• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172885
+
-

دولت نرخ مصوب را دست نزد

تفاهم در بازار مرغ

با پرهیز دولت از اعلام نرخ مصوب جدید برای مرغ و تخم‌مرغ، قیمت‌ها در بازار به نرخ‌‌های موردنظر تولیدکنندگان نزدیک شده است

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که هر کیلو مرغ گرم به‌طور میانگین 70هزار تومان و هر شانه 30عددی تخم‌مرغ 100تا 105هزار تومان به فروش می‌رسد.
نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ با شروع نیمه دوم سال که فصل افزایش تقاضاست، بیشتر شده است. این دو کالای پرمصرف پروتئینی بعد از اعلام نرخ مصوب‌شان در اردیبهشت‌ماه، نزدیک به 3ماه را در حول و حوش نرخ‌ اعلامی دولت گذراندند، اما به سقف ابلاغ شده نرسیدند تا مرغداران چاره را در کاهش تولید ببینند. با کمتر شدن عرضه از نیمه‌های مرداد قیمت مرغ و تخم‌مرغ روند صعودی به‌خود گرفت و این روند با وجود افزایش جوجه‌ریزی در شهریورماه، همچنان ادامه دارد. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد این روزها قیمت هر کیلو مرغ تازه برای مصرف‌کنندگان تا 80هزار تومان در برخی واحدهای صنفی بالا رفته؛ این درحالی است که نرخ مصوب برای این کالا 59هزار و 800تومان اعلام شده است. نرخ مصوب هر کیلو تخم‌مرغ هم 39هزار و 800تومان به خرده‌فروشی‌ها ابلاغ شده که برای یک شانه 30عددی، قیمت به 80هزار تومان می‌رسد، اما مصرف‌کنندگان در هفته‌های اخیر این کالا را بالای 100هزار تومان خریداری کرده‌اند و با وجود اینکه بارها اعلام شده فروش محصولات بیش از نرخ مصوب تخلف است، قیمت این دو کالا همچنان رو به افزایش است.

نرخ مصوب فعلا همان است که بود
قیمت 35هزار و 500تومانی هر کیلو مرغ و 35هزار تومانی هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری، از ابتدای اعلام از سوی دولت با نارضایتی مرغداران مواجه شد که معتقد بودند در شرایط کاهش تقاضا و نبود بازار صادراتی مناسب، این قیمت هزینه تولید را جواب نمی‌دهد. تولیدکنندگان با این حال تعهد دادند تا آخر شهریور نرخ‌های مصوب را رعایت کنند؛ مشروط بر اینکه وزارت جهادکشاورزی با آنالیز هزینه‌ها، نرخ مصوب را بازنگری و آن را برای نیمه دوم سال «اصلاح» کند. اما با گذشت آخرین روز شهریور که موعد اعلام قیمت جدید ‌عنوان شده بود، این اتفاق نیفتاد و تولیدکنندگان معتقدند با توجه به شرایط کنونی جامعه به‌نظر نمی‌رسد دولت عزمی برای تغییر نرخ کالاها داشته باشد.  رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این‌باره به همشهری گفت: نرخ مصوب تغییری نکرده و بعید به‌نظر می‌رسد فعلا تغییری در راه باشد، اما در بازار قیمت‌ها افزایشی است. محمد یوسفی افزود: شنیده‌های ما حاکی از آن است که در برخی خرده‌فروشی‌‌ها قیمت از 80هزار تومان بالاتر رفته، اما دولت فعلا با توزیع مرغ منجمد تلاش می‌کند کنترل قیمت‌ها در بازار را در دست داشته باشد.  به‌گفته وی، 80درصد هزینه تولید مرغ به واردات و در نتیجه نرخ ارز و قیمت‌های جهانی وابسته است و با توجه به هزینه تولید، قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ هم‌اکنون برای مصرف‌کننده کیلویی 75هزار تومان به علاوه حدود 8درصد سود تولیدکننده است که همان قیمت 80هزار تومانی را به‌دست می‌دهد. یوسفی با اشاره به کاهش 25درصدی تولید مرغ طی امسال گفت: تولید جوجه از 130تا 140میلیون در ماه به 90میلیون در ماه رسیده است، اما از آنجایی که مصرف مردم هم کم شده کاهش تولید به کمبود منجر نشده و مرغ در بازار فراوان است؛ درحالی‌که در سال‌های قبل تغییراتی کمتر در میزان جوجه‌ریزی منجر به افزایش قیمت زیادی در بازار می‌شد. به‌گفته این فعال صنفی قیمت جوجه یک‌روزه در بازه زمانی 6ماه گذشته از 2هزارتومان به 14هزار تومان رسیده و این رشد، هزینه تولید را به‌شدت بالا برده است. بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها، سرانه مصرف مرغ ۳۰ تا ۵۰درصد افت داشته و معاون تولیدات امور دامی وزارت جهادکشاورزی هم افت تقاضای مصرف تا رقم۳۰ درصد را تأیید کرده است.

خرید تخم‌مرغ کم نمی‌شود
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران نیز درباره روند رو به رشد قیمت تخم‌مرغ به همشهری گفت: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری از 35هزار تومان به 40هزار تومان رسیده و رشد قیمت بخشی از زیان مرغداران را جبران کرده، ولی قیمت در بازار را نیز افزایشی کرده است. ناصر نبی‌پور با اشاره به اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست و مسیر خودش را طی می‌کند، در زمینه وضعیت کنونی بازار گفت: تخم‌مرغ هنوز ارزان‌ترین کالای پروتئینی است و مردم چاره‌ای جز خرید تخم‌مرغ ندارند؛ چراکه در مقایسه با لبنیات و گوشت خرید آن به‌صرفه‌تر است. وی درباره پیش‌بینی وضعیت بازار در نیمه دوم سال گفت: قیمت بالای دیگر مواد‌غذایی باعث شده تخم‌مرغ همچنان انتخاب اول مردم باشد به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد بازار در 6ماه پیش‌رو افت داشته باشد. قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۵ تا ۳۶هزار تومان معادل شانه‌ای ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است که هر شانه با نرخ مصوب باید با قیمت ۸۰ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد، اما تولیدکنندگان معتقدند قیمت باید دست‌کم 40درصد افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید