خوشگلی تبلیغاتی
فاطمه عباسی
چه طرفدارش باشیم و برایمان مهم باشد، چه روشنفکرمآبانه نفیاش کنیم و پای هوش و ذکاوت را وسط بکشیم، به قول سیامک انصاری در فیلم بیپولی «خوشگلی یه چیز خِرَد سوزیه!» برای همین هم کار و کاسبی خیلی از دکترها و متخصصان زیبایی این روزها سکه است و هر روز فوج فوج آدم برای کمی زیباتر شدن، از بین انواع و اقسام تبلیغات مربوط به عملهای زیبایی یکی را انتخاب میکنند.در سالهای اخیر بهخاطر حجم تقاضا برای اعمال زیبایی، عدهای بدون داشتن تخصص و تجربه و برای پر کردن جیبشان، وارد این حوزه شده و اقدام به جراحیهای زیبایی مثل تزریق ژل، بوتاکس، چربی و... در آرایشگاهها یا محلهای غیراستاندارد میکنند. تبلیغات فریبندهشان هم روی در و دیوار شهر یا در فضای مجازی و اینستاگرام انجام میشود، بدون هیچ نظارتی. آنهایی هم که بهدنبال زیبایی ارزان قیمت میگردند، بدون هیچ تحقیقی درباره مجوزهای لازم و تخصص و تبحر افراد در انجام اقدامات زیبایی، به این دکترنماها اعتماد کرده و چهرهشان را بهدست آنها میسپارند. نتیجهاش هم میشود عفونت، خونریزی، بافتمردگی و... که تنها بخشی از عوارضی است که ممکن است برای این افراد رخ دهد؛ عوارضی که به سختی قابل جبران بوده و عمدتا هم هیچ وقت به شکل اول بازنمیگردند. اوضاع زمانی خرابتر میشود که برخی پزشکان هم تخصص، اعتبار و تیغ جراحیشان را بهدست افراد غیرپزشک و بدون تخصص میسپارند تا سودی از این بازار کسب کنند. به این شکل که تبلیغات وسیعی برای جراحیهای زیبایی با نام یک پزشک انجام میشود، اما در اتاق عمل تیغ جراحی بهدست فردی غیرپزشک داده میشود، موضوعی که متأسفانه در بسیاری موارد تبعات و عوارض جبرانناپذیری برای افراد بهدنبال دارد و در عین حال هم اثبات رخداد چنین جرمی دشوار است.