• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 2 مهر 1401
کد مطلب : 172396
+
-

طنین صدای ملت ایران در‌نیویورک

رئیس‌جمهور کشورمان که به‌منظور شرکت در هفتادوهفتمین مجمع‌عمومی سازمان ملل‌متحد، به مقر این سازمان در نیویورک سفر کرده بود، دیروز به تهران بازگشت؛ سفری که با برنامه‌های متنوع و تبیین سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در زمینه مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی همراه بود. به‌گزارش همشهری، دیدار با سران کشورهای مختلف جهان، از مهم‌‌ترین برنامه‌های مدت‌ حضور رئیسی در نیویورک بود. رئیس‌جمهور درطول این سفر با روسای‌جمهور کشورهای فرانسه، بولیوی، سوئیس، فنلاند، صربستان و زیمبابوه دیدار کرد. رئیسی همچنین با نخست‌وزیران کشورهای پاکستان، عراق، لبنان، ژاپن و ارمنستان نیز به تبادل‌نظر پرداخت. 

ادعاهای پادمانی؛ اهرم‌فشاری علیه ایران
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در آخرین روز حضور خود در نیویورک، در نشست‌خبری با رسانه‌های مختلف شرکت کرد و به‌ تبیین دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی در حوزه‌های گوناگون پرداخت. رئیسی در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا غرب اجازه می‌دهد پرونده ادعاهای پادمانی که به‌عنوان اهرمی برای فشار بر ایران مطرح است، بسته شود، گفت:‌ جمهوری‌اسلامی تأکید دارد حصول توافق بدون تعیین‌تکلیف و بسته‌شدن پرونده پادمانی مورد ادعای غربی‌ها ممکن نیست.وی افزود: «اساسا وقتی ایران آمادگی دارد این مسائل را توأمان با حصول توافق هسته‌ای حل‌و‌فصل کند، اینکه کشورهای غربی و آمریکا از این موضوع امتناع کنند، گواه آن است که می‌خواهند آن را به‌عنوان اهرم فشار علیه ایران حفظ کنند و ما تن به چنین رویه‌ای نخواهیم داد.»رئیسی درباره «پیشنهاد مشخص ایران» برای ارائه به آمریکا نیز گفت: ما یک‌بار تجربه خروج آمریکا از توافق درحال اجرا را داریم و لذا اصرار داریم این کشور تضمین‌های «اعتمادآور» و «اطمینان‌بخشی» ارائه کند تا این اتفاق دوباره تکرار نشود. توافق صرفا امضای چند خط نوشته روی یک تکه کاغذ نیست و تنها صورت شکلی ندارد، بلکه باید تعهداتی الزام‌آور را در عرصه واقعیت به‌همراه داشته باشد.

ایجاد توازن در سیاست‌خارجی
رئیس‌جمهور درباره سیاست «نزدیکی ایران به روسیه و چین» نیز گفت: سیاست اصولی و اساسی جمهوری‌اسلامی در ارتباطات خارجی برآمده از همان شعار «نه شرقی، نه غربی» است و ما نه اجازه می‌دهیم کسی بر ما سلطه پیدا کند و نه تلاش خواهیم کرد بر کشوری سلطه یابیم.
رئیسی افزود: از آنجا که در گذشته عمده توجه در گسترش روابط خارجی معطوف به کشورهای غربی بود، امروز تلاش دولت در ایجاد «توازن» و «تعادل» است و در نتیجه ارتقای سطح مراودات با کشورهایی مثل چین و روسیه و دیگر کشورهای شرقی بیشتر به‌چشم می‌آید.

تروریست‌ها باید به‌دست عدالت سپرده شوند
رئیسی درباره در دست‌گرفتن تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی هنگام سخنرانی در مجمع‌عمومی سازمان ملل نیز گفت: حاج قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم بود و در روزگاری که داعش و گروه‌های تروریستی زندگی مردم منطقه را سیاه کرده بودند، به اتفاق تعدادی دیگر از جوانان برومند منطقه، جان خود را در کف دست گرفتند و امنیت را به مردم و منطقه بازگرداندند. رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام رسمی آمریت رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: آیا این مصداق بارز تروریسم دولتی نیست؟ جمهوری اسلامی به‌صورت‌جدی رسیدگی عادلانه و محاکمه آمران و مباشران این اقدام را دنبال می‌کند.

استانداردهای دوگانه حقوق‌بشری
رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره جان‌باختن یک خانم جوان در ایران و حواشی آن نیز افزود: این رخداد به شکل جدی در دست بررسی است و بنده خودم نیز در نخستین فرصت با خانواده او تماس گرفته و ضمن ابراز همدردی به آنان اطمینان دادم که همه جوانب قضیه بررسی خواهد شد تا حقی از کسی ضایع نشود، اما درنظر داشته باشید که مهم‌ترین الزام دفاع از حقوق‌بشر، عدم‌مواجهه با این موضوع با استانداردهای دو و چندگانه است.

تحرک دیپلماتیک هیأت‌ایرانی در نیویورک
بخش مهمی از دستورکارهای هیأت اعزامی جمهوری‌اسلامی در سفر به نیویورک، به دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های مختلف جهان اختصاص داشت؛ برنامه‌ای که به‌صورت ویژه ازسوی رئیس‌جمهور کشورمان، وزیر امورخارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، درمدت حضور در مقر سازمان ملل‌متحد پیگیری شد. بر همین اساس هم بود که مذاکره‌کننده‌ ارشد کشورمان در ادامه‌ فعالیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها در حاشیه نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل، با نمایندگان هلند و اتحادیه اروپا دیدار کرد. علی باقری‌کنی در این دیدارها، از عزم جدی ایران برای پیگیری تعهدهای پایدار و پایبندی به تعهدات توافق خبرداد. از سوی دیگر اما رئیسی در چهارمین روز سفر خود به نیویورک در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اهمیت جایگاه این سازمان در نقش‌دادن به ملت‌ها برای حل مسائل خود و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی آنها، گفت: سازمان‌ملل باید به معنی واقعی سازمان ملت‌ها باشد، نه سازمان قدرت‌ها. رئیسی، جمهوری‌اسلامی را دوست روزهای سخت برای همسایگان خود خواند و با اشاره به اقدام‌های انسان‌دوستانه ایران در پناه‌دادن به مهاجران افغانستانی و همچنین مبارزه جدی با تروریسم به‌عنوان خطری بزرگ برای منطقه و جهان، افزود: در مقابل، رهاورد ناتو و آمریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده‌است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید