• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172616
+
-

کاهش 25درصدی قیمت وام مسکن

قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به ابتدای تابستان به‌طور میانگین 25درصد کاهش یافت

به‌دنبال وقوع رکود در بازار مسکن در اواخر تابستان قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در فرابورس به‌طور میانگین با 25درصد افت به زیر 100هزار تومان کاهش یافت. این موضوع موجب شد هزینه خرید وام مسکن در آخر تابستان نسبت به ابتدای تابستان برای دریافت یک وام 480میلیون تومانی برای زوج‌های تهرانی 35میلیون تومان به‌طور میانگین کاهش یابد.
به‌گزارش همشهری، تحولات بازارمسکن در آخرین ماه تابستان، بازار وام مسکن را هم تحت‌تأثیر قرار داد و منجر به کاهش تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن شد، این درحالی است که رشد شدید قیمت‌ها در بازار مسکن در ابتدای تابستان منجر به افزایش تقاضا برای خرید این اوراق شده بود. آنطورکه آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری قیمت‌ها در بازار مسکن شروع به رشد کرد و این موضوع به‌شدت روی اوراق تسهیلات مسکن که با نام تسه در فرابورس مبادله می‌شود، تأثیر گذاشت. هم‌اکنون بیشترین وام به زوج‌های تهرانی پرداخت می‌شود که می‌توانند با خرید 960برگ از این اوراق 480میلیون تومان وام دریافت کنند. حالا آمار‌ها نشان می‌دهد اگر متقاضیان خرید خانه به جای ابتدای تابستان در آخر تابستان وام مسکن دریافت می‌کردند می‌توانستند هزینه‌های کمتری بپردازند.

افت 25درصدی
آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تاریخ‌های مختلف در روز‌های اخیر نسبت به ابتدای تابستان به‌طور میانگین 25درصد افت کرده و افت قیمت‌ها در برخی تاریخ‌ها به بیش از 30درصد هم رسیده، به‌طور مثال قیمت امتیاز تسهیلات مسکن مهر99 باتوجه به نزدیک‌شدن به زمان انقضای آن تا 32.7درصد افت نیز کرده یا قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین1401 که یکی از سررسید‌های پر معامله در اوراق تسهیلات مسکن است 28.6درصد پایین آمده است. طبق مقررات مهلت استفاده از این اوراق از تاریخ انتشار به‌مدت 2سال تعیین شده است.
تداوم روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن موجب شده قیمت هر برگ از این اوراق در تمام تاریخ‌های این اوراق در مبادلات دیروز به زیر 100هزار تومان سقوط کند. قیمت این اوراق در برخی سررسید‌ها در ابتدای تابستان حتی به فراتر از 140هزار تومان هم رسیده بود و در نتیجه آن هزینه تامین مالی مسکن به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود.
محاسبات موجود نشان می‌دهد با توجه به کاهش قیمت وام مسکن هزینه دریافت وام مسکن برای یک زوج تهرانی که مشمول دریافت بیشترین میزان وام هستند به‌طور میانگین تا 35میلیون تومان کاهش یافته است. طبق این اطلاعات زوج‌های تهرانی باید در ابتدای تابستان برای دریافت یک وام 480میلیون تومانی بین 130 تا 135میلیون تومان پرداخت می‌کردند که این میزان هم‌اکنون به 93 تا 96میلیون تومان رسیده که نشان می‌دهد هزینه تامین مالی مسکن به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.
به‌نظر می‌رسد این روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن تحت‌تأثیر رکود در بازار مسکن اتفاق افتاده زیرا طبق داده‌های میدانی، بازار مسکن در اواخر تابستان به‌دلیل کاهش تقاضا با رکود مواجه شده است. آمارها نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار مسکن در ماه‌های تیر و مرداد به اوج خود رسیده بود اما در شهریور ماه روند رشد قیمت‌ها تا حدودی متوقف شده است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در تیر ماه امسال با 8.3درصد رشد به 44میلیون‌و840هزار تومان و در مرداد ماه با 1.8درصد افزایش به 45میلیون ‌و148هزار تومان رسیده بود اما تازه‌ترین برآورد‌ها حاکی است باتوجه به رکود شکل گرفته در بازار مسکن قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در شهریورماه به‌طور میانگین در محدوده 45میلیون ‌و500هزار تومان باقی مانده است. انتظار می‌رود درصورت تداوم رکود در نیمه دوم سال تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز کاهش یابد و این موضوع به افت بیشتر قیمت این اوراق در نیمه دوم سال منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید