• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172793
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZ5NR
+
-

کی‌روش تا کی؟

سرگیجه در خیابان سئول ادامه دارد و کسی نمی‌داند سرنوشت تیم ملی بعد از جام‌جهانی چه خواهد بود

کی‌روش تا کی؟

از همان روزی که بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران قطعی شد، این پرسش به‌وجود آمد که مربی 70ساله پرتغالی تا چه زمانی عهده‌دار این سمت خواهد بود؟ در حقیقت مهم‌ترین فلسفه استخدام دوباره کی‌روش دست‌کم از سوی برخی موافقان این مربی آن بود که تجربه و کاریزمای او در جام‌جهانی به تیم ملی کمک کند تا نتایج بهتری بگیریم، بنابراین قاعدتا بعد از پایان مسابقات قطر دیگر این فلسفه کار نمی‌کرد، همانطور که بسیاری عقیده دارند سبک بازی کارلوس در جام‌جهانی به درد جام ملت‌های آسیا نمی‌خورد و آنجا با دفاع محض چیزی گیرمان نمی‌آید. این تردید از ابتدا در خیابان سئول هم وجود داشت، به‌طوری که دست‌‌اندرکاران فدراسیون فوتبال در این مدت اظهارات متناقضی پیرامون سرنوشت نیمکت تیم ملی داشته‌اند.

    تاج چه گفته بود؟
اولین‌بار مهدی تاج در نخستین نشست خبری‌اش به‌عنوان سرمربی تیم ملی به این موضوع اشاره کرد و مدعی شد ماموریت کی‌روش در تیم ملی ایران بعد از جام‌جهانی به پایان خواهد رسید. تاج حتی نام جانشین کارلوس را هم اعلام کرد؛ جواد نکونام! بخشی از سخنان آن روز استاد را بخوانید: «توافق ما با کی‌روش موقتی و تا پایان جام‌جهانی قطر است. این توافق هم به نفع ماست و هم به سود کی‌روش که پنجمین جام‌جهانی‌اش را تجربه کند. یک دستیار قوی داخلی آوردیم که بعد از کی‌روش سرمربی تیم باشد. کاری که در آلمان هم انجام شده است. برای گرفتن اجازه و رضایتنامه جواد نکونام با باشگاه فولاد خوزستان مذاکره می‌کنم. شاید در جام ملت‌های آسیا، نکونام سرمربی و کی‌روش مدیرفنی تیم ملی باشد و روی بازیکنان و کادرفنی نظارت کند. هدف ما از این کار، جانشین‌پروری است.» البته معمولا مطالب تاج غلط‌های زیادی دارد. در این مورد هم اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم، باید بگوییم مسابقات 2022 چهارمین حضور کی‌روش در جام‌جهانی خواهد بود، چرا‌که او یک‌بار با وجود صعود با آفریقای جنوبی، برکنار شد و اجازه حضور در مرحله نهایی این مسابقات را در سال‌2002 پیدا نکرد. با این همه، اشتباه بزرگ‌تر تاج جای دیگری بود؛ اینکه در پروژه «جانشین‌پروری» او، دستیار مورد انتظار اصلا به تیم ملی نیامد که قرار باشد تجربه کسب کند و کار را دست بگیرد. باشگاه فولاد از همان ابتدا با حضور نکونام در تیم ملی مخالف بود، گویا خود جواد هم تردید داشت و نهایتا پیوستن او به کادر فنی تیم ملی به‌طور کامل منتفی شد.

   نبی چه می‌گوید؟
حالا اما مهدی محمد نبی، چهره همیشه مرموز فوتبال ایران که به‌عنوان سرپرست در کنار تیم ملی قرار گرفته، از ادامه حضور کارلوس کی‌روش در این تیم تا پایان جام ملت‌های آسیا خبر داده است. نبی می‌گوید: «قرارداد کی‌روش در فاز اول تا پایان جام‌جهانی است ولی اگر امکانش باشد می‌توانیم تا پایان جام‌ملت‌‌ها برنامه‌ریزی کنیم و به این همکاری ادامه بدهیم، چرا‌که شرایط قراردادی او خوب است.» همین تناقض به وضوح نشان می‌دهد مسئولان فدراسیون فوتبال عملا نمی‌دانند از همکاری فعلی چه می‌خواهند و چشم‌اندازشان برای آینده چیست. شاید بدترین اشتباه آنها این بود که قبل از گفت‌وگو با خود نکونام و باشگاه فولاد، اسم او را به‌عنوان دستیار و سپس سرمربی بعدی تیم ملی اعلام کردند.

   همه‌‌چیز بستگی به نتایج دارد
بدون تردید اما، آنچه بالاتر از اظهارات تاج و نبی می‌تواند در مورد آینده نیمکت تیم ملی حکمیت کند، نتایجی است که کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی به‌دست می‌آورد. درصورت صعود تیم ملی از مرحله گروهی، حتما اشتیاق زیادی برای ادامه همکاری به‌وجود خواهد آمد، اما در غیر این صورت خیلی چیزها تغییر می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید