• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172541
+
-

خشم به‌جای اندوه، همزمان با مراسم تشییع آبه

غم و اندوهی که بلافاصله پس از ترور آبه شینزو، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، این کشور را فراگرفت، این روزها تبدیل به خشم و عصبانیت شده است. خشم افکار عمومی ژاپنی‌ها به‌دلیل برگزاری مراسم دولتی تشییع‌جنازه آبه شینزو است و بسیاری معتقدند که چنین هزینه‌هایی برای آبه از کیسه دولت اقدام مناسبی نیست.
 آبه شینزو روز جمعه، ۱۷تیرماه، در شهر نارا در جنوب‌غرب ژاپن هدف شلیک گلوله قرار گرفت و جان باخت. چند روز بعد از ترور، مراسم تشییع‌جنازه خصوصی برای او گرفته شد اما روز سه‌شنبه پس از 2ماه‌ونیم، دولت فومیو کیشیدا یک مراسم پرزرق و برق دولتی و دیپلماتیک برای خداحافظی با آبه تدارک دید.
در این مراسم حدود 4هزار نفر ازجمله 700سیاستمدار ارشد از دیگر کشورها مانند آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، آکیشینو ولیعهد ژاپن و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا شرکت کردند. این مراسم ساعت 2بعدازظهر به وقت محلی با شلیک 19گلوله توپ به افتخار نخست‌وزیر پیشین ژاپن آغاز شد و همسر آبه خاکستر او را وارد محل مراسم کرد. کمی آن‌سوتر، در بیرون از محوطه اصلی، هزاران ژاپنی برای ادای احترام به آبه تا 3ساعت در صف منتظر ماندند.
اما در مرکز توکیو تحولات رنگ و بوی دیگری داشت و همزمان با مراسم دولتی تشییع آبه، مخالفان تظاهراتی را علیه این مراسم برگزار کردند. نظرسنجی اخیر انجام شده توسط یک روزنامه ژاپنی که الجزیره نتایج آن را منتشر کرده، حکایت از آن دارد که حدود 62درصد برگزاری چنین تشییع‌جنازه‌ای را تأیید نمی‌کنند. احزاب اپوزیسیون هم این مراسم را تحریم کردند و گفتند که آبه به‌دلیل سیاست‌های جنجالی‌اش ازجمله تصمیم برای بازنگری در قانون اساسی و تیره کردن روابط ژاپن با کره‌جنوبی شایسته برگزاری چنین مراسمی نیست.
با وجود افزایش محبوبیت آبه پس از ترور، اما اکنون گزارش رسانه‌ها درباره انگیزه‌های قاتل که آبه را به یک فرقه کلیسایی مرتبط می‌کند، به افول جایگاه او انجامیده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید