• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170712
+
-

ارتقای توان رزمی دریایی ایران با 3شناور جدید

ناو رزمی شهیدسلیمانی و 2شناور تندروی موشک‌انداز جدید به سازمان رزم نیروهای مسلح اضافه شدند

دفاعی
ارتقای توان رزمی دریایی ایران با 3شناور جدید

صبح دیروز نهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه برگزار و طی آن 3شناور رزمی شامل «ناو رزمی موشک‌انداز شهیدسلیمانی»، «شناور تندروکلاس موشک‌انداز شهید روحی» و «شناور تندروی موشک‌انداز شهید دارا» به تجهیزات سازمان رزم این نیرو ملحق شد. براساس اطلاعاتی که سپاه‌نیوز از تجهیزات تخصصی جدید رونمایی‌شده منتشر کرده، با الحاق این 3شناور رزمی جدید، توان عملیاتی نیروی دریایی سپاه پاسداران، به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. در این میان شناور شهیدسلیمانی به نسبت شناورهای هم‌اندازه خود، از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار حائز اهمیت و مهم به‌شمار می‌رود. قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریایی، حمل و به‌آب‌اندازی و ازآبگیری انواع شناورهای تندروی تهاجمی و پهپاد عمودپرواز حین دریانوردی، بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خودحفاظتی و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی پیشرفته و مدرن از دیگر ویژگی‌های ناو رزمی موشک‌انداز شهیدسلیمانی به‌‌شمار می‌رود.
این ناو رزمی موشک‌انداز که از سوی جوانان نخبه کشور طراحی و ساخته شده‌، در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و ترددهای سطحی، زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکارسازی شنود راداری و مخابراتی و جنگ الکترونیک است. «دارا» با 4موتور، 600تن وزن و برد 5هزار گره دریایی و «شناور موشک‌انداز شهیدروحی» با 37متر طول، 180کیلومتر برد موشکی و قابلیت 850مایل دریانوردی 2شناور دیگری بودند که در مراسم دیروز از آنها رونمایی شد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد
ناو رزمی موشک‌انداز شهیدسلیمانی  قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد. این شناور رزمی مجهز به 4دستگاه موتور پرقدرت بومی‌شده در کشور است که امکان حضور سریع در صحنه عملیات و نیز قابلیت دریانوردی بردبلند را بدون‌نیاز به پشتیبانی ساحلی، برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های دور فراهم می‌کند. بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خودحفاظتی، تجهیزات روز ارتباطی و مخابراتی (مجهز به انواع رمزکننده) و دیتالینک‌ها از دیگر قابلیت‌های این ناو رزمی است و گفته می‌شود این نخستین شناور رزمی جمهوری اسلامی به‌حساب می‌آید. این شناور همچنین مجهز به سامانه‌های خودکار و نیمه‌خودکار، توپ‌های 20 و 30میلی‌متری برای دفاع پیرامونی در درگیری با اهداف پروازی و سطحی است. این شناور همچنین مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های بردکوتاه و متوسط سطح به سطح با قابلیت تشخیص نوع هدف یا تهدید و تخصیص آنها به سامانه‌های آفندی و پدافندی است. 

هشدار به شناورهای کوچک تجسسی بیگانه
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در مراسم الحاق این 3شناور به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران، با قدردانی از اهتمام جهادی و انقلابی این نیرو و شرکت‌های دانش‌بنیان در تقویت روند تولید قدرت برای کشور گفت: ۹برنامه الحاق سنگین تجهیزات شناوری، موشکی، پهپادی، جنگ الکترونیک و موارد پرشمار دیگر به نیروی دریایی سپاه پاسداران، آن‌هم در اوج تحریم و فشارهای اقتصادی دشمنان، موجب افتخار ملت ایران به نیروی دریایی سپاه است. سرلشکر محمد باقری برقراری امنیت در خلیج‌فارس را مهم‌ترین ماموریت نیروی دریایی سپاه دانست و گفت: ما خواستار هیچ تنشی در منطقه نیستیم و ثبات و امنیت پایدار را در راهبردهای خود
 دنبال می‌کنیم. باقری با تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی پیرامون امنیت منطقه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز تصریح کرد: امنیت این منطقه باید ازسوی نیروهای بومی تامین شود. وی همچنین با اشاره به توطئه گشوده‌شدن پای رژیم صهیونیستی به منطقه خلیج‌فارس ادامه داد: برخی کشورهای منطقه بدون درنظرگرفتن منافع خود، با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده‌اند. این درحالی‌است که حضور نامشروع صهیونیست‌ها در منطقه به نفع آنها نبوده و باید در آن تجدیدنظر کنند. حضور صهیونیست‌ها در منطقه هیچ امنیتی به‌دنبال نخواهد داشت. باقری درباره ورود شناورهای کوچک تجسسی بدون‌سرنشین در مسیر آب‌های دریایی که سبب اخلال امنیت دریایی می‌شوند نیز گفت: این ورود و حضور، که مطابق مقررات بین‌المللی نیست، برای امنیت منطقه مشکل‌ساز شده است. 
براین اساس باید در این رویکرد تجدیدنظر جدی شود و با جمع‌آوری آنها، مانع اخلال در مسیر شناورهای عبوری از منطقه شوند. وی همچنین اضافه‌کرد: نسبت به فعالیت‌های جاسوسی در ایستگاه‌های خاکی و دریایی حساس هستیم؛ دراین زمینه اخطار می‌دهیم که اگر شواهدی بیابیم، آن را تحمل نخواهیم کرد.

مکث
پیام حضور ایران در آب‌های بین‌المللی

فرمانده کل سپاه در مراسم الحاق شناورهای جدید به نیروی دریایی سپاه‌پاسداران در بندرعباس گفت: حضور رژیم‌های بیگانه در منطقه قابل تحمل نیست، رژیم صهیونیستی مانند یک درخت بی‌ریشه است که توان اداره خود را هم ندارد. سردار حسین سلامی با بیان اینکه  قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تا آنجایی است که منافع ما امتداد دارد‏، افزود: پیام حضور ما در آب‌های بین‌المللی امنیت، آرامش و برادری با کشورهای همسایه است. وی با بیان اینکه در نظام‌های جهانی جایی برای قدرت‌های ضعیف وجود ندارد و راهی به‌جز قوی شدن در همه زمینه‌ها نیست، گفت: دشمن همه تلاش خود را به‌کار گرفته تا جمهوری اسلامی را گرفتار تحریم‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و رسانه‌ای کند، اما با وجود همه این دشمنی‌ها، امروز در دنیا سربلند هستیم. سلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی امروز به‌عنوان یک قدرت سیاسی در سطح جهان و منطقه شناخته می‌شود و این قدرت قابل‌انکار نیست، ادامه داد: بدون گسترش قدرت خود، نمی‌توانیم امنیت ملی‌مان را تامین کنیم. جنگ، ناامنی و قتل نتیجه سیاست‌های خصمانه دشمنان در کشورهای عراق، سوریه و یمن است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید