• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172790
+
-

از تهران تا برزیل!

هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران امروز به پایان خواهد رسید. لیگ برتر که این روزها تحت‌تأثیر اردوی تیم ملی و هیجان جام‌جهانی قرار گرفته، حالا نیمی از راه نیم‌فصل اول‌اش را طی کرده است. 3مسابقه باقیمانده امروز، ماجراهای خاص خودشان را دارند. از برخورد همیشه حساس پرسپولیس و تراکتور بعد از ماجراهای پرتاب سنگ در آخرین نبرد 2تیم تا تلاش سپاهان و مورایس برای پایان دادن به انتظارها برای برد سوم و البته نخستین تجربه فیروز کریمی از زمان بازگشت به نیمکت نفت آبادان. دیدارهای امروز لیگ برتر در تهران شروع می‌شوند، در تهران ادامه پیدا می‌کنند و در آبادان به پایان می‌رسند.
 
  پرسپولیس-تراکتور؛ جنس اورجینال!
حتی اگر پرسپولیس در صدر جدول نبود و حتی اگر تراکتور یک مربی شناخته‌شده مثل قربان بردی‌اف را روی نیمکت نداشت، این بازی بی‌نهایت هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسید. آخرین برخورد 2تیم در تبریز کاملا به جنجال کشیده شد، شرایط عادی‌اش را از دست داد و سرانجام نتیجه‌اش نیز در کمیته انضباطی تعیین شد. دیدار امروز 2تیم اما اساسا با خطر پرتاب سنگ مواجه نیست؛ چرا که اصلا تماشاگری در ورزشگاه وجود ندارد. جذاب‌ترین نکته در مورد این برخورد، دوئل بین بهترین خارجی‌های این فصل لیگ برتر است. جایی که بهترین گلزن 6هفته اول فصل یعنی یورگن لوکادیا روبه‌روی بهترین پاسور 6هفته اول فصل یعنی ریکاردو آلوارز قرار خواهد گرفت. این دو نفر نقش بسیار مهمی در فاصله گرفتن پرسپولیس و تراکتور از شرایط نگران‌کننده ابتدای فصل داشته‌اند. قبل از آنکه لوکادیا نخستین بازی‌اش را در این فصل انجام بدهد، پرسپولیس در 2مسابقه روبه‌روی ذوب و فولاد حتی یک گل هم نزده بود. لوکادیا از بازی سوم در ترکیب قرار گرفت و قرمزها آن مسابقه را در اراک با برد پشت سر گذاشتند.
یورگن در هفته چهارم نخستین گل‌اش را برای این تیم زد و توانست توپ را از خط دروازه نفت آبادان عبور بدهد، او در جریان دیدار تیمش با هوادار نیز گل دیگری به ثمر رساند و در هفته ششم، 2بار دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کرد تا شکست تیمش را به پیروزی تبدیل کند. گلزنی در 3مسابقه پیاپی و البته به ثمر رساندن 6گل تنها در 4مسابقه، او را به خطرناک‌ترین مهاجم این روزهای لیگ برتر ایران تبدیل کرده است. بازیکنی که شاید به لحاظ بدنی در بهترین فرم نباشد اما آماده است تا از هر توپ ساده، یک گل برای پرسپولیس بسازد. اگر لوکادیا توانسته به سرعت در پرسپولیس جا بیفتد، ریکاردو آلوارز هم در همان نخستین بازی رسمی‌اش با لباس تراکتور روبه‌روی گل‌گهر یک پاس گل به محمد عباس‌زاده داد تا ثابت کند که چه انگیزه‌ای برای درخشیدن در فوتبال ایران دارد. ریکاردو در برابر ذوب‌آهن نیز پاس گل دیرهنگام رضا اسدی را داد تا قرمزها شکست را به تساوی تبدیل کنند. سومین پاس گل او در نبرد با فولاد سهم محمد آقاجان‌پور شد و تنها گل تراکتور روبه‌روی نفت آبادان نیز با پاس این ستاره به ثمر رسید. چرا دوئل مهاجم پرسپولیس و هافبک تراکتور بی‌نهایت تماشایی خواهد بود؟ دلیل این اتفاق را باید در یک آمار ساده جست‌وجو کرد. لوکادیا در این فصل به‌تنهایی نیمی از گل‌های پرسپولیس را زده و ریکاردو حتی روی بیش از نیمی از گل‌های این فصل تراکتور نقش سازنده را بر عهده داشته است. انتظار می‌رود این دو نفر در جدال امشب آزادی نیز صحنه را در دست بگیرند و یک نمایش درخشان دیگر داشته باشند.
 
   هوادار-سپاهان؛ می‌خواهم زنده بمانم
هوادار و سپاهان قبل از برخورد در نبرد امروز، یک مشکل مشترک دارند. هر دو تیم در نخستین هفته لیگ برتر فوق‌العاده بودند اما نتوانستند این روند را در هفته‌های بعدی حفظ کنند. هوادار در نبرد هفته اول با آلومینیوم در اراک، بی‌نقص بازی کرد و برنده شد. سپاهان نیز در جدال هفته اول با استقلال سیمای یک قهرمان را ظاهر کرد اما در هفته دوم به سختی برنده شد و بعد از آن دیگر طعم برد را نچشید. همان نمایش‌های اول، انتظارها را از این دو تیم به اوج رساند و فشارها را روی آنها افزایش داد. هوادار به خاطرطرفدار نداشتن، کمتر با حاشیه روبه‌رو می‌شود اما صبر و تحمل هواداران سپاهان برای رسیدن به برد سوم در این فصل دیگر به سر آمده است. آنها در پایان چهارمین هفته متوالی بدون برد، علیه بازیکنان‌شان شعار دادند و اگر این هفته هم برنده نباشند، انتقادها را نسبت به بازیکنان خودی بلندتر فریاد خواهند زد. این بازی برای مورایس بی‌نهایت مهم است. او تا به حال زمان نسبتا خوبی داشته تا تیمش را مهیای این مسابقه کند. هر نتیجه‌ای به جز رسیدن به پیروزی، دوباره آرامش او و تیمش را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.
 
   نفت - مس‌رفسنجان؛ سنت و مدرنیته!
 رضا پرکاس که آخرین مربی معرفی شده فصل جدید لیگ برتر بود، به نخستین مربی اخراجی فصل تبدیل شد و خیلی زود نفت را ترک کرد. حالا در نبرد امروز با مس رفسنجان، فیروز کریمی روی نیمکت نفت دیده می‌شود. آنها برای نتیجه گرفتن در این فصل به سراغ یک مربی قدیمی با شیوه‌های مخصوص به‌خودش رفته‌اند. مربی کارکشته نفت امروز در نخستین بازی روبه‌روی مربی جوان مس رفسنجان قرار می‌گیرد. برای فیروز کریمی در این دوئل، هیچ‌چیز به اندازه یک شروع خوب در آبادان مهم نیست. هر چند که برای ربیعی در کنار پیروزی، مسئله‌ای مثل عبور گادوین منشا از کابوس گل‌نزنی نیز مهم به‌نظر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید