• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171393
+
-

گوگل علیه فلسطینی‌ها

گوگل علیه فلسطینی‌ها

جواد نصرتی

شعارهای شرکت‌های بزرگ درباره برابری و مبارزه با تبعیض و احقاق حقوق بشر، این روزها گوش دنیا را کر کرده و لوگوهای خوش آب و رنگ و کمپین‌های موفق تبلیغاتی، چهره نهادهایی را از آنها به دنیا ارائه می‌دهد که واقعا نگران حقوق بشر و به‌خصوص اقلیت‌های تحت ستم هستند. اما همه این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها، ظاهر کار است و در باطن، این پول و ارتباط با قدرت است که حرف اول و آخر را می‌زند. گوگل، نمونه بارز این رفتار است و حالا کار به جایی کشیده شده که حتی کارمندانش هم علیه این غول حوزه آی‌تی راهپیمایی می‌کنند. این شرکت، در کنار آمازون دیگر غول حوزه آی‌تی، اخیرا قراردادی به ارزش 1.2میلیارد دلار با ارتش رژیم صهیونیستی بسته که داد فعالان حقوق بشر فلسطینی و همینطور کارمندان خود این شرکت را هم درآورده است. این قرارداد که در زمینه هوش مصنوعی و شناسایی و نظارت گسترده مردم است، به رژیم صهیونیستی کمک می‌کند که سرکوبی مردم فلسطین را تقویت کند و به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در مناطق اشغالی ادامه بدهد. بستن این قرارداد، چنان نقض آشکار ارزش‌هایی که گوگل خود را پاسدار آنها می‌خواند، است که بسیاری از کارمندان این شرکت، اخیرا در 4شهر دورهام، سیاتل، نیویورک و ‌سان فرانسیسکو علیه آن دست به اعتراض خیابانی زدند. این اعتراض، ادامه کمپینی گسترده‌تر با نام «شرکت‌های فناوری نباید به آپارتاید کمک کنند» است که در گوگل و همینطور آمازون راه افتاده و هواداران زیادی پیدا کرده است.
کارمندان گوگل می‌گویند که این پروژه که با نام نیمبوس شناخته می‌شود، می‌تواند برای نظارت بر فلسطینی‌ها و تنبیه و آزار آنها استفاده شود. پیش از این هم نزدیکی بیش از حد گوگل به رژیم صهیونیستی مورد اعتراض کارکنانش قرار گرفته و قربانی هم داشته است؛ آریل کورن یکی از مدیران گوگل که یک یهودی است، به‌خاطر اعتراض‌های مکرر به رفتارهای تبعیض‌آمز گوگل، در نهایت مجبور شد از این شرکت استعفا بدهد. علاوه بر او، دیگر مسلمانان و فلسطینی‌ها و مخالفان رفتار تبعیض‌آمیز هم تحت فشار زیادی هستند تا سخنی علیه رژیم صهیونیستی نگویند. هر کس که چنین رفتاری می‌کند، با برچسب ضد‌سامی ‌بودن مواجه می‌شود. این در حالی است که گوگل، به‌صورت سیستماتیک در چند جنگ اخیر در غزه، از اسرائیل حمایت کرده و به‌صورت آشکارا ایمیل‌هایی هم در این‌باره زده است.
بعید به‌نظر می‌رسد که گوگل به این اعتراض‌ها توجه کند و قرارداد عظیم با اسرائیل، طبق برنامه جلو خواهد رفت اما بلند شدن صدای اعتراض در داخل گوگل، می‌تواند واقعیت تلخ پشت پرده این غول را آشکار کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید