• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 24 شهریور 1401
کد مطلب : 171715
+
-

ورود آزاد

2طلایی سال گذشته در روز نخست مسابقات جهانی کشتی آزاد روی تشک می‌روند

ورود آزاد

محسن محمود صفری

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان از امروز در بلگراد، پایتخت کشور صربستان آغاز خواهد شد. در روز نخست 4ملی‌پوش ایران روی تشک خواهند رفت. امیرمحمد یزدانی در 70کیلوگرم، محمد نخودی در 79کیلوگرم، حسن یزدانی در 86کیلوگرم و امیرحسین زارع در 125کیلوگرم ملی‌پوشان ایران در روز اول رقابت‌های جهانی هستند. آزادکاران سال گذشته در مسابقات جهانی با هدایت پژمان درستکار موفق شدند 3مدال طلا، 3نقره و یک برنز کسب کنند و روی سکوی سوم دنیا قرار بگیرند. امسال در غیاب روس‌ها رقابت برای قهرمانی بین 2تیم ایران و آمریکا خواهد بود.


امیرمحمد‌یزدانی
پس از کسب مدال نقره جهان در سال2021 در وزن 65کیلوگرم، تصمیم گرفت به یک وزن بالاتر برود و شانس ملی‌پوش‌شدنش را در 70کیلوگرم آزمایش کند. او به‌دلیل تغییر وزن، مزایای مدال‌آوران جهانی‌ برای ملی‌پوش‌شدن را از دست داد و کارش را از قهرمانی کشور آغاز کرد. طبق چرخه انتخابی تیم ملی دارندگان مدال نقره و برنز مسابقات جهانی در سال2021 در جام تختی روی تشک رفتند و 3طلایی جهانی نروژ کارشان را از تورنمنت تورلیخانوف آغاز کردند. اما امیرمحمد یزدانی در مسابقات کشوری نتوانست عنوان قهرمانی را کسب کند و به همین دلیل شانس حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را از دست داد. پس از آن یزدانی با قهرمانی در جام یاشاردوغو و جام تختی توانست دوبنده تیم ملی را کسب کند. آک‌متالیف ارنازار از قرقیزستان، یاکوبیشویلی زورابی از گرجستان و ماگومدمراد گادژیف از لهستان جدی‌ترین رقبای یزدانی در وزن‌جدید محسوب می‌شوند. تنها موضوع نگران‌کننده درباره یزدانی مصدومیت او از ناحیه‌زانو است که چندی‌پیش در اردوی تیم ملی اتفاق‌افتاد.در آخرین ساعات دیروز خبر رسید یزدانی در اوج بدشانسی با قرعه  رژیم صهیونیستی روبه رو شده است.


محمد نخودی
ملی‌پوش ایران در وزن 79کیلوگرم است که در مسابقات جهانی اسلو موفق به کسب مدال نقره شد. نخودی سال گذشته تمام رقبایش را یکی پس از دیگری شکست داد تا اینکه در فینال به سد جردن باروز برخورد کرد. باروز همانند همیشه که در مقابل کشتی‌گیران ایرانی برنده بود، در نروژ هم نخودی را شکست داد و پنجمین مدال طلای خود از رقابت‌های جهانی را کسب کرد. محمد نخودی امسال با قهرمانی در جام تختی کارش را آغاز کرد و در ادامه به همراه علی سوادکوهی قهرمان کشور و آسیا به تورنمنت تونس اعزام شد. رقابت 2مدعی 79کیلوگرم با نتیجه 5 - 5 به‌نفع سوادکوهی تمام شد ولی در ادامه سوادکوهی از دور مسابقات حذف شد و نخودی توانست عنوان قهرمانی را کسب کند (مسابقات به‌صورت دوره‌ای برگزار شد). به این ترتیب نخودی علاوه بر کسب مدال طلا در تورنمنت تونس دوبنده تیم ملی را به‌دست آورد. علاوه بر باروز، کوگیومتسیدیس از یونان جدی‌ترین رقبای نخودی محسوب می‌شوند. باروز در رنک ‌یک و نخودی در رنک2 دنیا قرار دارند و به این ترتیب تا فینال با یکدیگر روبه‌رو نخواهند شد. باروز تا‌به‌حال در مقابل هیچ ایرانی شکست نخورده و بازنده‌های ایرانی او عبارتند از: صادق گودرزی، عزت‌الله اکبری، مرتضی رضایی‌قلعه، مرحوم سیدعلی موسوی، مصطفی حسین‌خانی، علی سوادکوهی و محمد نخودی که بعضی از آنها بیش از یک‌بار مقابل باروز تن به شکست داده‌اند.


حسن یزدانی
ستاره تیم ملی کشتی آزاد هم در روز نخست ‌روی تشک خواهد رفت. یزدانی بعد از کسب مدال طلای جهان کارش را از تورنمنت تورلیخانوف آغاز کرد. او پس از قهرمانی در این تورنمنت در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی علیرضا کریمی، دارنده 3مدال جهان را شکست داد و ملی‌پوش ایران شد. دارنده 3طلا، یک نقره و یک برنز جهان سابقه شکست تمام رقبایش را در 86کیلوگرم دارد. تا پیش از اسلو او بازنده همیشگی دیوید تیلور بود که این طلسم در نروژ شکست. یزدانی با تغییر شیوه مبارزه‌اش که از المپیک توکیو در دستور کار قرار گرفته، توانست طلای جهان را کسب کند. جدی‌ترین رقیب یزدانی همان دیوید تیلور آمریکایی است که 3مرتبه موفق شده یزدانی را شکست دهد. پنجمین رویارویی این‌دو کشتی‌‌گیر با توجه به اینکه رنک یک و 2 دنیا هستند، در فینال خواهد بود.


امیرحسین زارع
بدون‌شک پدیده کشتی ایران در سال‌های اخیر است که توانست بدون سابقه حضور در مسابقات جهانی، مدال برنز المپیک را در توکیو کسب کند. زارع حدود 2ماه بعد در مسابقات جهانی‌2021 تمام رقبایش را از دم تیغ گذراند و قهرمان دنیا شد. امیر‌حسین زارع با 23سال سن شانس اول کسب مدال طلا در وزن 125کیلوگرم محسوب می‌شود. جدی‌ترین رقبای او در بلگراد طاها آکگول ترک و گئو پتروشویلی گرجستانی محسوب می‌شوند. زارع سابقه شکست و پیروزی در مقابل گئو پتروشویلی را دارد و باید دید درصورت رویارویی این‌بار چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید