• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172531
+
-

ایران میز مذاکره را ترک نمی‌کند

وزیر امورخارجه: آمریکایی‌ها تاکنون قادر به تصمیم‌گیری واقع‌بینانه در زمینه مذاکرات برجامی نبوده‌اند

رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر امور خارجه در نیویورک ادامه دارد و حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتایان خود از برخی کشورها و همچنین برخی مقام‌های نهادهای بین‌المللی، مواضع جمهوری ‌اسلامی در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه گفت‌وگوهای برجامی را تشریح و تأکید کرد که ایران میز مذاکره را ترک نخواهد کرد. به‌ گزارش همشهری،امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کوبا با اشاره به آخرین تحولات در زمینه برجام تأکید کرد که چنانچه دولت آمریکا اراده‌ای برای اتخاذ تصمیم داشته باشد، حصول توافق دور از دسترس نخواهد بود، اما آمریکایی‌ها تاکنون قادر به تصمیم‌گیری واقع‌بینانه در این زمینه نبوده‌اند؛« ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.»

راه‌اندازی بخش صدور کارت ملی ایرانیان مقیم آمریکا
همزمان با حضور امیرعبداللهیان در نیویورک، بخش صدور کارت ملی ایرانیان مقیم آمریکا از سوی دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن راه‌اندازی شد. وزیر امور خارجه در نشستی با برشمردن بخشی از اقدام‌های انجام شده در سال اول فعالیت دولت سیزدهم در زمینه تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور، تدوین قانون جامع ایرانیان، تسهیل نقل و انتقالات مالی و خدمات کنسولی، آغاز به ‌کار صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم آمریکا و سایر کشورها، ضرورت تسهیل مشارکت ایرانیان مقیم خارج، توسعه کشور و تقویت ارتباط نسل‌های سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور را جزو اولویت‌های اساسی دستگاه سیاست ‌خارجی کشور برشمرد.

شرط تقویت همکاری‌های ایران با آژانس
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در گفت‌وگویی با «المانیتور»، با تأکید بر اینکه جمهوری ‌اسلامی آماده پاسخگویی به سؤالات آژانس است، افزود که آژانس در این زمینه باید «تکنیکی» و «فنی» عمل کند؛ «اگر آژانس بر مسئولیت و وظیفه فنی خود متمرکز شود، ما هم در این مسیر همکاری‌هایمان را با آژانس تقویت خواهیم کرد.» وی مشکل جمهوری ‌اسلامی با آژانس را «سیاسی‌کاری» این نهاد بین‌المللی دانست و عنوان کرد با وجود اینکه تنها 2درصد از کل فعالیت‌های هسته‌ای جهان در ایران و آن ‌هم در چارچوب صلح‌آمیز‌ انجام می‌شود، اما 37درصد از بازرسی‌های آژانس به جمهوری ‌اسلامی اختصاص دارد.

تحریک احساسات پاک مردم ایران 
وزیر امور خارجه به رویکرد تناقض‌آمیز آمریکا در قبال جمهوری ‌اسلامی، به‌ویژه در جریان حوادث اخیر در ایران اشاره کرد و افزود: در شرایطی که همه مسئولان نظام و به‌ویژه دستگاه قضایی تلاش می‌کنند ابعاد این حادثه روشن شود، آمریکایی‌ها از احساسات پاک مردم ایران در این حادثه سوءاستفاده می‌کنند. درحالی‌که آمریکا تحریم‌های زیادی را در ماه‌های گذشته علیه ایران اعمال کرده ‌است، امروز از رفع تحریم‌های ماهواره‌ای و اینترنتی ایران صحبت می‌کند؛ اقدامی که با هدف مداخله در امور داخلی کشور انجام می‌شود.
امیرعبداللهیان عنوان کرد: برخی محافل و رسانه‌های آمریکایی احساسات پاک مردم ایران را تحریک می‌کنند؛ درحالی‌که در آمریکا بدتر از این حادثه رخ داده است؛ نه یک مورد بلکه ده‌ها مورد. در غرب همچنین اتفاق‌هایی رخ داده و به خیلی از موارد نیز رسیدگی نمی‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تصاویر برخورد نیروهای امنیتی با آشوبگران نیز گفت: بخشی از این تصاویر ساختگی است، اما برخی از تصاویر، نشان‌دهنده برخورد با آشوبگران است. اگر این اتاقی را که ما نشسته‌ایم کسی بخواهد آتش بزند، شما راحت می‌نشینید؟ در مقابل آشوب شما باید با اقتدار پاسخ دهید.

مکث
ادامه مداخله‌جویی و فرافکنی واشنگتن

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری، با مطرح کردن اظهارات مداخله‌جویانه درباره اتفاق‌های اخیر ایران، تلاش کرد ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای احیای برجام در موقعیت فعلی جلوه دهد. ند پرایس در پاسخ به این سؤال که آیا رخدادهای اخیر تأثیری بر مذاکرات وین یا تصمیم دولت آمریکا برای بازگشت سریع به توافق خواهد گذاشت یا نه، گفت: این موضوع به هیچ‌‌وجه تغییری در عزم ما ایجاد نمی‌کند که اطمینان یابیم ایران به‌طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی به یک سلاح اتمی منع شود. وی با تکرار این ادعا که اکنون مذاکرات در موقعیت درستی قرار ندارد، مدعی شد: «شاهد تصمیم‌گیری از سوی دولت ایران نبوده‌ایم، تصمیمی که درصورت متعهد شدن به بازگشتی دوجانبه به برجام باید اتخاذ کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید