• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171397
+
-

ستون‌های سبز به آسمان می‌رسند

جهان‌نما
ستون‌های سبز به آسمان می‌رسند

مهتاب خسروشاهی

بعد از سربه‌فلک‌کشیدن آسمانخراش‌ها و رشد شهرها به شکل عمودی، حالا نوبت کشاورزی عمودی است! حالا باید منتظر گل‌باران و کلم‌باران! از آسمان باشیم که این البته زیباتر از آسمانخراش‌های چند صد متری است. ماجرا از چه قرار است؟ پایگاه تحقیقاتی‌ به‌نام « جونز فود» در شهر بریستول، مزارع عمودی را در سطح کلان راه‌اندازی کرده است. این پایگاه تحقیقاتی، محصولات خود را در انبارهای غول‌پیکر، زیر نور بی‌شمار چراغ‌های LED تولید کرده و مدعی تولید محصولات غذایی، باغی و زراعی متنوع با انرژی‌ها پاک و تجدیدپذیر است. این مرکز دوستدار طبیعت در حال افتتاح بزرگ‌ترین مزرعه عمودی در بریتانیا، گلوسسترشر است.
به‌گفته این مرکز، کشاورزی عمودی باعث صرفه‌جویی در فضا و میزان آب مصرفی تا 95درصد می‌شود. از سوی دیگر میزان کربن تولید شده نیز کاهش می‌یابد. جیمز لوید جویس، مدیرعامل و مؤسس این شرکت می‌گوید: «در تولید محصولات از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا بادی استفاده می‌شود. زمین‌های زراعی اگرچه کاملا معمولی هستند، اما استفاده از این انرژی‌ها کمک می‌کند تا خاک زنده مانده و بازیابی شود. نکته دیگر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر طی 365روز سال، قابل دسترس بوده و به مزارع جان می‌دهند. به همین دلیل مرکز ما، مرکزی کاملا «دوستدار محیط‌زیست» است.» او ادامه می‌دهد: «تصمیم داریم با گسترش مزارع عمودیِ دوستدار محیط‌زیست، وارد زنجیره اصلی تامین غذایی بریتانیا شویم. از سوی دیگر امیدواریم با این روش از میزان واردات محصولات زراعی- غذایی و باغی بکاهیم.» 
وزیر علوم و فناوری، استیو دابل می‌گوید: «استراتژی دولت جدید بریتانیا، بر نقش تغییردهنده گلخانه‌های چندهکتاری و مزارع عمودی در راستای رفع چالش‌های بخش کشاورزی و باغبانی به‌ویژه در سال‌های اخیر، تأکید دارد. بنابراین از کشاورزانی که در این مسیر فعالیت کنند، حمایت می‌کنیم. درهمین راستا، صندوق اختصاصی 270میلیون پوندی راه‌اندازی کرده‌ایم تا با کمک آن هزینه‌های لازم برای شیوه‌های جدید کشاورزی پایدار و تولید محصولات غذایی، باغی برای کشاورزانی که فعالیت‌های نوآورانه انجام می‌دهند، تامین شود.» اشاره شد که علاوه بر مزرعه عمودی بریستول که هم‌اکنون در حال فعالیت است، برنامه‌ریزی شده تا مرکز گلوسسترشر در جنگل دین، ماه اکتبر2022 میلادی (مهر1401) افتتاح شده و نخستین محصولات آن در ماه دسامبر سال2023 میلادی برداشت خواهد شد. این مزرعه چند میلیون پوندی در فضایی به‌وسعت 148هزار فوت مربع شروع به فعالیت کرده و به بزرگ‌ترین مزرعه عمودی جهان تبدیل خواهد شد.  هانا هابهاوس، یکی از محققان مرکز بریستول می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد کشاورزی عمودی، نقش بیشتری در آینده تولید موادغذایی و دیگر محصولات زراعی-باغی خواهد داشت. علاوه براینکه راهکار اصلی کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، جایگزین‌کردن کشاورزی عمودی در جهان است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید