• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 28 شهریور 1401
کد مطلب : 171991
+
-

گزارش همشهری از دلایل تأخیر در پروازهای داخلی

هواپیماها 97دقیقه دیرتر می‌پرند

در مرداد امسال، میانگین تأخیر در پروازهای داخلی به 97دقیقه رسیده که اگرچه نسبت به ماه قبل یک دقیقه کمتر است، اما نسبت به میانگین زمان سفرهای هوایی در کشور و همچنین تأخیر معقول پرواز در ایرلاین‌های مطرح جهان، عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
به گزارش همشهری، دیر رسیدن هواپیماها به یک اصل رایج در صنعت هوایی ایران تبدیل شده است؛ تا جایی که معطلی نیم‌ساعته پروازها اصلا تأخیر محسوب نمی‌شود، اما این تأخیرها بیش از آنکه ناشی از نظام حمل‌ونقل هوایی کشور باشد، نتیجه محدودیت‌های شدیدی است که به‌واسطه تحریم و ضعف مالی گریبانگیر ایرلاین‌ها شده و آنها را در نوسازی ناوگان و رفع عیوب فنی ناوگان موجود با مشکلات جدی مواجه کرده است. شاهد این مدعا نیز متوسط تأخیر 2ساعته در پروازهای اربعین امسال است که حتی در یک مورد از 17ساعت نیز عبور کرد.

حال‌و روز مسیرهای پروازی
براساس گزارش رسمی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در مرداد امسال، کل پروازهای فرودگاه‌های تحت نظارت یا مالکیت این شرکت نسبت به ماه مشابه سال قبل، ازنظر تعداد نشست‌وبرخاست 8درصد کاهش پیدا کرده، اما اعزام و پذیرش مسافر به‌واسطه حذف محدودیت‌های کرونایی، ۳۷درصد افزایش داشته است. همچنین در این بازه زمانی، ارسال و پذیرش بار و پست ۴۳درصد نسبت به مرداد سال گذشته افزایش یافته است. بررسی آمارهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در مرداد امسال، پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی مشهد-تهران بوده که ۸۴۴پرواز در آن انجام شده و بیشترین نشست‌وبرخاست داخلی هم به 5 فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، اهواز و اصفهان اختصاص داشته است.

وضعیت تأخیر در پروازها
در جدول منتشرشده از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، وضع پروازهای ۱۹ شرکت هواپیمایی فعال ثبت شده که مجموع پروازهای آنها در مرداد امسال به ۱۳هزارو۱۲۵پرواز رسیده است که ازنظر تأخیر، همچنان وضعیت نامناسبی دارند. طبق آمار، از مجموع پروازهای مردادماه، ۳۸۱۷پرواز با تأخیرهای بیشتر از ۳۰دقیقه انجام شده که میزان کل تأخیر آنها ۳۶۹هزارو۷۴۸دقیقه بوده است. طبق آمارها، پروازهای دارای بیش از 30دقیقه تأخیر در مردادماه معادل ۲۹درصد کل پروازهای انجام شده در این ماه است. البته سرانه تأخیر پروازهای مردادماه نسبت به ماه قبل یک دقیقه کمتر شده، اما در این میان متوسط تأخیر پروازهای تأخیردار (بیش از 30دقیقه) 4شرکت هواپیمایی بیشتر از ۱۰۰دقیقه بود که از این نظر بیشترین متوسط زمان تأخیر با ۱۴۴دقیقه متعلق به ایران‌ایر بود و پویاایر با ۴۹دقیقه، کمترین متوسط زمان تأخیر را داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید