• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172223
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MjDY1
+
-

‌ سلطان ماراتن، آماده تاریخ‌سازی

کیپچوگه؛ تنها انسانی است که ماراتن را زیر 2‌ساعت دویده و با آمادگی راهی برلین می‌شود

‌ سلطان ماراتن، آماده تاریخ‌سازی

هفته‌ها شمارش معکوس برای یکی از بزرگ‌ترین ماراتن‌هایی که دنیا به چشم خود خواهد دید، به آخر نزدیک می‌شود و الیود کیپچوگه، بزرگ‌‌ترین دونده استقامتی که دنیا به چشم خود دیده، کاملا آماده است تا در برلین، تاریخ را به روایت خودش بنویسند. رکورددار 37ساله ماراتن دنیا، بعد از ماه‌ها تمرین طاقت‌فرسا برای شکست رکورد خودش، کاملا آماده است تا به وعده‌ای که داده، عمل کند و بسیاری مطمئن هستند، او این‌بار هم به وعده‌اش عمل خواهد کرد. او در آستانه ماراتن برلین که دوشنبه آینده برگزار می‌شود، گفته است که کاملا برای این مسابقه آماده است و می‌خواهد بهترین عملکردش را در خیابان‌های پایتخت آلمان به نمایش بگذارد: «من می‌خواهم مسابقه خوبی داشته باشم، حالا چه رکورد جهان باشد یا رکورد شخصی‌ام، می‌خواهم که مسابقه خوبی باشد.»
او قبلا رکورد 2‌ساعت و یک‌دقیقه و 39‌صدم ثانیه را ثبت کرده و رکورددار ماراتن دنیاست. کیپچوگه که تنها انسانی است که ماراتن را زیر 2‌ساعت دویده (این رکورد در یک‌رویداد خاص بدون رقابت برگزار شد و رکورد جهانی به شمار نمی‌رود)، در 37‌سالگی در اوج آمادگی است و هیچ نشانه‌ای از افت در او دیده نمی‌شود. او مثل ساعت تمرین کرده و نه فقط از نظر بدنی، که از نظر روانی هم کاملا آماده تاریخ‌سازی است. او درباره دویدن در ماراتن امسال برلین گفته است: «من بهترین هستم. به برلین می‌روم تا مسابقه خوبی داشته باشم؛ مسابقه‌ای که الهام‌بخش دیگران باشد و آنها را عاشق ماراتن کند.»
قهرمان ماراتن المپیک، همین حالا هم، به واسطه عملکرد و دستاوردهایش، میلیون‌ها انسان را در سراسر دنیا عاشق ماراتن کرده است. او 18‌بار در ماراتن دویده و تنها 2‌بار برنده نشده است؛ نخستین مسابقه‌اش در برلین، و ماراتن 2020 لندن که در شرایط کرونا و در پیست خاصی برگزار شد. همه‌ اینها، به‌خاطر ذهن برنده‌ای است که کیپچوگه دارد. او با دیسیپلین بی‌نظیر روانی، طاقت‌فرساترین تمرین‌هایی را که یک‌انسان می‌تواند داشته باشد، مو‌به‌مو در چند سال اخیر پشت سر گذاشته و با پشتوانه همین زندگی حرفه‌ای بی‌نقص است که امیدوار است تاریخ‌ساز باشد.
او مشخصا در 4ماه اخیر، تمرینات طاقت‌فرسایی در کمپ تمرینی دهکده کاپتاگات در جنوب غربی کنیا داشته و بدن و ذهن خود را برای ماراتن برلین به اوج آمادگی رسانده است. اثر سال‌ها تمرینات سخت و طاقت‌فرسا را می‌توان در چهره او که رنجوری و خستگی خاصی در آن مشاهده می‌شود، دید. با این حال، صحبت‌های او سرشار از اطمینان خاطر، اعتماد‌به‌نفس و آرامش است و با همین ویژگی‌هاست که کیپچوگه، زندگی طاقت‌فرسای یک قهرمان بی‌نظیر ماراتن را تحمل می‌کند و بهترین عملکردش را در روز مسابقه ارائه می‌دهد. او درباره آمادگی ذهنی‌اش گفته است: «انسان، یعنی ذهن. وقتی که ذهن شما آماده باشد، عضله‌هایتان هم وضعیت خوبی خواهند داشت. من در تلاش هستم تا ذهنم را متقاعد کنم که تمرین‌های کاملی داشته‌ام. من به اندازه کافی کار کرده‌ام. پاها و عضلاتم آماده هستند و در روز بزرگ، باید همه اینها را به‌کار بگیرم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید