• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17166
+
-

پایان حصر قیمت دلار آمریکا


سرانجام طلسم حصر قیمت دلار آمریکا شکست و بانک مرکزی پس از 42روز مقاومت، سیاست اصلاح نرخ دلار آمریکا را با افزایش 5تومانی ارزش آن آغاز کرد. پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی از اصلاح نرخ آمریکا تا پایان سال‌جاری به میزان 5تا 6درصد خبر داده بود. اجرای سیاست اصلاح تدریجی نرخ ارز متناسب با تورم داخلی و خارجی یکی از توصیه‌های کارشناسان اقتصادی به دولت و بانک مرکزی بود و انتظار می‌رود درصورتی که تعدیل نرخ ارز متناسب با شرایط عرضه و تقاضای بازار ادامه پیدا کند، یکسان‌سازی نرخ ارز به‌عنوان یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور و برنامه‌های بانک مرکزی با موفقیت اجرایی شود.

به گزارش همشهری، پس از استمرار التهاب بازار ارز در هفته‌های نخست فروردین‌ماه که از دی‌ماه سال گذشته شروع شده بود، دولت 21فروردین‌ماه شبانه سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را بر مبنای دلار 4200تومانی اجرا کرد و مقررات ارزی متناسب با این سیاست تغییر جهت داده شد. اجرای این سیاست هرچند انتقاد فعالان اقتصادی را به همراه داشت و حتی باعث شکل‌گیری بازار سیاه ارز با حجم معاملات محدود و کم‌ شد اما یکی از جدی‌ترین انتقادها به بانک مرکزی و دولت این بود که چرا نرخ دلار آمریکا تثبیت شده و در تمام روزهای پس از اجرای سیاست یکسان‌سازی ارزی همان 4200تومان ثابت باقی مانده است؟

دیروز بانک مرکزی به عصر حصر قیمت دلار آمریکا پایان داد و 5تومان بر ارزش آن افزود و پیش‌بینی می‌شود که قیمت این ارز آمریکایی در روزهای آینده دیگر تثبیت نشود. سید‌بهاء‌الدین حسینی هاشمی، از کارشناسان بانکی و بازارهای مالی در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: دولت و بانک مرکزی به جای تثبیت قیمت ارزهای خارجی به‌ویژه دلار آمریکا بهتر است سیاست اصلاح تدریجی نرخ ارز را برای کاهش شکاف قیمت اجرایی کنند. او ابراز امیدواری کرد: با تداوم سیاست اصلاح نرخ ارز، جلوی ایجاد پدیده رانت ارزی گرفته شود و وضعیت بازار ارز به شرایط متعادل متناسب با عرضه و تقاضای واقعی بازگردد. بررسی‌ روند تغییرات نرخ رسمی ارز پس از اجرای طرح دلار 4200تومانی نشان می‌دهد دیروز در مقایسه با روز 21فروردین امسال به‌ترتیب لیر ترکیه، راند آفریقای جنوبی، پوند انگلیس، روپیه هند، یکصد روپیه نپال، کرون سوئد، یورو، کرون دانمارک و کرون نروژ بیشترین افت ارزش را از 4تا 10درصد تجربه کرده‌اند. بیشترین رشد ارزش شامل دلار آمریکا، درهم امارات، ریال قطر، دینار بحرین، ریال عمان، بولیوار جدید ونزوئلا، منات آذربایجان و ریال سعودی شده که رشدی 12صدم درصدی را نشان می‌دهد.




این خبر را به اشتراک بگذارید