
5 سال است دور خود میچرخیم
گلایه شهروندان از توقف اجرای زیرگذر استاد معین

علی جواهری| خبرنگار:
منطقه 9
5 سالی است که دیوارهای سپید و آبی تبدیل به بخشی از خیابانهای استادمعین و شهید اکبری شده است. این دیوارها مربوط به زیرگذری است که با بهرهبرداری از آن ضمن افزایش ظرفیت معابر شمالی ـ جنوبی منطقه 9 از ترافیک کندروهای خیابان آزادی کاسته میشود و وضعیت تردد در امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) بهبود مییابد؛ ضمن آنکه با برقراری ارتباط بین خیابان استادمعین با محلههای شمال خیابان آزادی این معبر از بنبست خارج و به اینترتیب رفتوآمد میان محلههای مناطق 2 و 9 تسهیل خواهد شد. اما روند ساخت این پروژه به دلیل بازنگریهای مهندسی از مدتی پیش متوقف شده است. همین موضوع دردسرهایی را برای رانندههای تاکسی و اهالی محله ایجاد کرده که برای رسیدن به میدان استادمعین باید مسافت زیادی را طی کنند.
کنار میدان، تاکسیها بهترتیب ایستاده و در حالی که بخشی از مسیر کوچک دور میدان را مسدود کردهاند در حال سوار کردن مسافر هستند. یکی از رانندهها که خود را «مهدی مرادی» معرفی میکند، میگوید: «قریب به 40 دستگاه تاکسی در این خط کار میکند. با آغاز اجرای طرح زیرگذر استادمعین، ایستگاهها تغییر کرده و مشکلاتی را برایمان به وجود آورده است. نخستین آن نارضایتی مسافران و اهالی است.»
او میافزاید: «از وقتی این فعالیت عمرانی آغاز شده به واسطه آن مسیر دوربرگردان را بستهاند و ما باید مسافت زیادی را طی کنیم تا به اول خط برسیم. مسافتی که کوچههای یکطرفه، طول آن را بیشتر میکند. خیلی از مسافران گذری هم وقتی میبینند مسیر ما به سمت کوچهها کج شده، اعتراض میکنند چون نمیدانند دلیل تغییر مسیر چیست. با این وجود کرایههایمان هیچ تغییری نکرده است. مصرف سوخت، اتلاف وقت و فرسودگی خودرو، با کرایهای که از مردم میگیریم همخوانی ندارد و گاهی باید از جیب این هزینهها را پرداخت کنیم. اصلاً نمیدانیم بعد از پایان طرح آیا تغییری در ایستگاهها ایجاد میشود یا خیر، البته حتماً با اتمام زیرگذر، مسافت و ترافیک خیابانهای آزادی و استادمعین کمتر و باعث میشود که ما مسیرها را در زمان کمتری طی کنیم، ولی سؤال اینجاست این طرح چه وقت به بهرهبرداری میرسد؟ مدت زیادی است که متوقف شده است. »
مسیر شمال به جنوب خیابان استادمعین مسدود شده ولی مسیر جنوب به شمال خیابان به سمت میدان استادمعین مسیر باریکی دارد که باعث ترافیک عصرگاهی در محله میشود. «رضا افراشته» از ساکنان بلوار استادمعین میگوید: «درست قبل از مسیر باریکی که ایجاد شده، دوربرگردانی وجود دارد که اتوبوسهای شرکت واحد آنجا دور میزنند. همین محدودیت تردد و حجم بالای عبور و مرور خودروها در میدان باعث ترافیک سنگین میشود.» یکی از اهالی که متوجه موضوع گزارش ما شده بدون مقدمه دنبال حرفهای هممحلهایاش را میگیرد و میگوید: «دیوارهای این پروژه در شب ناامنی ایجاد کرده است. از مسئولان درخواست میکنم به این موضوع رسیدگی کنند.»
توقف طرح برای بازنگری مجدد
وقتی مشکلات این طرح را با «سید علی مفاخریان» شهردار منطقه 9 در میان میگذاریم با بیان اینکه همه مشکلات بررسی و به سرعت رفع میشود، میگوید: «بررسی و بازنگری مهندسان از این پروژه موضوع مهمی بود، چون با جان مردم ارتباط داشت. به همین دلیل باید این کار انجام میشد. کار این پروژه شروع شده است و امیدواریم تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.» تلاش برای برقراری ارتباط شمال به جنوب خیابان استادمعین با خیابان شهید اکبری که باعث کاهش ترددهای اضافی در خیابان آزادی و میدان آزادی شود.
در ابتدا با روش احداث زیرگذر در دستور کار قرار گرفت، اما ملاحظاتی همچون اهمیت ترافیکی میدان آزادی و دشواری اجرای طرحهای انحراف ترافیک در این معبر و همچنین وجود معارضات تأسیساتی و حساسیت کار در نزدیکی تونل مترو، مدیریت شهری را بر آن داشت تا در روش اجرای پروژه بازنگری کند. بنابراین با توجه به ساخت تعداد زیادی از شمعهای موردنیاز برای احداث زیرگذر، یک طرح تونلی با در نظر گرفتن حداقل ضرورتهای لازم برای تقویت شمعها مورد توجه قرار گرفت و فاز نخست مطالعات را پشتسر گذاشت.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران هم میگوید: «فاز نخست مطالعات پروژه ساخت تونل ـ زیرگذر اتصال خیابان استادمعین به خیابان شهید اکبری به پایان رسیده است.» «پیروز حناچی» در نشستی که همراه با مشاوران طرح برگزار شد، بر ضرورت تدوین نقشههای اجرایی این پروژه تأکید کرد و گفت: «با توجه به نهایی شدن مطالعات فاز نخست، کارگاه این پروژه به سرعت فعال میشود.» در این نشست گزارشی از ضرورتهای فنی بازنگری در طرح احداث زیرگذر امتداد خیابان استادمعین و عبور از عرض خیابان آزادی به روش تونلی مطرح و ضمن بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی، بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای اطمینان از اقدامات لازم برای جلوگیری از نشستهای سطحی و حفظ ایمنی شبکههای تأسیساتی نیز تأکید شد.