• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17265
+
-

امه ژاکه یا برانکو؟

امه ژاکه یا برانکو؟

علیرضا مجمع| لیست تیم‌ملی برخلاف اینکه قرار نبود جنجال به پا کند، سروصدای کرکننده‌ای راه انداخت. اساسا این فهرست‌های نهایی در همه تیم‌های ملی بعضی وقت‌ها مربی را متهم به خصومت شخصی می‌کند. سابقه‌هایش را داریم. یکی از پرحرف‌ترین فهرست تیم‌های ملی مربوط به تیم قهرمان جام‌جهانی 98 است. فهرست تیم‌ملی فرانسه، که در آن اثری از کانتونای نابغه و دیوید ژینولا نبود. هر کدام به دلیلی از فهرست نهایی خط خوردند تا جا برای زیزوی بزرگ باز شود و او بشود پدیده جام‌جهانی و بعدا یکی از بهترین بازیکنان همه تاریخ فوتبال. امه‌ژاکه با اتکا به جوانانش و البته کمی چاشنی تقلب خروس‌ها را به یک جام‌جهانی در کشورشان رساند. قبل از این فهرست پرحرف، یوپ دروال و فرانس بکن‌باوئر ژرمن‌ها هم برای جام‌جهانی82 و 86 روی نام برند شوستر خط کشیدند تا «بازیکن‌سالاری» را مهار کرده باشند. گفته می‌شد شوستر برای حضور در تیم‌ملی از فدراسیون فوتبال آلمان طلب مبلغ زیادی کرده بود. ژرمن‌ها البته در آن دو جام‌جهانی دو نایب قهرمانی آوردند. 
در ایران شاید سابقه این خط خوردن‌های پرحرف و حدیث به بازی‌های آسیایی 1990 پکن برگردد که علی پروین روی نام هافبک طراحش حمید درخشان که در اوج آمادگی بود، خط کشید تا مجید نامجومطلق و محسن عاشوری و زنده‌یاد سیروس قایقران را به جای درخشان با خود ببرد. اتفاقا آن تیم هم قهرمان بازی‌های آسیایی پکن شد و اولین قهرمانی فوتبال بعد از انقلاب را برای ایران آورد. 
این مقدمه کوتاه را گفتم که به خط خوردن کاپیتان تیم‌ملی(بهتر است بگویم کاپیتان سابق) و ستون خط دفاعی تیم کی‌روش برسم. هنوز شوک خط خوردن کاپیتان از صفحات مجازی و کاغذی پاک نشده است. هنوز کسی نمی‌داند در ذهن سرمربی کارکشته تیم چه می‌گذرد. اما هر چه هست سید‌جلال از فهرست نهایی خط خورده است. البته قرار نیست خط خوردن کاپیتان به قیمت قهرمانی ایران در جام‌جهانی و یا حتی بالا رفتن از گروه ختم شود. می‌شود حدس زد که با خط زدن سید‌جلال و بردن مجید حسینی، محمدرضا خانزاده، پژمان منتظری و مرتضی‌ پورعلی‌گنجی در قلب خط دفاعی احتمالا کی‌روش به سرعت بیشتر مدافعان در فاز دفاعی دل بسته است و کندی احتمالی سید‌جلال را به‌خاطر اندکی پا به سن گذاشتن دلیل خط خوردن نام کاپیتان است. اگر دلیل خط خوردن سید‌جلال این باشد(که کاملا دلیل فنی است و قاعدتا از یک زاویه باید به‌نظر سرمربی احترام گذاشت) به نظرم کی‌روش همان اشتباهی را مرتکب شده که برانکو 3فصل قبل انجام داد. پروفسور عینا به همین دلیل سید‌جلال را که تازه از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آمده بود، در تیمش نپذیرفت و  تاوان اشتباهش جامی بود که با یکی دو گل ناقابل اختلاف به استقلال خوزستان داد. سید‌جلال در همان سال با تیم نفت عملا یکی از کسانی شد که دست پرسپولیس را از رسیدن به جام کوتاه کرد. کاپیتان در دو فصل بعد از آن فصل کذایی به پرسپولیس آمد و دو جام شیرین را به پرسپولیس داد. این اشتباه برانکو را کی‌روش دارد مرتکب می‌شود. جام‌جهانی اتفاقا جای آزمون و تجربه نیست، جای استفاده از تجربه است. کاپیتان تیمی که فقط دو گل در مقدماتی جام‌جهانی خورد احتمالا به‌دلیل نگاه جوانگرایانه از تیم‌ملی خط می‌خورد تا تیم2018 ایران غیر جذاب‌تر از همیشه پا به میدانی بزرگ بگذارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید