• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170721
+
-

3موضع راهبردی ایران در مذاکرات

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پادمان، انتفاع اقتصادی و تضمین‌های لغو کامل تحریم‌ها را ۳موضوعی دانست که ایران از ابتدا روی آن پافشاری داشته و در مذاکرات فعلی نیز بر همین مواضع پافشاری داشته است. ابراهیم عزیزی با بیان اینکه احیای برجام اراده آمریکا و تصمیم سیاسی آمریکا و اروپا را می‌طلبد به همشهری آنلاین گفت: ایران از ابتدای مذاکرات چند مورد را به‌صورت اساسی، به‌عنوان راهبرد دیدگاه‌هایش مطرح کرده و روی این مواضع هم ایستاده است. نخست اینکه به‌صورت قطعی طرف مذاکره‌کننده بر سر عهد و پیمان خود نخواهند ماند، خلف وعده می‌کنند، عهدشکن هستند و روی مواضع پایدار نیستند. از این‌رو حتما باید تضمین‌های پایدار و شفافی از آنها گرفته شود. آنها باید برای ایران اسلامی اعتماد‌سازی‌ کنند و ما اصرار داریم که تضمین متقن و معتبری از طرف‌های مذاکره ایران گرفته شود.
او اضافه کرد: مسئله دوم انتفاع اقتصادی است. مسیر مذاکره باید انتفاع اقتصادی حداکثری برای مردم داشته باشد. مذاکره‌ای که انتفاع حداکثری نداشته باشد و به‌دنبال انتفاع حداقلی باشد برای جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها سودمند نیست بلکه مضر هم است. بحث سوم بسته شدن پرونده‌های واهی است. هرازگاهی آژانس برای کشور ما و سازمان انرژی ما پرونده‌های واهی باز می‌کند و با تهمت‌های بی‌مورد سعی می‌کند 
پرونده‌سازی‌ کند. موضوع پادمان (مقررات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) اگر به‌طور کامل بسته و مختومه نشود به‌نظر می‌آید که این هم سزاوار نباشد. این نماینده شیراز گفت: باید حتما طرف مذاکره به‌ویژه آمریکا و اروپا ما را به اطمینان و اعتماد کامل برسانند تا مسیر مذاکره به درستی طی شود و یکی از نکات مهم در این زمینه مبهم نبودن متن توافق  احتمالی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید