• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172611
+
-

پنجره‌ای جدید در نمایشگاه 2022 نانو

علاوه بر حضور 160شرکت تولیدی، بخش طرح‌های فناورانه با ارائه 100طرح قابل سرمایه‌گذاری از روز شنبه در نمایشگاه سیزدهم نانو آغاز به کار می‌کند

دانش‌بنیان
پنجره‌ای جدید در نمایشگاه 2022 نانو

100طرح قابل سرمایه‌گذاری از شنبه هفته آینده در سیزدهمین نمایشگاه نانو در معرض دید مخاطبان این حوزه قرار می‌گیرد. این نمایشگاه که قرار بود در مهرماه سال 99برگزار شود، به‌علت شیوع ویروس کرونا 2سال به تعویق افتاد. اما اکنون با مهار کرونا، از روز نهم مهر شاهد برگزاری این نمایشگاه با حضور 160شرکت تولیدی و ارائه‌دهنده خدمات هستیم. ایران در حوزه نانو در زمره پرچمداران این تکنولوژی راهبردی در جهان است، به‌طوری که از 5سال پیش جایگاه خود را در رتبه چهارم دنیا تثبیت کرده‌ایم. درحالی‌که بازار فناوری نانو در ایران طی سال 1392معادل 792میلیاردریال گزارش شده، اما این میزان براساس گزارش منتشر شده به رقم 115هزار و 453میلیارد ریال در سال 1399رسیده است. در واقع آغاز جهش این بازار را می‌توان در سال 1396مشاهده کرد که در مقایسه با سال 95با رشدی تقریبا 100درصدی یک رکورد را ثبت کرده است. با این حال اوج این جهش مربوط به سال 99است. درحالی‌که بازار فناوری نانو در سال 98کمتر از 44هزار و 500میلیارد ریال بود، در سال 99با افزایش حدود 71هزار میلیارد ریالی، تقریبا معادل همه سال‌های 92تا 98با رشد همراه بوده است. درواقع، طی سال 92تا 98بازار فناوری نانو در ایران معادل 77هزار میلیارد ریال بوده است. بر این اساس، سیزدهمین نمایشگاه نانو می‌تواند پنجره‌ای جدید برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان این حوزه باز کند تا شاهد یک رکوردزنی جدید در نانوتکنولوژی باشیم.

حضور 160 شرکت
عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو(Iran nano 2022) از ۹ تا ۱۲ مهرماه در سالن‌های ۵، ۶ و ۴۴ (سالن خلیج‌فارس) از قطعی شدن حضور 160شرکت تولیدکننده محصول و ارائه‌دهنده خدمات خبر داده است. احمدوند شرط حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه را داشتن محصول مورد تأیید ستاد نانو عنوان می‌کند و می‌گوید: «تاکنون، ۳۲۵شرکت تعداد ۱۲۰۰محصول دارای تأییدیه نانو مقیاس را به تولید رسانده‌اند.»
او از «طرح‌های فناورانه» به‌عنوان یکی از بخش‌های این نمایشگاه نام می‌برد و می‌گوید: «در این بخش حدود ۱۰۰طرح فناورانه ارائه می‌شود. این طرح‌ها محصولاتی هستند که در یک سال گذشته فرایند رشد و ارتقای فناوری را با حمایت برنامه‌های ستاد نانو سپری کرده‌اند و به مرحله آماده جذب سرمایه رسیده‌اند.»

45کشور، هدف صادرات
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با همشهری توسعه این فناوری را از منظر تولید ثروت مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: «اگرچه آمار 1400ارائه نشده، اما در سال 99حجم فروش محصولات نانو 11هزار و 500میلیارد تومان بوده که فقط هزار میلیارد تومان به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت واریز کرده‌ایم.» 
سعید سرکار در این مورد توضیح می‌دهد: «این موضوع به این معنی است که در سالی که دولت به ستاد نانو به‌عنوان متولی فناوری نانو کشور، 54میلیارد تومان اختصاص داد، بالغ بر هزار میلیارد تومان فقط از مالیات بر ارزش افزوده کسب درآمد کرده است.»او همچنین با اشاره به تولید 1200محصول تأییدشده که اکنون در بازار عرضه می‌شود، از صادرات این محصولات به 45کشور خبر می‌دهد.

مکث
برگزاری تورهای فناوری در نمایشگاه

تورهای فناوری در روزهای نمایشگاه فناوری نانو با هدف آشنا کردن مخاطبان با توانمندی‌های نانویی شرکت‌ها برگزار می‌شود. آشنایی دانشجویان، اعضای هیأت ‌علمی و مسئولان دانشگاهی با توانمندی‌های علمی کشور در حوزه فناوری نانو، بخشی از اهداف برگزاری این تورها عنوان شده است. در نمایشگاه‌های سال‌های گذشته هم تورهای فناوری برگزار می‌شد که مورد توجه مخاطبان به‌ویژه دانشجویان قرار می‌گرفت. به همین‌خاطر، برگزاری این تورها یک‌بار دیگر در برنامه‌های دانشگاه قرار گرفته تا روحیه خودباوری در میان نسل جوان و دانشجویان تقویت شود. تورهای فناوری در نمایشگاه Iran nano 2022 همچنین امکان آشنایی بیشتر مدیران و کارشناسان صنایع مختلف کشور با توانمندی‌های نانویی ایران را فراهم خواهد کرد. هر تور شامل بخش نمایشگاه‌گردی است که در آن به معرفی برنامه‌های ستاد نانو و حمایت‌های آن، آشنایی با شرکت‌ها، محصولات و تجاری‌سازی فناوری نانو، توانمندی‌های فناوری نانوی ایران، اجرای آزمایش‌های ساده با محصولات موجود در غرفه‌ها و توضیح علمی و فنی محصولات توسط مدرسان و کارشناسان مربوطه پرداخته خواهد شد.
این نمایشگاه همچنین میزبان هیأت‌های تجاری از کشورهایی چون برونئی، مالزی، تایلند، سوریه، ارمنستان، اتیوپی، چین و هند است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید