• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 شهریور 1401
کد مطلب : 171948
+
-

90درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند

پیگیری
90درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند

با گذشت 2روز از اربعین حسینی، آمارها نشان می‌دهد 90درصد زائران عتبات عالیات به کشور بازگشته‌اند؛ سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا این آمار را اعلام می‌کند و از خروج 3 میلیون و500 نفر از مرزهای 6گانه برای حضور در آیین پیاده‌روی اربعین خبر می‌دهد. 
به گزارش همشهری، در میان مرزهای 6گانه یعنی شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی در کرمانشاه، مهران در ایلام، باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی بنابر اعلام ناجا، محور خرمشهر در مرز شلمچه و محور مهران به ایلام در مرز مهران در موج بازگشت زائران ترافیک دارند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد از امروز تردد در همه این مرزها به حالت عادی و روان بازگردد. 
 
مهران؛پرترددترین مرز اربعینی
مرز مهران در استان ایلام پرتردد‌ترین مرز اربعینی کشور بوده است؛ طوری که به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان، ۲ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۵۱۱ زائر اربعین اتباع ایرانی و خارجی طبق آخرین آمار ثبت شده، از اول تا ۲۶ شهریور از مرز مهران تردد کرده‌اند.
سیدزاهدین چشمه‌خاور با بیان اینکه از این تعداد یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۷۹ نفر به کشور وارد و یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۳۲ نفر نیز از کشور خارج شده‌اند، می‌گوید: در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۷۳۶ نفر زائر تبعه ایرانی از مرز مهران وارد یا خارج شده‌اند. همچنین در این مدت ۵۶ هزار و ۷۲۷ نفر اتباع خارجی از طریق مرز مهران تردد کرده‌اند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ۷۰‌درصد زائران اربعین از مرز مهران تردد ‌کنند.

موج سنگین بازگشت از خوزستان
طبق اعلام ناجا، مرز شلمچه در استان خوزستان هم به همراه مهران یکی از پرترددترین مرزهای اربعینی کشور در موج بازگشت است، اما شلمچه هم با موج سنگین بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور از صبح یکشنبه مواجه شده. 
رئیس پایانه مسافری چذابه می‌گوید: همه کارکنان این پایانه همزمان با موج سنگین ورود به کشور بسیج شده‌اند تا زائران بدون هیچ مشکلی پس از انجام تشریفات قانونی وارد کشور شوند. به گفته عبدالحسین حیدری، برای جلوگیری از معطلی زائران در هوای گرم، اتوبوس‌های ایرانی، زائران را از پایانه شیب عراق به پایانه چذابه که ۱.۵کیلومتر فاصله دارد، منتقل می‌کنند. تاکنون حدود ۲۶۰هزار زائر اربعین از گذرگاه مرزی چذابه وارد کشور شده‌اند.۳۵۷هزار زائر نیز از ابتدای ماه صفرتاکنون از چذابه راهی کربلای معلی شدند.
رئیس کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان نیز می‌گوید:۸۰ موکب مردمی همچنان مشغول خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه هستند.  حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی می‌افزاید: از این تعداد ۳۰موکب در چذابه و ۵۰موکب در شلمچه مشغول خدمت‌رسانی در زمینه اسکان و تغذیه هستند و تا 3روز دیگر به خدمت‌رسانی به زائران عزیز ادامه می‌دهند.

تردد از سایر مرزها
مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز از ۲۳ مرداد برای تردد زائران عتبات عالیات بازگشایی شد که در این مدت بیش از ۳۰۰هزار نفر از این گذرگاه رسمی عازم عتبات عالیات در کشور عراق شده‌اند. با اتمام راهپیمایی اربعین روند بازگشت هموطنان آغاز شده و تا کنون بیش از ۱۷۰ هزار نفر از این مرز به کشور بازگشته‌اند. فرماندار مریوان در استان کردستان هم درباره تردد مرز باشماق توضیح می‌دهد: در مجموع ۵۰ هزار و ۵۹۰ زائر اربعین از مرز باشماق ورود و خروج داشته‌اند که بیش از ۱۱ هزار زائر خارجی نیز که بیشتر آنها مربوط به کشور‌های ترکیه و آذربایجان هستند از این مرز به کربلای معلی رفته‌اند. به گفته اسماعیل احمدی، تاکنون بیش از ۳۶  هزار زائر اربعین از مرز باشماق مریوان راهی عتبات عالیات و کربلای معلی شده‌اند و تردد زائران از مرز بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و همه امکانات برای خدمت‌رسانی به زائران فراهم است. فرماندار پیرانشهر نیز با اشاره به خروج بیش از ۵۰ هزار زائر اربعین حسینی از مرز تمرچین می‌گوید: سطح خدمات ارائه شده ‌ در این گذرگاه به اندازه‌ای بود که هیچ مشکلی برای زائران اربعین حسینی در ۱۵ روز گذشته به ثبت نرسید.‌خضر کاک‌درویشی می‌افزاید: تاکنون حدود ۶ هزار زائر از همین مرز به کشور بازگشته‌اند.‌‌





 

این خبر را به اشتراک بگذارید