌جمهور و هیأت دولت ارسال کنند. 

پیشنهاد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: همه ما در برابر مددجویان یک وظیفه سنگین و مضاعفی داریم. آن کودکی که سرپرست ندارد، آن سالمندی که نیازمند حمایت است، آن خانمی که سرپرست خانواده است و خانواده‌ای که چند یا یک معلول دارد. یکی از جاهایی که مساوات به‌معنای واقعی کلمه می‌تواند استقرار یابد وزارت کار و امور اجتماعی است. وقتی به سالمندی می‌رسیم نباید کسی بپرسد این سالمند چه مذهب و قومیتی دارد. فکر سیاسی‌اش چیست. حمایت از مددخواهان باید تمرینی باشد برای حقوق مساوی ملت ایران و همه شهروندان. 

پیشنهاد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: وظیفه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگین است، شما با فرهیختگان، نویسندگان، خبرنگاران و اصحاب رسانه سر وکار دارید و شرایط شما متفاوت است. اینکه مجوز‌ها کاهش پیدا کرده خوب است و یکی از خواسته‌های ملت این است که دولت دست از سر آن‌ها بردارد و مداخلات دولت کم شود. وزارت ارشاد گاهی به‌صورت سلیقه‌ای و گاهی هم به‌صورت قانونی در امور مربوط دخالت می‌کند. اگر فقط به دخالت‌های قانون اکتفا کنیم و دخالت‌های سلیقه‌ای را کنار بگذاریم، خوب است.  پیشنهاد به وزیر ارتباطات: فکر می‌کنم بخش مهمی از حقوق شهروندی مردم ارتباط آسان و ارزان و امن با حفظ حقوق خصوصی است. روی وزارت ارتباطات فشار زیادی است. از اول دولت یازدهم ایستادگی کردیم تا مردم ارتباط سهل داشته باشند. این فشار‌ها همچنان هست و ما همچنان ایستادگی می‌کنیم. به وزیر ارتباطات می‌گویم باید بایستد و دولت پشت ایشان است. این داستان یک داستان ساده نیست و این حق مردم است. اینکه یک لیسانسه که ۱۴۰ واحد حقوق خوانده را نمی‌دانم از کدام دانشگاه و چه نمره‌ای گذرانده بخواهد برای حق ملت تصمیم بگیرد شدنی نیست چرا که این از حقوق مردم است. مثل اینکه فردی در یک شهر آب شیر خانه‌اش را باز بگذارد، آیا قاضی می‌تواند دستور دهد آب شهر را قطع کنند؟ نمی‌توانیم ملتی را از آب خوردن منع کنیم چون یک نفر تخلف کرد. اینترنت کودکان و نوجوانان مهم است. 

پیشنهاد به وزیر آموزش و پرورش: نخستین نکته‌ای که باید به دانش‌آموز یاد بدهند حقوق شهروندی آنهاست. دانش‌آموزان باید حق خود را در کلاس، معلم، وزارتخانه، مدرسه و کشور و سایر مسئولان یاد بگیرد. حقوق شهروندی برای دانش‌آموزان باید هم در کتاب‌های درسی آموخته شود و هم در مقام عمل آموخته شود، یعنی معلم سر کلاس با رفتار خود و پاسخگو بودنش و احترام به دانش‌آموز حقوق شهروندی را در ذهن دانش‌آموزان ما شکوفا کند. جزو حقوق شهروندی مهم دانش‌آموزان، مهارت زندگی است. مدرسه‌ها باید به فرزندان ما یک نوع مهارت به‌گونه‌ای بیاموزند تا وقتی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد کار و شغلی را انجام دهد. اخلاق جزو حقوق بچه‌های ماست. حقوق اقلیت‌ها و مذاهب و زبان آن‌ها که براساس قانون اساسی باید بیاموزند، نیز جزو حقوق شهروندی است.  پیشنهاد به وزیر کشور: حضور مردم در احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مهم است و نشان می‌دهد مردم در فضا هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید