• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17220
+
-

پاسخ میرکریمی به منتقدان جشنواره جهانی فجر

شفاف سازی دبیری که ماندگار است

جشنواره
شفاف سازی دبیری که ماندگار است


رضا میرکریمی بعد از تجربه برگزاری 3دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، در روزهای اخیر مورد نقد برخی از همکاران سینمایی خود قرار گرفته است.

3صنف کانون کارگردانان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان بعد از سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر، هزینه 8میلیاردی صرف شده برای این رویداد سینمایی را هدف قرار دادند و خواستار ادغام بخش ملی و جهانی این جشنواره شدند.

میرکریمی که در مقابل این انتقادات سکوت کرده بود، بالاخره در گفت‌وگو با خبرآنلاین توضیحاتی درباره لزوم برگزاری جشنواره جهانی به‌صورت مستقل و هزینه‌های صرف شده، ارائه کرد.  در روزهای گذشته برخی از منتقدان هزینه‌های جشنواره را 16میلیارد تومان برآورد کرده‌اند و میرکریمی در میان صحبت‌های خود پاسخ این شایعه را هم داد: «همین که برخی دوستان فکر می‌کنند ما ۱۶میلیارد هزینه کرده‌ایم خودش نشانه خوبی‌است. این یعنی کار ما به اندازه دوبرابر هزینه‌ای که کردیم به‌نظر می‌آید، پس کارمان را خوب انجام داده‌ایم و حالا در جای خوبی ایستاده‌ایم. فقط نمی‌دانم چرا دوستانی که اینقدر نگران بودجه هستند در مواردی که مثلا یک جشنواره داخلی با ۲۱میلیارد هزینه برگزار می‌شود سکوت می‌کنند و بیانیه نمی‌دهند.»

به استناد صحبت‌های دبیر جشنواره جهانی فجر، هزینه این رویداد سینمایی در نخستین سال جداسازی از بخش ملی در سال۹۴ (دوره۳۳)، 6میلیارد و 200میلیون تومان بود. در سال۹۵ (دوره۳۴) که میرکریمی دبیری جشنواره را پذیرفت، این عدد به 7میلیارد تومان رسید، در سال۹۶ (دوره۳۵) بودجه جشنواره، 8میلیارد و 600 میلیون تومان و در (دوره ۳۶)  سال۹۷، 8میلیارد و 299میلیون تومان بوده است: «هزینه کرد ما به دقت توسط سازمان سینمایی و نهادهای مالی بالادستی کنترل می‌شود و ما هربار به‌دلیل دقت و شفافیت در هزینه‌ها تقدیر هم شده‌ایم.»

در ادامه اما، میرکریمی به اعلام هزینه‌های جشنواره جهانی به تفکیک سال‌های برگزاری، بسنده نکرد و برای شفاف‌سازی‌ بیشتر، بار دیگر به بخش‌های مختلف جشنواره سی و ششم با جزئیات اشاره کرد:

« فکر می‌کنم یک رویداد بین‌المللی فرهنگی برای آنکه بتواند اثرگذار باشد و به بهترین نحو برگزار شود باید درست و خوب هزینه کند.

 بگذارید بخشی از آمارهایمان را برایتان بگویم. ما ۱۱۰هنرجوی دارالفنون داشتیم که نیمی از آنها خارجی بودند. ۳۰۸میهمان خارجی داشتیم و ۱۱۰۰مهمان ایرانی، ۱۷۷۰۰دانش‌آموز در بخش زنگ هفتم، فیلم دیدند، ۱۸۵عنوان فیلم در قالب ۴۲۸سئانس به نمایش درآمد، ۸۷کارگاه آموزشی در ۷دانشگاه‌ و سینماهای جشنواره برگزار کردیم، ۳نمایشگاه عکس و پوستر برپا شد، یک‌کنسرت با حضور نیکلا پیووانی برگزار شد، میزبان ۸۲۰ خبرنگار و منتقد و اهالی رسانه‌های داخلی و خارجی بودیم، ۹نشست مطبوعاتی برای مهمانان طرازاول خارجی برگزار کردیم و 19هزار نفر عضو باشگاه جشنواره شدند. به هرحال این حجم کار که اینها تنها گوشه‌ای از همه ماجراست، هزینه دارد ولی هزینه‌ای که به قول آقای حیدریان تبدیل به سرمایه شده‌است.»

میرکریمی که این روزها خودش را برای برگزاری جشنواره سی و هفتم آماده می‌کند، پذیرفته که این رویداد مانند دیگر پدیده‌ها اشکالات خودش را دارد. او نواقص را پذیرفته اما طی این 3سال تلاش کرده با همراهی یک تیم ثابت، با سختگیری بیشتری کار خود را ادامه دهد.

او در پایان با استقبال از نقدهای کارشناسی نسبت به برگزاری جشنواره جهانی فجر، آب پاکی را روی دست شایعه‌سازان ریخت: «حالاحالاها تا وقتی عذرم را نخواسته‌اند دبیر جشنواره هستم و به همراه همین تیم از دستاوردهای ارزنده و موفق برگزاری مستقل جشنواره حفاظت می‌کنیم. جشنواره جهانی هم به لطف خدا به راه خود ادامه خواهد داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید