• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172480
+
-

کرونا، مغز ما را رها نمی‌کند

 کرونا هم عاقبت از بین می‌رود. دست‌کم از روز نخست شیوع این بیماری، اینطور به‌نظر می‌رسید که هرقدر هم ترسناک باشد، مثل تمام شرهایی که به دنیا آمده‌اند، این یکی هم عاقبت از بین می‌رود. بااین حال، حتی فراتر از اثرات یک بمباران اتمی، ممکن است عوارض این بیماری سال‌های سال در جهان باقی بماند.
بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ابتلا به نوع خفیف کووید-۱۹ ممکن است مشکلات عصبی را در بلندمدت به همراه داشته باشد. پژوهش جدید «دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن (WUSM) »، جامع‌ترین تحقیقاتی را ارائه می‌دهد که تا به امروز در مورد مشکلات عصبی بلندمدت مرتبط با کووید-۱۹ انجام شده‌ است. این پژوهش با بررسی بیش از ۱۵۰هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به‌مدت ۱۲ماه، نشان داد که عفونت‌ها به افزایش ۴۲درصدی خطر ابتلا به چندین اختلال مغزی منجر می‌شوند.
 «زیاد العلی»، متخصص همه‌گیرشناسی دانشگاه واشنگتن، به همراه همکارانش از زمان آغاز همه‌گیری روی پژوهش‌هایی درباره جمع‌آوری اطلاعات جدیدی از اثرات بلندمدت کووید-۱۹ کار می‌کنند. العلی می‌گوید: «پژوهش ما، ارزیابی جامعی را درباره پیامدهای عصبی بلندمدت کووید-۱۹ ارائه می‌دهد. پژوهش‌های پیشین، مجموعه محدودتری از پیامدهای عصبی را عمدتا در بیماران بستری‌شده در بیمارستان بررسی کرده‌اند. ما ۴۴اختلال مغزی و سایر اختلالات عصبی را در بیماران بستری‌نشده و بستری‌شده، ازجمله بیماران بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه ارزیابی کردیم.» این پژوهش شامل اختلالات مرتبط با عروق مغزی مانند سکته مغزی، اختلالات دوره‌ای ازجمله میگرن و تشنج و بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر بود. به‌طور کلی، یافته‌های این پژوهش نشان داد که نجات‌یافته‌های کووید-۱۹ در مقایسه با افراد سالم، ۴۲درصد بیشتر احتمال دارد که نوعی مشکل عصبی را در سال بعد از ابتلا تجربه کنند.
 این پژوهش به‌طور ویژه گزارش داد که بازماندگان کووید-۱۹، با ۷۷درصد افزایش خطر مشکلات حافظه، ۵۰درصد افزایش خطر سکته مغزی، ۸۰درصد افزایش خطر تشنج و ۳۰درصد افزایش خطر مشکلات چشمی روبه‌رو هستند. پژوهشگران با تکرار برخی از بررسی‌های پیشین، شاهد افزایش تشخیص آلزایمر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به گروه کنترل‌شده غیرمبتلا بودند.
 العلی توضیح می‌دهد: «آشکار شدن آلزایمر سال‌ها طول می‌کشد، اما فرضیه ما این است که افراد مستعد ابتلا به آلزایمر ممکن است با ابتلا به کووید-۱۹ بیشتر آسیب‌پذیر شوند. این بدان معناست که آنها در مسیر سریع‌تری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند. این امری نادر، اما نگران‌کننده است.»
 منبع: ایسنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید