• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170759
+
-

سبزوار؛ رتبه برتر تولید زیره سبز

۹۸ درصد زیره سبز کشور در سبزوار تولید می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر جهادکشاورزی سبزوار گفت: ۹۸ درصد زیره سبز تولیدی کشور را سبزوار پوشش می‌دهد که به‌دلیل رشد در کوتاه‌مدت و مصرف کم آب، محصولی ارز آور و مفید را برای شهرستان سبزوار به ارمغان آورده است.
علی اصغر امانیان گفت: طلای سبز دیار سربداران (زیره سبز) به‌دلیل مرغوب بودن و میزان صادرات، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان حرف اول را می‌زند. مدیر جهادکشاورزی سبزوار با بیان اینکه سبزوار به لحاظ موقعیت تجاری و بازرگانی در بین شهر‌های استان خراسان رضوی از جایگاه ممتازی برخوردار است و در تجارت خشکبار، زیره، پنبه، زعفران و... شهرتی جهانی دارد، افزود: زیره سبزوار از ارزش صادراتی بسیاری برخوردار است و از آن جایی که نمونه‌های مرغوب از هر محصول تولیدی در بیشتر مواقع بهترین‌ها برای صادرات آن محصول هستند، زیره سبزوار به‌دلیل کیفیت بالا به محض ورود به بازار‌های جهانی، جایگاه بسیار بالایی را به‌دست آورده است. وی گفت: به‌دلیل کشت این محصول به‌صورت پرورشی و وسواس خاصی که در برداشت آن صورت می‌گیرد، به قطع و یقین می‌توان آن را از باکیفیت‌ترین‌ها دانست. مدیر جهادکشاورزی سبزوار با بیان اینکه تولید زیره سبز به‌دلیل رشد کوتاه‌مدت و مصرف کم آب، محصولی ارز آور و مفید را برای شهرستان سبزوار به ارمغان آورده است، افزود: سطح زیرکشت زیره سبز این شهرستان هم‌اکنون هزار و ۸۰۰ هکتار است که به‌صورت یک‌ساله کشت می‌شود، اما این سطح هر سال با توجه به میزان بارندگی افزایش یا کاهش می‌یابد.
امانیان تصریح کرد: میانگین عملکرد در هکتار ۸۰۰ کیلوگرم است، اما پیش‌بینی شده، تولید در سال زراعی آینده به حدود ۲ هزار تن برسد که از این میزان حدود ۹۵ درصد با برند سبزوار به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید