• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 14 شهریور 1401
کد مطلب : 170678
+
-

ایران و جام‌جهانی

افشین رضاپور، کارشناس بسکتبال

صعود به جام‌جهانی2023 را کمی سخت کرده‌ایم. بسکتبال ایران برای نخستین بار سال2010 سهمیه رقابت‌های جهانی ترکیه را با دومین قهرمانی آسیا گرفت، زمانی که جام‌جهانی برای دومین دوره پیاپی با 24تیم برگزار شد. تا سال2002 هر 4سال یک‌بار 16تیم در آوردگاه جهانی حاضر می‌شدند و گرفتن سهمیه توسط تیم‌های 5قاره سخت‌تر بود. از وقتی که سهمیه آسیا 1+3 (وایلد کارت) شد ایران یکی از تیم‌های حاضر در جام‌جهانی بود. با افزایش تیم‌های جام‌جهانی به 32تیم از سال2019، 8سهمیه به آسیا رسید و کار راحت‌تر شد. ولی کار ایران به کجا رسیده که حالا صعود به جام‌جهانی افتخاری است بس بزرگ.

جوانگرایی؟
صحبت از جوانگرایی در تیم ملی بسکتبال است. ۸بازیکن؛ بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، ارسلان کاظمی، محمد حسن‌زاده، نوید رضایی‌فر، سینا واحدی و حامد حدادی - با سن و سال بالاتر - حداقل تا پایان جام‌جهانی۲۰۲۳ یا حتی المپیک۲۰۲۴ در چرخه انتخابی تیم ملی حضور دارند. در 2 بازی تدارکاتی با ژاپن و در پنجره‌های انتخابی مقابل ژاپن و استرالیا از بازیکنان جوان‌تر استفاده شد و فدراسیون با استناد به حضور آنها می‌گوید جوانگرایی شده است. آمار منفی برخی از این بازیکنان می‌گوید استفاده از آنها نیاز به تأمل بیشتری دارد. کدام جوانان به تیم ملی می‌رسند؟ نحوه بازی و کیفیت‌شان چگونه است؟ بازیکنان 28 تا 32ساله‌های خوب‌مان را قربانی جوانگرایی نکنیم.

لیگ زنان
لیگ برتر بسکتبال زنان ایران با 10تیم قرعه‌کشی شد. مسابقات ماه آینده آغاز می‌شود اما با وجود اعلام آمادگی، برخی تیم‌ها هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند! مربی یکی از تیم‌ها گفته ما فقط اعلام آمادگی کرده‌ایم اما اسپانسر نداریم. اوضاع دو سه تیم دیگر نیز به همین صورت است. با این شرایط هیچ بعید نیست تا شروع رقابت‌ها چند تیم انصراف بدهند و لیگ با کمتر از 10تیم برگزار شود. به‌گفته مربیان، فدراسیون ورودی 70میلیون تومانی را درنظر گرفته و قرار است بازی‌ها رفت و برگشت باشد که مخارج را بیشتر می‌کند. سال پیش به‌خاطر کرونا لیگ متمرکز بود و هزینه تیم‌های تهرانی کمتر، اما امسال 3تیم تهرانی دنبال اسپانسر می‌گردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید