• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170949
+
-

مهمانی بی‌پایان تله‌تئاترهای چشم‌نواز

نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه

کارگردان: کیومرث مرادی/1395
بازیگران: هانا کامکار، آزاده صمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، هانیه توسلی، طناز طباطبایی و...
نمایش‌ «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» فیلم تئاتری به کارگردانی «کیومرث مرادی» است که در 2مرحله، یک‌بار در سال ۱۳۹۵ با بازی هانیه توسلی، طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها و بار دیگر در سال ۱۳۹۶ با بازی هانا کامکار، آزاده صمدی و پانته آ پناهی‌ها روی صحنه رفت. هردو مرحله این تئاتر با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شد و همچنین اجرای سال۱۳۹۶ نامزد کاندیدای 
بهترین موسیقی سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هنرآفرینی هانا کامکار به‌عنوان طراح موسیقی و آذرنوش خدامی، تارا موسویان، مهرنام رستگاری، سحر عباسی و بهناز بلوکی به‌عنوان گروه موسیقی زنده شد. نمایشنامه این تئاتر حاصل قلم مشترک کیومرث مرادی، پوریا آذربایجانی و محمد مساوات بوده و درباره داستان زندگی پرفراز‌و‌نشیب 3زن است.

ایوانف

کارگردان: امیررضا کوهستانی/1390
بازیگران:حسن معجونی، سعید چنگیزیان، رضا بهبودی، نگار جواهریان و مهین صدری

«ایوانف» تئاتری نوشته آنتوان چخوف و به کارگردانی امیررضا کوهستانی است که در آن حسن معجونی، سعید چنگیزیان، رضا بهبودی، نگار جواهریان و مهین صدری به هنرمندی پرداخته‌اند. این نمایش 2اجرا در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ داشته که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. «ایوانف» یکی از 5نمایشنامه بلند چخوف محسوب می‌شود و امیررضا کوهستانی متن آن را به نمایشی امروزی با مختصات زندگی در جامعه معاصر تبدیل کرده است. یکی از ویژگی‌های مثبت این اثر نمایشی، بازی‌های باورپذیر بازیگران خصوصاً «حسن معجونی» در نقش ایوانف است. ایوانف فردی اهل مطالعه است و آشنایی محدودی با ادبیات و فلسفه دارد که در تصور خویش با نگاهی انتقادی هذیان‌گویی‌های آشفته خود را نزدیک به احوالات هملت می‌بیند. این نمایش در سال۱۳۹۱ توانست جایزه بهترین نمایش سال را دریافت کند.

دیوار چهارم

کارگردان:  امیررضا کوهستانی/1391
بازیگران:رامبد جوان و نگار جواهریان

فیلم‌تئاتر «دیوار چهارم» به کارگردانی امیررضا کوهستانی در سال۱۳۹۱ عرضه شد. این فیلم‌تئاتر با بازی رامبد جوان و نگار جواهریان، برداشت آزادی از نمایش «انگلستان» اثر «تیم کراوچ» است. داستان نمایش دیوار چهارم، از یک سکوت طولانی داخل گالری اکو شروع می‌شود. دیوار چهارم داستان یک زوج آلمانی - ایرانی است. مرد آلمانی‌تبار نمایشگاه‌گردان است و زن ایرانی در انتظار قلبی که احتمالاً از ایران برسد. تمام نمایش لحظه‌های بازی بازیگران در کنار تماشاچیان در فضایی کاملاً رئال و بدون دکور و حتی تمهیدات نوری است. تماشاگران تا پایان نمایش همراه بازیگران مسیر بازی را طی می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاتر کوهستانی تجربه‌های او روی صدا و دیالوگ است. او زبانی ساده و معاصر را برای نمایشنامه‌هایش انتخاب می‌کند و اعتقادی به زبان استعاره‌‌مند و نمادین ندارد.

جنایت و مکافات


کارگردان: ایمان افشاریان/1394
بازیگران:مهدی پاکدل، مجید آقاکریمی، محمد پویا، زهرا سعیدی و...

«جنایت و مکافات»، تئاتری به کارگردانی ایمان افشاریان است که در سال ۱۳۹۴ روی صحنه رفت و به نمایش درآمد. تئاتر «جنایت و مکافات» اقتباسی است از رمان جذاب جنایت و مکافات فئودور داستایوفسکی که رویدادها، شخصیت‌ها، نشانه‌ها و مفاهیم آن از زاویه دید راسکولنیکوف بیان می‌شوند. در این تئاتر بازیگرانی مانند مهدی پاکدل، مجید آقا‌کریمی، محمد پویا، زهرا سعیدی، سوده شرحی، الهام شکیب، عطا عمرانی، لادن کامیاب و سپهر گودرزی به هنرمندی پرداخته‌اند. در تئاتر «جنایت و مکافات» که می‌توان آن را جزو تئاترهای دیدنی قرار داد، «مهدی پاکدل» شخصیت «راسکولنیکوف» را بازی می‌کند. این تئاتر توانست نامزد 6جایزه از سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر و همچنین عنوان بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و همچنین بهترین طراحی گریم را از آن خود کند.

باغ آلبالو

کارگردان: حسن معجونی/1392
بازیگران:لیلی رشیدی، هما روستا، کاظم سیاحی، مهدی کوشکی،
رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، هوتن شکیبا و...

«باغ آلبالو» نمایشی کمدی جذاب نوشته آنتوان چخوف است که به کارگردانی حسن معجونی در فروردین و اردیبهشت۱۳۹۲ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت. این نمایش ماجرای مادام رانوسکایا را روایت می‌کند که بعد از 5سال دوری از وطن به خانه و باغ پدری بازمی‌گردد و متوجه می‌شود که باغ آلبالوی‌شان قرار است به‌خاطر بدهی بانکی به حراج گذاشته شود. نمایشنامه «باغ آلبالو» آخرین اثر آنتوان چخوف است که در سال۱۹۰۳ نوشته شده و در سال۱۹۰۴ برای اولین‌بار در تئاتر هنری مسکو به کارگردانی استانیسلاوسکی روی صحنه رفته است. در نمایش باغ آلبالو بازیگرانی چون لیلی رشیدی، هما روستا، کاظم سیاحی، مهدی کوشکی، رضا بهبودی، به‌آفرید غفاریان، اشکان جنابی، سعید چنگیزیان، سارا افشار و 
هوتن شکیبا   به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

مردی برای تمام فصول

کارگردان: بهمن فرمان‌آرا/1393
بازیگران:رضا کیانیان، سیامک صفری، سهیلا رضوی، هدایت هاشمی، بهناز جعفری و...

«مردی برای تمام فصول» نمایشی است به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا که در سال ۱۳۹۳ فیلم آن عرضه شده است. داستان این تئاتر درباره مردی به نام «توماس مور» است که در مقابل پادشاه هنری‌هشتم قرار گرفته، هنری هشتم می‌خواهد برخلاف قانون کلیسا همسر خود را طلاق دهد و دوباره ازدواج کند. تقابل پادشاه یک‌دنده با کلیسا و قوانینش نیازمند یک قربانی است و قربانی کسی نیست جز مشاور پادشاه، سر توماس مور. پادشاه اصرار دارد با توجه به صداقت و اعتباری که سر توماس مور میان مردم دارد، وی ازدواجش را تأیید کند تا نیازی به تأیید پاپ نداشته باشد. در این نمایش بازیگرانی چون رضا کیانیان، سیامک صفری، سهیلا رضوی، فرزین صابونی، هدایت هاشمی، احمد ساعتچیان، امیررضا دلاوری، بهناز جعفری و بهمن فرمان‌آرا به ایفای نقش پرداخته‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید