• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172875
+
-

جویس در تعطیلات

تاریخ ادبیات
جویس در تعطیلات

کتاب «جویس در تعطیلات» با تالیف و ترجمه احمد اخوت به تازگی از سوی نشر افق منتشر شده است. این کتاب، 19جستاره درخصوص نویسندگان و تعطیلات است. در این کتاب سخن از این است که آیا نویسندگان هم از گذشته تاریخ تا امروز، مانند بیشتر مردم به تعطیلات می‌روند یا نوشتن تعطیل‌بردار نیست. نوشتن کاری دشوار و پرفشار است و نویسنده کارش را معمولا به تنهایی و در تنهایی انجام می‌دهد و گرچه این کار بیشتر اوقات برایش لذتبخش است، نوشتن مداوم خسته و فرسوده‌اش می‌کند و به استراحت، گردش و تعطیلات نیاز دارد.
نوشتن حتی در تعطیلات با نویسنده همراه است، گویی با او عجین شده و بخشی از ذات و وجود او را تشکیل می‌دهد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: نویسنده موجودی است با دو «من» که یک «من»اش مثل بقیه استراحت می‌کند و احتمالا از تعطیلی‌اش لذت می‌برد. اما من دومش با تفریح بیگانه و دائم مشغول نوشتن است، یا به آن فکر می‌کند و در تدارک اثر جدیدش است. او نویسنده است و ذاتش در نوشتن خلاصه می‌شود، همانطور که لوئی شانزدهم شاه بود و سرشتش این بود.
احمد اخوت (زاده ۱۳۳۰ در اصفهان) داستان‌نویس، داستان‌شناس، مترجم و منتقد ادبی است. وی دارای مدرک دکتری زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی است. او از یاران حلقه ادبی جنگ اصفهان بوده‌است. همچنین وی عضو شورای نویسندگان فصلنامه زنده‌رود است. نشر افق، جویس در تعطیلات را در 312صفحه، به بهای 155هزار تومان منتشر کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید