• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172540
+
-

پیام راست‌های ایتالیا برای اروپا

نخست‌وزیری جورجا ملونی در ایتالیا، به ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا منجر خواهد شد

جهان‌نما
پیام راست‌های ایتالیا برای اروپا

  راستگراترین دولت ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم، برای نخستین‌بار به‌دست یک زن تشکیل می‌شود. جورجا ملونی، رهبر جریان راست افراطی ایتالیا با پیروزی در انتخابات پارلمانی، قرار است به‌عنوان نخستین نخست‌وزیر زن این کشور معرفی شود. حزب ملونی با نام برادران ایتالیا حدود 44درصد آرا را در انتخابات پارلمانی به دست آورد و پیروزی او با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. اتحادیه اروپا که شکل‌گیری‌اش را بر اندیشه‌های جهان‌گرایی لیبرال تعریف می‌کند، پس از اعلام پیروزی ملونی یک عضو همراه را در میان اعضای خود از دست داد و به‌نظر می‌رسد این اتفاق بزرگی برای اروپای واحد است. به‌نظر نمی‌رسد که ملونی راستگرا چندان تمایلی به هم‌نوایی با لیبرال‌های اروپایی در بروکسل یا پاریس و برلین داشته باشد.
لیبرال‌های اروپایی، از پیروزی ملونی استقبال نکرده‌اند اما در شرق اروپا که دولت‌های راستگرا در مجارستان و لهستان قدرت را در دست دارند، از پیروزی ملونی استقبال کرده‌‌اند. ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان به ملونی تبریک گفت و بالاز اوربان، از دستیاران ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در پیامی توییتری خطاب به حزب پیروز در ایتالیا گفت: بیش از هر زمان دیگری به دوستانی نیاز داریم که دیدگاه و رویکرد مشترکی نسبت به چالش‌های اروپا داشته باشند.
البته قدرت‌ راستگرایان محدود به شرق و جنوب اروپا نیست، بلکه سوئد نیز در شمال اروپا نتایجی تاریخی را در انتخابات پارلمانی اخیر خود رقم زد و حزب «جیمی آکسون»، رهبر دمکرات‌های راستگرای سوئد هفته گذشته توانست رهبری ائتلاف اکثریت در پارلمان را به‌دست گیرد. به‌طور مشخصی اتحادیه اروپا اکنون با جبهه‌ای از سیاستمداران راستگرا در شرق، جنوب و شمال روبه‌روست. واضح‌ترین وجه مشترک راستگرایان اروپایی انتقاد آنها از ساختار فعلی و بی‌مرز این اتحادیه است. آنها همچنین دست برتر مقر اتحادیه اروپا در تحولات دیگر پایتخت‌های اروپایی را رد می‌کنند. در فرانسه و اسپانیا راستگرایان طی 2انتخابات گذشته شانس دوم پیروزی بوده‌اند و اگر تحولات چند سال آینده به روی کار آمدن راستگرایان در این دو کشور نیز منجر شود، در عمل اتحادیه اروپا از نظر هویتی با چالش‌های بحرانی مواجه خواهد بود. تا همین جای کار، ائتلاف احتمالی راستگرایان در ایتالیا و سوئد با همراهی لهستان و مجارستان به اندازه کافی برای پیشبرد امور اتحادیه اروپا چالش‌برانگیز است.
حتی شعارهای عوام‌گرای ملونی شبیه همان شعارهای ترامپ در آمریکاست. لیلا تالانی، مدیر مرکز سیاست ایتالیا در کینگز به یورونیوز می‌گوید: جورجا ملونی همیشه ادعا کرده است که می‌خواهد ایتالیا را در اولویت قرار دهد، کمی شبیه آمریکای ترامپ. در شعار ایتالیا اول ملونی جایی برای اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود و با توجه به اینکه تصمیمات اتحادیه اروپا ازجمله در مورد بودجه و سیاست خارجی و دفاعی به‌صورت اجماعی تصویب می‌شود، بعد از این وتوی نخست‌وزیر راستگرای ایتالیا دست‌انداز بزرگی پپش پای اتحادیه اروپا خواهد بود. از سوی دیگر ایتالیا ممکن است با بروکسل بر سر موضوعات مختلفی ازجمله حاکمیت قانون، حقوق مدنی داخلی، حقوق اقلیت‌ها و سیاست مهاجرت درگیر و دچار اختلاف نظرهای اساسی شود.
روی کار آمدن راستگراترین دولت رم به این معناست که ایتالیا دیگر یک نیروی همراه و هم‌قدم در اتحادیه اروپا نخواهد بود، بلکه بعد از این کشوری است که تا آنجا که می‌تواند به‌جای همراهی از تصمیم‌گیری‌های اساسی کناره‌گیری می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید