• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172754
+
-

پارکینگ پول پررونق شد

همزمان با کاهش 20درصدی ارزش مبادلات سهام، ارزش مبادلات اوراق بدهی در بازار سرمایه 306درصد رشد کرده است

گزارش
پارکینگ پول پررونق شد

آمار‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال وقوع رکود 2ساله در بازار سرمایه، تمایل برای خرید سهام به‌شدت کاهش یافته و این موضوع به افت 20درصدی معاملات سهام به ارزش 140هزار میلیارد تومان منجر شده است. در چنین شرایطی حجم معاملات اوراق بدهی 306درصد رشد کرده است که نشان می‌دهد سرمایه‌ها در نیمه نخست سال به سمت پارکینگ پول حرکت کرده‌اند.
به گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام که از مردادماه1399 آغاز شده آثار مختلفی بر بازار سرمایه برجای گذاشته است. این روند نزولی از یک طرف به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام منجر شده و از طرف دیگر حجم مبادلات اوراق بدهی را افزایش داده زیرا بازار سرمایه از قاعده ریسک و بازده تبعیت می‌کند و در شرایطی که ریسک‌های بازار سهام افزایش می‌یابد سرمایه‌گذاران از این بازار خارج می‌شوند و به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر حرکت می‌کنند. در چنین شرایطی با توجه به آنکه نرخ سود اوراق بدهی عمدتا ثابت است از بازار اوراق بدهی به‌عنوان یک بازار کم‌ریسک و جایگزین بازار سرمایه در شرایط نزولی استفاده می‌شود به همین دلیل در ادبیات مالی به این بازار پارکینگ پول نیز می‌گویند زیرا سرمایه‌گذاران در شرایط بحران به پارکینگ پول پناه می‌برند تا از سرمایه‌های خود محافظت کنند و به‌محض آنکه ریسک‌های بازار سهام کاهش می‌یابد بار دیگر وارد بازار سهام می‌شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد این روند از اوایل دهه90 با توسعه معاملات اوراق بدهی رفته‌رفته جنبه پررنگ‌تری در بازار سرمایه پیدا کرده و حالا تازه‌ترین آمارها از مهاجرت بزرگ نقدینگی به سمت پارکینگ پول در نیمه نخست سال‌جاری حکایت دارد.

جابه‌جایی نقدینگی
آمارها نشان می‌دهد نزول شاخص‌های بورس از مرداد1399 تاکنون به خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است و این موضوع موجب شده ارزش معاملات سهام در نیمه نخست سال‌جاری در مقایسه با سال قبل 20درصد کاهش یابد.
 طبق اطلاعات موجود در نیمه نخست سال‌جاری 566هزار میلیارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس دادوستد شده است که این میزان 140هزار میلیارد تومان کمتر از نیمه نخست پارسال است. بخش عمده این نزول متعلق به بورس تهران است که سطح معاملات در آن 25درصد افت کرده است.
در نیمه نخست سال قبل جمعا 527هزار میلیارد تومان سهام در بورس تهران دادوستد شده بود که این میزان در نیمه نخست امسال به 396هزار میلیارد تومان رسیده است. به‌زعم کارشناسان افزایش برخی ریسک‌ها به تردید سهامداران منجر شده و همین عامل ازجمله دلایل کاهش سطح معاملات در بورس تهران است. به عقیده آنها بلاتکلیفی در نتایج مذاکرات هسته‌ای منجر به بلاتکلیفی سهامداران نیز شده و همین عامل سطح معاملات خرد را هم به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است. در مقابل کاهش ارزش معاملات سهام، آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات اوراق بدهی در نیمه نخست امسال 306درصد افزایش یافته و به 4409هزار میلیارد تومان رسیده یعنی ارزش معاملات اوراق بدهی در نیمه نخست امسال 3304هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اگر چه بخشی از این معاملات مربوط به عملیات بازار باز است با این حال مقایسه میزان معاملات امسال نسبت به پارسال، بیانگر رشد اعجاب‌انگیز معاملات اوراق بدهی است و نشان می‌دهد نقدینگی به میزان قابل توجهی به‌دلیل افزایش ریسک‌های موجود در بازار سهام به سمت پارکینگ پول مهاجرت کرده است.

رشد معاملات صندوق‌ها
به موازات افزایش ارزش معاملات اوراق بدهی آمار‌ها نشان می‌دهد بخشی از نقدینگی نیز به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهاجرت کرده و به رشد 100درصدی ارزش معاملات این صندوق‌ها منجر شده است. طبق اطلاعات موجود به‌دلیل مهاجرت نقدینگی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، ارزش معاملات آنها در نیمه نخست امسال به 280هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان 77هزار میلیارد تومان بیشتر از نیمه نخست سال قبل است. علت افزایش ارزش معاملات این صندوق‌ها نیز همانند بازار اوراق بدهی ریسک کمتر این صندوق‌ها در مقایسه با بازار سهام است. به‌عبارت دیگر سرمایه‌گذاران به‌دلیل نزول بورس و افزایش ریسک‌های این بازار ترجیح داده‌اند بخشی از نقدینگی خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتقل کنند. طبق آمار‌های موجود بخش مهمی از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز اوراق بدهی تشکیل می‌دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید