• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171238
+
-

همیشه درخشان

تقویم/ زادروز
همیشه درخشان

پرویز پورحسینی در ذهن مخاطبان تئاتر، سینما و تلویزیون، بازیگر درخشانی است. ۲۰شهریور۱۳۲۰ متولد شد و تقریبا 19ساله بود که تصمیم گرفت به‌دنبال هنر مورد علاقه‌اش برود. پس در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک ثبت نام کرد و سال۱۳۴۰ نمایش «مرد گل بدهی» را به همراه پرویز فنی‌زاده و به کارگردانی حمید سمندریان در تلویزیون اجرا کرد. پورحسینی درباره ارادتش به سمندریان گفته: «شخصی که باعث شد، من در این حرفه (تئاتر) بمانم و به ادامه‌ راهم امیدوار شوم، استاد حمید سمندریان بود که کارم را هم با ایشان شروع کردم.» 
از همان سال در تئاترهای زیادی بازی کرد و سال51 وارد سینما شد و در 41فیلم به ایفای نقش پرداخت که چندتا از آنها ماندگار است؛ مثل بازی‌اش در فیلم ترسناک «طلسم» (داریوش فرهنگ-1365) که او را کاندیدای نقش مکمل جشنواره فجر کرد. پور‌حسینی 5سال بعد از آن هم به‌خاطر بازی در «اوینار» دوباره کاندیدای سیمرغ شد. «باشو غریبه‌ای کوچک»، «کشتی آنجلیکا»، «رابطه»، «خواب لیلا»، «رستاخیز» و «قاتل اهلی» از دیگر فیلم‌های مطرح او هستند. اما پورحسینی به واسطه بازی در سریال‌های تلویزیونی بین عامه مردم هم محبوبیت پیدا کرد. «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «مریم مقدس»، «شب دهم» و «مختارنامه» از سریال‌های مطرح پورحسینی‌اند. آخرین نقش‌آفرینی او هم به مجموعه «میکائیل» سیروس مقدم در سال۱۳۹۴ بازمی‌گردد. قبل از آن‌هم سریال‌های پرطرفداری مثل «هفت‌سنگ» و «شیدایی» را بازی کرد.
۲۴آبان۱۳۹۹ اعلام شد که پرویز پورحسینی مبتلا به ویروس کرونا شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است. او پس از چند روز مبارزه با بیماری، در ۷آذر۱۳۹۹ در بیمارستان فیروزگر تهران، در سن ۷۹سالگی درگذشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید