• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172412
+
-

تفاهم آبی رودخانه ارس

چهره روز
تفاهم آبی رودخانه ارس

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو پس از دیدار با وزیران انرژی و کشاورزی ترکیه، از تشکیل کمیته دائمی برای بررسی مسائل رودخانه ارس خبر داد. او که به ترکیه سفر کرده بود، پیگیری توافق‌های رئیسان جمهوری ایران و ترکیه را مهم‌ترین محور مذاکرات با وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه اعلام و تأکید کرد: درخصوص مسائل آب‌های مشترک و رودخانه ارس مقرر شد کمیته‌ای دائمی برای بررسی مسائل رودخانه ارس تشکیل و درباره مسائل مورد علاقه 2طرف، مذاکره شود. وزیر نیرو با مؤثر دانستن آغاز گفت‌وگوهای فنی و اجرایی درباره مسائل آب‌های مشترک، تأکید کرد: مقرر شد نخستین جلسه کمیته فنی برای بررسی موضوعات درباره آب‌های مشترک، ماه اول سال آینده میلادی در تهران برگزار شود.
تفاهم آبی تهران و آنکارا بر سر منابع آبی مشترک حول محور رودخانه ارس درصورت جدی‌ بودن طرفین ماجرا می‌تواند به رفع ابهام و چالش منجر و باعث حفظ حقوق آبی ایران شود. چنان‌که در چندماه اخیر سدسازی ترکیه در بالادست رودخانه ارس و محدود شدن میزان آب ورودی به این رودخانه مرزی ایران چالش برانگیز شده تا جایی که در جریان سفر چندی قبل رجب طیب اردوغان به تهران، سیدابراهیم رئیسی، این مسئله را به‌عنوان یکی از محورهای مذاکرات مطرح کرد. چندی پیش نیز رئیس‌جمهوری در جریان تشدید بحران ریزگردها به وزیر امور خارجه و همچنین رئیس سازمان محیط‌زیست دستور داده بود که بدون فوت وقت و با جدی‌ترین شکل ممکن رایزنی‌های منطقه‌ای خود را برای عبور از این بحران انجام دهند تا تمام بازیگرانی که باعث تشدید بحران کم آبی و به تبع آن بحران ریزگردها شده‌اند در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند.
اکنون که قرار است به‌گفته وزیر نیرو، یک کمیته دائمی تشکیل شود، بهتر است که از خبره‌ترین و کارشناسان زبده برای پیگیری حقوق آبی و زیست‌محیطی ایران استفاده شود تا تشکیل این کمیته با دستاوردهای واقعی همراه باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید