• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17233
+
-

شهر 10هزارساله موزه تاریخی ندارد

رئیس میراث فرهنگی: آثار به‏دست‏آمده در تل چگاه سفلی، ساخت موزه تاریخی در بهبهان را ضروری کرده است

موزه
شهر 10هزارساله موزه تاریخی ندارد




بهبهان یکی از شهرهای تاریخی استان است که به گفته کارشناسان و براساس آثار و اشیای تاریخی کشف‏ شده در آن، قدمتش به 10 هزار سال می‌‏رسد.
تاریخ بهبهان همواره و همه‌جا با تاریخ «ارگان» یا «ارجان» همراه بوده است و یکی محسوب می‏شود. به‌واسطه اشیای به‌دست‏آمده در کشفیات باستان‏شناسی سال ۱۳۶۱، قدیمی‌ترین دوره تاریخی شهر بهبهان مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح است.
پارادوکس از آنجا آغاز می ‏شود که بدانیم این شهر چندهزارساله موزه تاریخی ندارد. هرچند مسئولان میراث فرهنگی بهبهان در حال پیگیری برای ایجاد یک موزه تاریخی در این شهر هستند، اما این که این دیار تا این زمان از داشتن موزه محروم مانده است، جای شگفتی دارد. 


میراث فرهنگی‏؛‍ پیگیر ساخت موزه

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بهبهان گفت: در خصوص تعیین ملک مورد نظر برای ایجاد موزه، مصوبات لازم را از شورای شهر گرفته‌ایم و هماهنگی‏ها با نماینده و فرماندار بهبهان انجام شده و پیگیری‌ها صورت گرفته که به زودی شاهد ساخت موزه در بهبهان خواهیم بود.
«کبری ابوعلی» در گفت‏وگو با تسنیم اظهار کرد: میراث فرهنگی خوزستان در سال 1383 موزه بهبهان را در فرهنگسرای بهبهانیان افتتاح کرد و در حد موزه مردم‏شناسی تا مدت‏ها مورد بازدید عموم قرار ‏گرفت.
وی افزود: اشیای گران‏قیمت بسیاری در این موزه وجود داشت که به دلیل برخی مشکلات در سال 1387 تعطیل و برخی از وسایل مردم‌شناسی نیز به مرور زمان تخریب شد.
رئیس میراث فرهنگی بهبهان با اشاره به این‏که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز مشتاق ایجاد موزه در این شهرستان است، بیان کرد: با توجه به قدمت منطقه بهبهان (ارگان) و آثار به‌دست‌آمده آن از جمله «حلقه قدرت» و «جام زندگی» و دیگر کشف‏های چشمگیر در تل چگاه سفلی، نیاز به موزه در این شهرستان با هدف شناساندن آثار و جذب گردشگر بسیار ضروری است.


ساخت موزه در آینده‏ نزدیک

رئیس میراث فرهنگی بهبهان ادامه داد: با پیگیری‏های مکرر توانستیم جناب دکتر مقدم را که از باستان‌شناسان نامی کشور است، به عنوان مسئول پایگاه ارگان و تل چگاه سفلی معرفی و پایگاه‏های فوق را با کمک و حمایت سایر ارگان‌‏ها به پایگاه جهانی تبدیل کنیم.
ابوعلی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد میراث فرهنگی بهبهان در زمینه شناسایی بافت تاریخی شهرستان عنوان کرد: در سال 1385 مطالعات روی بافت تاریخی بهبهان از سوی شرکت مشاوره مادشهر صورت پذیرفت و بهبهان جزء محدود شهرستان‌های استان است که بافت مصوب دارد.


حتی یک آجر بدون هماهنگی جابه‌‏جا نمی‌‏شود

رئیس میراث فرهنگی بهبهان در بخش دیگری از صحبتش به تخریب بافت تاریخی بهبهان اشاره کرد و گفت: پیرو ابلاغ طرح جامع شهر بهبهان از طرف دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، هرگونه اقدام در بافت تاریخی بهبهان براساس طرح ویژه‏ای خواهد بود که تا ابلاغ این مصوبه شهرداری حق هیچ‏گونه تعرض و عقب‌نشینی و تخریب بافت قدیمی شناسایی‌شده را نخواهد داشت. 
وی اضافه کرد: میراث فرهنگی بناهای ثبت‏شده را به عنوان آثار تاریخی می‏شناسد که از جمله آنها در بهبهان می‏توان به خانه‏های تاریخی محسنی‏ها، نجف‏خان، اخوان و ده‏ها خانه دیگر اشاره کرد. این آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند‏ و بدون هماهنگی نمی‌توان اجازه جابه‌جایی حتی یک آجر را صادر کرد.


خیلی از بناهای تاریخی بهبهان ثبت نشده‌اند

ابوعلی با اشاره به این‏که آثار باارزش دیگری در بافت شهری وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این بناها قابلیت ثبت را دارند که متأسفانه تاکنون به ثبت نرسیده‌اند و در حال رایزنی با مالکان آنها هستیم تا برای حفظ و ماندگاری آنها اقدامات لازم را انجام 
دهیم.
وی افزود: اداره میراث فرهنگی بهبهان در حد توان و در چارچوب دستورالعمل‏ها از مرمت این خانه‏ها که ابنیه تاریخی محسوب می‏شوند، حمایت همه‌جانبه می‏کند. همچنین برای حفظ این آثار رسماً از مالکان آنها به صورت خرید یا طرح مرمت مشارکتی درخواست شده است. 
رئیس اداره میراث فرهنگی بهبهان بیان کرد: طبق قانون، شهرداری‏ها موظفند درصدی از اعتبارات عمرانی شهر را با تصویب شورای شهر صرف بهسازی و بازآفرینی بافت کنند.
او گفت: اعتبارات و دستورالعمل‏های جدیدی ابلاغ شده که بر حفظ و احیای بافت شهری تأکید دارد. با احیای این بافت‌ها هم به شناساندن تاریخ و فرهنگ شهری و اجتماعی کمک می‏شود و هم می‏توان به عنوان یکی از گزینه‌های اشتغال پایدار روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید