• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172883
+
-

در نیمه نخست سال، اتفاق افتاد

ورود 100هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق ها

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال از 650هزار میلیارد تومان گذشته است

گزارش
ورود 100هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق ها

آمار‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال‌جاری، بیش از 100هزار میلیارد تومان پول جدید وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است؛ با این حال بخش عمده این نقدینگی به‌دلیل افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس، به جای آن که راهی بازار سهام شود، صرف خرید اوراق بدهی از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است.
به‌گزارش همشهری، تحولات بازار سهام ظرف 2سال گذشته، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم تحت‌تأثیر قرار داده و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است. علت این موضوع،  سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که ریسک کمتر و در برخی صندوق‌ها به‌ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، عملکردی مشابه سپرده‌گذاری بانکی دارد؛ درحالی‌که به زعم تحلیلگران، سرمایه‌گذاری در بورس در شرایط فعلی دارای مخاطرات اقتصادی و غیراقتصادی بوده و این موضوع موجب شده است سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس دچار تردید شوند. آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد؛ نزول 2ساله بازار سهام باعث شده تا سهامداران، بخشی از نقدینگی خود را از بورس خارج و راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند. اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی در مورد میزان خروج نقدینگی از بازار سهام وجود ندارد اما برخی داده‌ها نشان می‌دهد که ظرف 2 سال گذشته، نزدیک به150هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده که از این میزان، بخشی از آن راهی بازار مسکن و بخشی دیگر راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است. طبق محاسبات همشهری فقط از ابتدای سال‌جاری تاکنون درحدود 22هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج و بخشی از آن راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است.

میزان ورود نقدینگی به  صندوق‌ها
تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون رقمی بالغ بر 100هزار و412میلیارد تومان نقدینگی تازه، وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده و این امر موجب رشد 18.5درصدی ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است. با ورود این میزان نقدینگی در نیمه نخست سال، ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 645هزار و728هزار میلیارد تومان رسیده است.
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد؛ دست‌کم 60هزار میلیارد تومان از این میزان نقدینگی که بخشی از آن حاصل فروش سهام از سوی سهامداران بوده، وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است. این به‌معنای آن است که بخش عمده نقدینگی که در نیمه نخست سال وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده، صرف خرید اوراق بدهی شده است؛ چرا که طبق داده‌های موجود، هم‌ اکنون بخش عمده نقدینگی که در صندوق‌های با درآمد ثابت وجود دارد، صرف خرید اوراق بدهی شده است.
طبق داده‌های موجود، درحال حاضر از مجموع کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری رقمی معادل250هزار میلیارد تومان در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری شده؛ درحالی‌که جمع کل سرمایه‌گذاری انجام شده از سوی صندوق‌ها در بازار سهام رقمی بالغ بر 168هزار میلیارد تومان است.
همچنین هم‌اکنون رقمی معادل 182هزار و500میلیارد تومان از جمع کل نقدینگی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد در قالب سپرده بانکی نگهداری می‌شود.

 بازده صندوق‌ها
مقایسه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال نشان می‌دهد که صندوق‌هایی با درآمد ثابت که عمدتا در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بهترین عملکرد و صندوق‌های سهامی، بدترین عملکرد را داشته‌اند. اهمیت بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این است که هم‌اکنون 8.5میلیون نفر در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و عملکرد این صندوق‌ها نقش مهمی در اقتصاد خانواده‌ها پیدا کرده است. به زعم تحلیلگران با توجه به آن که بخش عمده بازارها در شرایط فعلی در رکود به‌سر می‌برند صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه صندوق‌هایی که نرخ بازده سالانه‌شان در محدوده 20درصد است، اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد، از ابتدای سال تاکنون اغلب بازارهای سرمایه‌گذاری نتوانسته‌اند بازدهی متناسبی با نرخ تورم داشته باشند و تنها بازار مسکن توانسته بازدهی متناسب با تورم داشته باشد اما این بازار نیز در آخرین ماه تابستان با رکود مواجه شده و این موضوع می‌تواند جایگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در نیمه دوم سال بیشتر تقویت کند.
طبق داده‌های موجود، بهترین عملکرد را در نیمه نخست سال صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت داشته اند‌ که توانستند به‌طور میانگین 8.5درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران کنند. در این میان اما صندوق‌هایی نیز وجود داشته‌اند که نرخ بازده‌شان به بیش از 11درصد رسیده است. به‌نظر می‌رسد با تداوم شرایط فعلی، میانگین بازده صندوق‌های با درآمد ثابت تا پایان سال از مرز 17درصد فراتر رود و حتی برخی از صندوق‌های با درآمد ثابت بتوانند بازدهی بیش از 21درصدی نصیب سرمایه‌گذاران کنند.
نکته مهم‌تر اما این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نتوانسته‌اند عملکرد خوبی در نیمه نخست سال داشته باشند و میزان زیان‌شان حتی فراتر از زیان کل بورس بوده است.
به‌طور معمول و طبق قواعد مدیریت مالی، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، با عملکرد شاخص بورس مقایسه می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در نیمه نخست سال به‌طور میانگین با 5درصد زیان مواجه شده‌اند؛ درحالی‌که میانگین بازده شاخص کل بورس تهران در همین دوره منفی 0.88درصد بوده و این به‌معنای آن است که زیان عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به‌مراتب بیشتر از زیان عملکرد کل بورس بوده است. انتظار می‌رود درصورت افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و رشد شاخص کل، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در نیمه دوم سال بهبود یابد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید