• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17231
+
-

زادگاه امیرکبیر، مقصد آینده گردشگران

دهیار هزاوه: ظرفیت‌های گردشگری «هزاوه» باعث بازگشت مردم به این روستا شده است

گردشگری
زادگاه امیرکبیر، مقصد آینده گردشگران




صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

زادگاه امیرکبیر، بزرگ‌مرد تاریخ ایران، در روستای «هزاوه» است؛ روستایی که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده جای گرفته و باغ‌های انگور و هوای مطبوع آن بهشت را به یاد مسافران می‌آورد. اما وقتی به ظرفیت‌های موجود در این روستا همچون منزل امیرکبیر، طبیعت بکر، باغ‌های انگور و کوچه‌باغ‌های تودرتو و بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستا نگاهی می‌اندازیم، با خود می‌گوییم چرا این روستا مقصد گردشگران سراسر کشور نیست و امروزه کمتر از این ظرفیت‌‌ها و معرفی آنها برای جذب گردشگر بهره گرفته می‌شود.
رونق روستا چه از نظر گردشگری و چه از نظر تثبیت و نگاه ‌داشتن جمعیت آن می‌تواند تاثیرگذار باشد. روی سکه بی‌توجهی به نیازها و خلأهای موجود در روستاها‏، جاذبه‌های زندگی در شهرهاست که می‌تواند هر روستای آبادی را همچون هزاوه به متروکه‌ای تبدیل کند‏، همان‌طور که در روستای «پاژ» در خراسان رضوی و زادگاه فردوسی این مساله را دیدیم.


جاده اراک-هزاوه مرگ‌بار است

دهیار هزاوه درباره مشکلات این روستا می‌گوید: مهم‌ترین مشکل روستای هزاوه کم‌عرض بودن جاده دسترسی به این روستاست که حوادث متعدد جاده‌ای را به همراه دارد.
«معصومه حسینخانی» بیان می‌کند: هر سال 3 تا 4 نفر قربانی حوادث جاده‌ای اراک-هزاوه می‌شوند و یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم تعریض این جاده است.
وی در خصوص پیگیری‌های دهیاری برای تعریض جاده می‌افزاید: بارها مساله خطر‌آفرین بودن این جاده از سوی دهیاری مطرح و اقداماتی نیز انجام شده است، اما هنوز بخش قابل توجهی از این جاده کم‌عرض و نامناسب است و جان اهالی روستا را تهدید می‌کند. در بخش آب آشامیدنی با کمبود مواجه هستیم و برای رفع این کمبود چاه جدیدی حفر شده که پیش‌بینی می‌شود با آب‌رسانی از طریق این چاه مشکل کم‌آبی در بخش آشامیدنی رفع شود.
حسینخانی می‌افزاید: شغل عمده مردم هزاوه باغداری است که بیشتر شامل باغ‌های انگور می‌شود. در این بخش نیز به دلیل کاهش بارندگی با کمبود آب مواجه هستیم. از طرف دیگر باغداران هزاوه در سال گذشته به دلیل سرمازدگی خسارت مالی قابل توجهی در بخش محصول متحمل شدند.

وی با اشاره به بازگشت جمعیت به هزاوه اظهار می‌کند: در کنار مسائل و مشکلات، ظرفیت‌های گردشگری هزاوه یک گزینه مطلوب برای ایجاد اشتغال و رونق این روستا محسوب می‌شود که این ظرفیت باعث بازگشت جمعیت به هزاوه شده است.دهیار هزاوه می‌گوید: اقدامات موثری در سال‌های اخیر برای توسعه گردشگری هزاوه انجام شده و ورود گردشگر به این روستا نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی بیان می‌کند: رونق گردشگری تا حدودی زمینه ایجاد اشتغال در روستا را فراهم کرده و یک خانه به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی نیز دایر شده است، به همین دلیل جاذبه موثری برای بازگشت جمعیت به روستا ایجاد شده که البته این اقدامات نیاز به پیگیری و همکاری دستگاه‌های متولی دارد.
دهیار هزاوه اختلال در شبکه اینترنت را یکی از نقاط ضعف روستا می‌داند و ادامه می‌دهد: ایجاد امکانات مورد نیاز زندگی امروز مانند اینترنت پرسرعت در روستاها یکی از ملزومات برای تثبیت جمعیت است. در غیر این صورت، ساکنان برای داشتن امکانات بهتر روستا را ترک می‌کنند.


جاده هزاوه تعریض می‌شود

بخشدار مرکزی اراک درباره جاده دسترسی به روستای هزاوه می‌گوید: موضوع انجام عملیات تعریض جاده اراک به سمت روستای هزاوه سال گذشته مطرح شد و اقدام عملی برای تعریض این جاده در دستور کار قرار گرفت.
«عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی» بیان می‌کند: عملیات تعریض از اراک تا محدوده پادگان «سپاه روح‌الله» مرزیجران انجام شده که 30 درصد آن جاده اراک-هزاوه است. همزمان با عملیات تعریض، خط‌کشی و ایمن‌سازی جاده منتهی به هزاوه با همکاری دستگاه‌های متولی در تمامی طول مسیر انجام شده است که این اقدام نیز به کاهش حوادث جاده‌ای کمک می‌کند. ادامه عملیات تعریض جاده به تأمین اعتبار از طریق شورای برنامه‌ریزی شهرستان و استان نیاز دارد که با توجه به تعدد حوادث جاده‌ای در این محدوده پیش‌بینی می‌شود این طرح در اولویت قرار گیرد و تخصیص اعتبار برای تکمیل تعریض جاده اراک-هزاوه انجام شود.
حاج‌علی‌بیگی با تاکید بر ظرفیت قابل توجه روستای هزاوه در بخش گردشگری اظهار می‌کند: در 2 سال گذشته توسعه گردشگری روستا شیب تندتری داشته و اقدامات موثری برای توسعه گردشگری انجام شده است. بخش گردشگری هزاوه در واقع نقطه عطف این روستاست و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی این روستا امکان ایجاد اشتغال وجود دارد.
بخشدار مرکزی اراک بیان می‌کند: از ظرفیت‌های روستای هزاوه وجود خانه امیرکبیر است که اعتبار لازم برای مرمت این خانه تخصیص یافته و این اقدام با همکاری دستگاه‌های متولی انجام شده است.
حاج‌علی‌بیگی ادامه می‌دهد: بهسازی معابر هزاوه نیز در دستور کار قرار گرفته که بهسازی معابر منتهی به منزل امیرکبیر با همکاری بنیاد مسکن انجام شده است. با توجه به اینکه گردشگری نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی مانند ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری دارد، در این خصوص با همکاری اداره کل میراث فرهنگی اطلاع‌رسانی صورت گرفته است.
وی درباره درخواست اهالی هزاوه برای ایجاد سالن ورزشی می‌گوید: هزاوه به سالن برای ورزش‌های رزمی مجهز است و مردم درخواست ایجاد سالن ورزشی برای انجام بازی‌هایی مانند فوتسال را دارند.
بخشدار مرکزی اراک بیان می‌کند: ایجاد سالن ورزشی در روستاها بر اساس سیاست‌گذاری جمعیتی انجام می‌شود که با توجه به این مهم هزاوه نسبت به دیگر روستاهای این بخش در اولویت قرار ندارد و نمی‌توانیم قول ایجاد چنین ورزشگاهی را بدهیم.


رونق اشتغال در سایه گردشگری 

بخشدار مرکزی اراک می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغات انجام‌شده، فروش محصولات روستا در بازارچه جشنواره انگور از حدود 400 میلیون تومان به حدود 2 میلیارد تومان در سال گذشته رسید که نشان از استقبال گردشگران از جشنواره انگور هزاوه دارد. رونق گردشگری روستای هزاوه آن طور که انتظار می‌رود به تداوم و استمرار اقدامات بخش گردشگری این روستا بستگی دارد و قطعاً در صورت پیگیری مداوم هزاوه به قطب گردشگری در استان و کشور تبدیل می‌شود. وی اظهار می‌کند: برای ایجاد این اقامتگاه‌ها 13 نفر اعلام آمادگی کرده‌اند و از این تعداد 5 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.
ایجاد نمایشگاه دائمی برای عرضه تولیدات محلی هزاوه مانند انگور و شیره گامی موثر برای رونق اشتغال است. یک ساختمان برای ایجاد این بازارچه با اعتبار اولیه 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که در اوایل خردادماه نیز عملیات ساخت این مجموعه شروع می‌شود. جشنواره انگور هزاوه هر سال با شروع برداشت این محصول برگزار می‌شود که در واقع یک فرصت برای جذب گردشگر و معرفی ظرفیت‌های این روستا محسوب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید